RLZ_s Řízení lidských zdrojů

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2024
Rozsah
2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Ing. Mgr. et Mgr. Blanka Borovková (cvičící)
doc. et doc. PaedDr. Mgr. Zdeněk Caha, Ph.D., MBA, MSc. (cvičící)
Ing. Iveta Kmecová, PhD. (cvičící)
Garance
doc. et doc. PaedDr. Mgr. Zdeněk Caha, Ph.D., MBA, MSc.
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
RLZ_s/E4: So 13. 4. 13:05–14:35 B1, 14:50–16:20 B1, 16:30–18:00 B1, So 4. 5. 8:00–9:30 B1, 9:40–11:10 B1, 11:25–12:55 B1, Ne 19. 5. 14:50–16:20 B1, 16:30–18:00 B1, Z. Caha
RLZ_s/P01: St 9:40–11:10 B1, Z. Caha
RLZ_s/S01: Čt 14:50–16:20 N007, B. Borovková
RLZ_s/S02: Čt 16:30–18:00 N007, B. Borovková
RLZ_s/S03: Út 9:40–11:10 D416, I. Kmecová
RLZ_s/S04: St 11:25–12:55 B5, I. Kmecová
Předpoklady
OBOR(BPEk) || OBOR(BPEp)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studující s teorií a praxí řízení lidských zdrojů v organizacích a jeho hlavními nástroji i směry dalšího vývoje. V rámci předmětu budou studující postupně obeznámeni s vybranými klíčovými personálními funkcemi.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu student:
Po úspěšném absolvování předmětu student:
1. rozumí významu a hlavním úkolům řízení lidských zdrojů v organizaci i pracovně-právnímu rámci řízení lidských zdrojů,
2. zná základní personální činnosti,
3. rozumí zásadám tvorby personální organizace a jejích změn i zásadám personálního plánování organizace, vymezuje náplně pracovních míst, řídí proces přijímání a adaptaci pracovníků,
4. chápe zásady řízení a hodnocení pracovního výkonu zaměstnanců, a kontroly personálních nákladů, spoluvytváří systémy odměňování, motivace a komunikace, zná principy zdravé a etické organizační kultury,
5. rozumí požadavkům zaškolení i dalšího vzdělávání a rozvoje pracovníků, dokáže plánovat, organizovat i hodnotit podnikové vzdělávání.
Osnova
  • Přednášky:
  • 1. Řízení lidských zdrojů a jeho úloha v organizaci
  • 2. Personální plánování
  • 3. Vytváření a analýza pracovních míst
  • 4. Získávání a výběr pracovníků a jejich adaptace
  • 5. Řízení a hodnocení pracovního výkonu, pracovní motivace
  • 6. Pracovní vztahy
  • 7. Odměňování pracovníků, zaměstnanecké výhody
  • 8. Vzdělávání a rozvoj pracovníků a manažerů
  • 9. Komunikace v organizaci a na pracovišti
  • 10. Organizační kultura
  • 11. Etické řízení lidských zdrojů
  • 12. Personální organizace
  • 13. Kontrola personálních nákladů
Literatura
    povinná literatura
  • KOUBEK, J., 2015. Řízení lidských zdrojů. Základy moderní personalistiky. 5. rozšíření a doplněné vydání. ISBN 978-80-7261-288-8.
  • CAHA, Z., et al. 2017. Management lidských zdrojů. Lüdenscheid: Ram-Verlag. ISBN 978-3-942303-52-1.
  • ARMSTRONG, M., 2013. Řízení lidských zdrojů. Praha: Grada. ISBN 80-247-0469-0. URBAN, J., 2014. Případové studie z managementu lidských zdrojů. Praha: Ústav práva a právní vědy. ISBN 978-80-87974-03-2.
    doporučená literatura
  • ARMSTRONG, M. and S. TAYLOR, 2014. Armstrong's handbook of human resource management practice. 13th edit. Philadelphia: Kogan Page Ltd. ISBN 9780749469641.
  • TAYLOR, S. et al. 2017. Human Resource Management. [s. l.]: Chartered Institute of Personnel & Development. ISBN 9781843984160.
  • URBAN, J., 2017. Motivace a odměňování pracovníků. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0227-3.
  • URBAN, J., 2013. Řízení lidí v organizaci: Personální rozměr managementu. 2. rozš. vyd. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7357-925-8.
  • CAHA, Z. and J. URBAN, 2017. A code of ethics as an organizational management tool and its use in the Czech Republic. Lüdenscheid: RAM Verlag. ISBN 978-3-942303-50-7.
  • BEARDWELL, J. and A. THOMPSON, 2017. Human Resource Management: A Contemporary Approach. [s. l.]: Pearson Education Limited. ISBN 129211956X.
  • URBAN, J., 2017. Psychologie řízení a vedení. Praha: Ústav práva a právní vědy. ISBN 978-80-87974-15-5.
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
tutoriál
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
projektová výuka
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na průběžný test1522
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál1326
Příprava na závěrečný test3648
analysis preparation1420
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi2614
Celkem:130130
Metody hodnocení a jejich poměr
test - průběžný 18 %
test - závěrečný 70 %
aplikace teoretických znalostí 12 %
Podmínky testu
Průběžné hodnocení:

průběžný test – 18 bodů (tj. 18 %)

analýza vybrané oblasti v~podniku – 12 bodů (tj. 12 %)

Závěrečné hodnocení:

závěrečný test – 70 bodů (tj. 70 %)

Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů, tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů, tj. 70 %.Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 - 0) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.

Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, splnit povinnou 70% účast. Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován známkou „-“.

Informace učitele
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Sledovaná docházka u přednášek prezenčního studia
Studenti s individuálním studijním plánem budou vykonávat z předmětu pouze 100 bodový závěrečný test ve zkouškovém období. Nicméně studenti mají povinnost ihned po schválení individuálního studijního plánu (ISP) kontaktovat vyučujícího, v případě, že tak student neučiní, nebude na jeho ISP brán zřetel.


Doplňkový studijní materiál: E-learning Podpora moderních trendů ve výuce s ohledem na Best practice - https://projectbestpractice.cz/cs/e-learning/

Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2022, léto 2023, zima 2023, zima 2024.