Z_MVZ_an Management vzdělávání

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2023
Rozsah
0/0/0. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Iveta Kmecová, PhD. (cvičící)
Garance
Ing. Iveta Kmecová, PhD.
Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Studijní oddělení, CŽV, U3V – Prorektor pro studium – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Z_MVZ_an/D01a: Ne 17. 12. 13:05–14:35 E4, 14:50–16:20 E4, 16:30–17:15 E4, I. Kmecová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Studující si osvojí pedagogické a manažerské kompetence, získají vědomosti a schopnosti zaměřené na činnost a řízení škol, tvorbu vzdělávacích programů, řízení lidských zdrojů ve škole, profesionální rozvoj zaměstnanců. Na základě získaných vědomostí a schopností budou schopni navrhnout možnosti zvýšení kvality školy a vyučování.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu studující - zná školy, školské zařízení, školní systém; - rozumí školním funkcím; - zná politiku a legislativu odborného vzdělávání; - zná modely řízení škol; - zná kompetence manažerů - učitelů; - umí vysvětlit co tvoří kvalitu školy; - zná státní a školský vzdělávací program.
Osnova
Osnova přímé výuky 1. Školský management. Školy, školská zařízení, školní systém. 2. Funkce školy (funkce při organizování vyučovacího procesu, personální, kvalifikační, akulturační, diferenciální a selektivní funkce, sociální funkce). 3. Management kvality školy (pojem kvalita, TQM – Komplexní management kvality ve školství). Hodnocení činnosti školy. 4. Politika a legislativa odborného vzdělávání. Řízení lidských zdrojů ve škole. Profesní rozvoj zaměstnanců. 5. Kultura a klima školy (prvky kultury školy, zkoumání kultury, vztah kultury a klima školy). Marketing školy.
Literatura
  • DRAHOVZAL, J. et al., 1997. Didaktika odborných předmětů. Brno: Paido. ISBN 80-85931-35-4.
  • TROJAN, V. et al., 2014. Pedagogický proces a jeho řízení. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7478-539-9.
  • TUREK, I., 2010. Didaktika. Bratislava: Iura Edition. ISBN 978-80-8078-322-8.
  • BAGLIN JONES, E. a N. JONES (ed.), 2017. Learning to behave: Curriculum and whole school management approaches to discipline. Routledge.
  • VALENTA, J., 2018. Právní rámec řízení škol a školských zařízení. Karviná: Paris. ISBN 978-80-87173-41-1
  • ANASTASIOU, S. a V. GARAMETSI, 2020. Teachers’ views on the priorities of effective school management. Journal of Educational and Social Research.
  • OBDRŽÁLEK, Z., 2002. Škola a jej manažment. Bratislava: Univerzita Komenského. ISBN 80-223-1690-3.
  • KALHOUS, Z. a O. OBST, 2002. Školní didaktika. Praha: Portál. ISBN 80-7178-253-X.
Organizační formy výuky
seminář
konzultace
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi5 
Celkem:50
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 100 %
Podmínky testu
Závěrečný test – 100 bodů (tj. 100 %) Pro úspěšné splnění předmětu je nutné dosáhnout ze závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 100 bodů, tj. 100 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (100 – 0): Z~100 – 70, X 69,99 – 30, N 29,99 – 0.
Informace učitele
V případě nesplnění povinné docházky, bude nutno vypracovat "kompenzační práci" dle pokynů vyučujícího předmětu.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2022, léto 2023, léto 2024, zima 2024, léto 2025.