VŠTE:Z_KOM_an Komunikace - Informace o předmětu
Z_KOM_an Komunikace
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchzima 2022
- Rozsah
- 0/0/0. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Olga Cahová (přednášející)
- Garance
- doc. et doc. PaedDr. Mgr. Zdeněk Caha, Ph.D., MBA, MSc.
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Studijní oddělení, CŽV, U3V – Prorektor pro studium – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Z_KOM_an/D01a: Ne 18. 12. 13:05–14:35 E5, 14:50–16:20 E5, 16:30–17:15 E5, O. Cahová
Z_KOM_an/D01b: So 19. 11. 8:00–9:30 E5, 9:40–11:10 E5, 11:25–12:10 E5, O. Cahová
Z_KOM_an/D01c: Ne 23. 10. 11:25–12:55 E6, 13:05–14:35 E6, 14:50–15:35 E6, O. Cahová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Cílem předmětu je osvojit si teoretické poznatky o mezilidské komunikaci a učit se aplikovat je v modelových situacích.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování předmětu studující
- je schopen definovat základní pojmy sociální komunikace (komunikační proces, komunikační kanály, sdělení);
- vysvětlí hlavní prvky rétorických dovedností (péče o hlas, výslovnost, hlasovou a slovní dynamiku);
- umí identifikovat v pedagogické praxi používané nástroje verbální i neverbální komunikace a vysvětlit podstatu komunikačních dovedností s přihlédnutím ke kontextu jejich uplatnění v různých oborech lidské činnosti;
- dokáže posoudit účel jednotlivých komunikačních strategií v návaznosti na vazbu pedagogické komunikace, jejího obsahu, pravidel, se vztahem a vazbou na výchovně vzdělávací cíle, organizační formy a vyučovací metody, na čas a prostor;
- umí rozlišit manipulativní a nemanipulativní (asertivní) způsoby chování ve skupinové a párové komunikaci. - Osnova
- 1. Sociální kontext komunikace, kontextové modality, socializace. Vnitřní kontext, vztahové vzorce a sociální stereotypy. Modely komunikace.
- 2. Rétorské předpoklady a dovednosti, jak trénovat rétoriku. Nácvik pohotovosti, rychlosti (tempa), slovní a hlasové dynamiky, přesvědčivosti.
- 3. Slovní komunikace, implicitní a explicitní sdělování; denotace, konotace. Druhy veřejného projevu, jeho příprava. Rozhovor, přednáška, schůze, porada. Dysfunkční komunikace a poruchy verbální komunikace. Tradiční komunikační kanály.
- 4. Komunikační šumy, ovlivňování posluchačů a dovednost naslouchat.
- 5. Pojetí výuky a adekvátní způsob komunikace (např. navázání kontaktu, kladení různě náročných otázek a učebních úloh, adekvátní reagování na chybné výkony žáků, stimulace aktivity, samostatnosti a tvořivosti ve výuce apod.).
- Literatura
- MAJEROVÁ, P. a M. VOTAVOVÁ, 2012. Sociální komunikace: studijní skripta. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích. ISBN 978-80-7468-015-1.
- DEVITO, J. A., 2008. Základy mezilidské komunikace: 6. vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2018-0.
- PRŮCHA, J. (ed), 2009. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-546-2.
- NELEŠOVSKÁ, A., 2005. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada. ISBN 80-247-0738-1.
- GAVORA, P., 2005. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido. ISBN 80-7315-104-9.
- KLAPETEK, M., 2008. Komunikace, argumentace, rétorika. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2652-6.
- HARTLEY, M., 2008. Řeč těla v praxi. Praha: Portál. ISBN 80-7178-844-9.
- VYBÍRAL, Z., 2005. Psychologie komunikace. Praha: Portál. ISBN 80-7178-998-4.
- ERNEKER, J., 2004. Základy komunikace. České Budějovice: Vysoká škola evropských a regionálních studií. ISBN 80-86708-02-0.
- MCCONNON, S. a M. MCCONNON, 2009. Jak řešit konflikty na pracovišti. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3003-5.
- Organizační formy výuky
- přednáška
seminář - Komplexní výukové metody
- frontální výuka
- Metody hodnocení a jejich poměr
- test - závěrečný 100 %
- Podmínky testu
- Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů, tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů, tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 – 0) + body z~průběžného hodnocení (30 – 0): Z~100 – 70, X 69,99 – 30, N 29,99 – 0.
- Informace učitele
- V případě nesplnění povinné docházky bude nutno vypracovat „kompenzační práci“ dle pokynu vyučujícího předmětu.
- Statistika zápisu (zima 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/zima2022/Z_KOM_an