RLZ_s Řízení lidských zdrojů

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2023
Rozsah
2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. et doc. PaedDr. Mgr. Zdeněk Caha, Ph.D., MBA, MSc. (cvičící)
Ing. Iveta Kmecová, PhD. (cvičící)
Garance
doc. et doc. PaedDr. Mgr. Zdeněk Caha, Ph.D., MBA, MSc.
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
RLZ_s/A2: So 23. 9. 13:05–14:35 D515, 14:50–16:20 D515, 16:30–18:00 D515, Ne 5. 11. 13:05–14:35 E6, 14:50–16:20 E6, 16:30–18:00 E6, So 16. 12. 8:00–9:30 E4, 9:40–11:10 E4, Z. Caha, I. Kmecová
RLZ_s/P01: St 11:25–12:55 D416, Z. Caha, I. Kmecová
RLZ_s/S01: Út 11:25–12:55 N007, I. Kmecová
Předpoklady
OBOR ( BSAp ) || OBOR ( BSAk )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit s významem, hlavními úkoly, nástroji a metodami řízení lidských zdrojů v soukromých i veřejných organizacích. K hlavním tematickým okruhům kurzu patří úloha přímých nadřízených a profesionálních personalistů při koncipování, provádění a kontrole personálně-řídících činností, především při tvorbě personální strategie organizace, personálním plánování, náboru, výběru a adaptaci zaměstnanců, tvorbě náplně pracovních míst, hodnocení, motivaci, odměňování i vzdělávání a rozvoji zaměstnanců. Ústřední koncepcí, ze které předmět vychází, je koncepce řízení výkonu zaměstnanců opírající se o stanovení výkonových cílů osob a jejich skupin, hodnocení pracovních výsledků a výkonové odměňování posilující motivaci k dosažení výkonových cílů. Součástí cílů předmětu je získání schopnosti kritické analýzy stávajících metod a nástrojů personálního řízení a jejich zdokonalování i analýzy a zdokonalování podnikové kultury a řídícího stylu manažerů.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu student:
1. rozumí teorii řízení lidských zdrojů a jeho významu v kontextu podnikového řízení, chápe a dokáže prakticky uplatňovat požadavky kladené na tvorbu personální strategie a personální organizace podniku,
2. rozumí cílům, principům a nástrojům personálního plánování, umí analyzovat kvantitativní i kvalitativní potřeby lidských zdrojů odpovídající stávajícím i budoucím cílům podniku,
3. rozumí cílům, nástrojům a metodám jednotlivých personálních procesů, dokáže je kriticky analyzovat a rozvíjet v souladu se strategií organizace,
4. ovládá sociální a komunikační dovednosti potřebné k řízení lidských zdrojů, dokáže je prakticky uplatňovat a při jejich aplikaci poradensky podporovat vedoucí zaměstnance podniku,
5. zná cíle a principy personální auditu a controllingu jako nástrojů řízení lidských zdrojů.
Osnova
  • Přednášky:
  • 1. Funkce a cíle řízení lidských zdrojů v organizaci, manažerské dovednosti pro řízení lidských zdrojů, leadership v organizaci.
  • 2. Právní rámec zaměstnávání a řízení lidských zdrojů a zaměstnanecko-zaměstnavatelských vztahů v organizaci, personální racionalizace a propouštění zaměstnanců.
  • 3. Získávání, výběr, přijímání a adaptace pracovníků, tvorba personální organizace.
  • 4. Řízení a hodnocení výkonu zaměstnanců, pracovní cíle zaměstnanců, jejich zadávání a delegování.
  • 5. Pracovní motivace, její nástroje a využívání v praxi, typy, pracovní spokojenost.
  • 6. Odměňování zaměstnanců, tvorba pevné složky odměny.
  • 7. Nástroje výkonového odměňování.
  • 8. Zaměstnanecké výhody a jejich funkce.
  • 9. Rozvoj a trénink zaměstnanců, jejich cíle, metody a hodnocení.
  • 10. Trénink a rozvoj manažerů, jeho metody a hodnocení.
  • 11. Příčiny a řešení fluktuace zaměstnanců, prevence a řešení konfliktů a stresu v organizaci.
  • 12. Organizační kultura, její význam, tvorba a změny, etika v organizaci a etické řízení.
  • 13. Personální strategie a personální plánování, řízení personálních nákladů a personální controlling.
  • Semináře:
  • 1. Úkoly a odpovědnosti manažera při řízení lidských zdrojů, “tvrdé“ a „měkké“ dovednosti pro řízení lidských zdrojů.
  • 2. Pracovně-právní rámec zaměstnávání a řízení lidských zdrojů, tvorba náplně pracovních míst, tvorba personální organizace a její kritéria, druhy personálních organizací.
  • 3. Získávání a výběr pracovníků, jeho nástroje a metody, vedení přijímacích rozhovorů, přijímání a adaptace pracovníků.
  • 4. Řízení a hodnocení pracovního výkonu, stanovení, zadávání a kontrola pracovních cílů, kvantitativní a kvalitativní pracovní cíle, vedení hodnotících rozhovorů.
  • 5. Nástroje, metody a typy pracovní motivace a její typy, uplatnění pracovní motivace v praxi, spokojenost zaměstnanců, zjišťování pracovní motivace a spokojenosti, vedení motivačních rozhovorů se zaměstnanci.
  • 6. Nástroje, metody a formy finančního odměňování zaměstnanců, pevná a pohyblivá složka mzdy, tvorba mzdových stupnic, zaměstnanecké výhody.
  • 7. Nástroje a metody výkonového odměňování, pravidla výkonového odměňování, výkonové odměňování jednotlivců a skupin, zainteresovanost zaměstnanců na hospodářském výsledku podniku.
  • 8. Trénink a rozvoj pracovníků, jeho metody a nástroje, analýza a hodnocení výsledků vzdělávání, manažer jako lektor a kouč.
  • 9. Pracovní týmy, jejich význam a řízení, tvorba a rozvoj schopností týmové práce, manažerské dovednosti pro řízení týmů.
  • 10. Komunikace na pracovišti, zásady efektivní komunikace manažera, řešení pracovních konfliktů, překonávání stresu na pracovišti.
  • 11. Personální náklady, personální ukazatele, význam a tvorba personálního controllingu organizace, personální manuál organizace.
  • 12. Prezentace případových studií.
  • 13. Prezentace případových studií.
Literatura
    povinná literatura
  • ARMSTRONG, M., 2013. Řízení lidských zdrojů. Praha: Grada. ISBN 80-247-0469-0. URBAN, J., 2014. Případové studie z managementu lidských zdrojů. Praha: Ústav práva a právní vědy. ISBN 978-80-87974-03-2.
  • BEARDWELL, J. and A. THOMPSON, 2017. Human Resource Management: A Contemporary Approach. [s. l.]: Pearson Education Limited. ISBN 129211956X.
  • TAYLOR, S. et al. 2017. Human Resource Management. [s. l.]: Chartered Institute of Personnel & Development. ISBN 9781843984160.
  • KOUBEK, J., 2015. Řízení lidských zdrojů. Základy moderní personalistiky. 5. rozšíření a doplněné vydání. ISBN 978-80-7261-288-8.
  • URBAN, J., 2013. Řízení lidí v organizaci: Personální rozměr managementu. 2. rozš. vyd. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7357-925-8.
  • CAHA, Z., et al. 2017. Management lidských zdrojů. Lüdenscheid: Ram-Verlag. ISBN 978-3-942303-52-1.
    doporučená literatura
  • ARMSTRONG, M. and S. TAYLOR, 2014. Armstrong's handbook of human resource management practice. 13th edit. Philadelphia: Kogan Page Ltd. ISBN 9780749469641.
  • CAHA, Z. and J. URBAN, 2017. A code of ethics as an organizational management tool and its use in the Czech Republic. Lüdenscheid: RAM Verlag. ISBN 978-3-942303-50-7.
  • URBAN, J., 2017. Psychologie řízení a vedení. Praha: Ústav práva a právní vědy. ISBN 978-80-87974-15-5.
  • URBAN, J., 2017. Motivace a odměňování pracovníků. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0227-3.
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
tutoriál
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Dílčí úkoly2942
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál1326
Příprava na závěrečný test3648
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi2614
Celkem:130130
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 70 %
Plnění dílčích úkolů 30 %
Podmínky testu
Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 – 0) + body z~průběžného hodnocení (30 – 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.

Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, splnit povinnou 70% účast. Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován známkou „-“.

Informace učitele
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Sledovaná docházka u přednášek prezenčního studia
Studenti mají povinnost ihned po schválení individuálního studijního plánu (ISP) kontaktovat vyučujícího předmětu. V případě, že tak student neučiní, nebude na jeho ISP brán zřetel.

Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2022, léto 2023, léto 2024, zima 2024.