Z_KOM_an Komunikace

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2022
Rozsah
0/0/0. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Olga Cahová (cvičící)
Garance
doc. et doc. PaedDr. Mgr. Zdeněk Caha, Ph.D., MBA, MSc.
Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Studijní oddělení, CŽV, U3V – Prorektor pro studium – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Z_KOM_an/D01a: Ne 10. 4. 13:05–14:35 E7, 14:50–16:20 E7, 16:30–17:15 E7, O. Cahová
Z_KOM_an/D01b: Ne 13. 3. 11:25–12:55 E4, 13:05–14:35 E4, 14:50–15:35 E4, O. Cahová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je osvojit si teoretické poznatky o mezilidské komunikaci a učit se aplikovat je v modelových situacích.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu studující
- je schopen definovat základní pojmy sociální komunikace (komunikační proces, komunikační kanály, sdělení);
- vysvětlí hlavní prvky rétorických dovedností (péče o hlas, výslovnost, hlasovou a slovní dynamiku);
- umí identifikovat v pedagogické praxi používané nástroje verbální i neverbální komunikace a vysvětlit podstatu komunikačních dovedností s přihlédnutím ke kontextu jejich uplatnění v různých oborech lidské činnosti;
- dokáže posoudit účel jednotlivých komunikačních strategií v návaznosti na vazbu pedagogické komunikace, jejího obsahu, pravidel, se vztahem a vazbou na výchovně vzdělávací cíle, organizační formy a vyučovací metody, na čas a prostor;
- umí rozlišit manipulativní a nemanipulativní (asertivní) způsoby chování ve skupinové a párové komunikaci.
Osnova
  • 1. Sociální kontext komunikace, kontextové modality, socializace. Vnitřní kontext, vztahové vzorce a sociální stereotypy. Modely komunikace.
  • 2. Rétorské předpoklady a dovednosti, jak trénovat rétoriku. Nácvik pohotovosti, rychlosti (tempa), slovní a hlasové dynamiky, přesvědčivosti.
  • 3. Slovní komunikace, implicitní a explicitní sdělování; denotace, konotace. Druhy veřejného projevu, jeho příprava. Rozhovor, přednáška, schůze, porada. Dysfunkční komunikace a poruchy verbální komunikace. Tradiční komunikační kanály.
  • 4. Komunikační šumy, ovlivňování posluchačů a dovednost naslouchat.
  • 5. Pojetí výuky a adekvátní způsob komunikace (např. navázání kontaktu, kladení různě náročných otázek a učebních úloh, adekvátní reagování na chybné výkony žáků, stimulace aktivity, samostatnosti a tvořivosti ve výuce apod.).
Literatura
  • NELEŠOVSKÁ, A., 2005. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada. ISBN 80-247-0738-1.
  • ERNEKER, J., 2004. Základy komunikace. České Budějovice: Vysoká škola evropských a regionálních studií. ISBN 80-86708-02-0.
  • MCCONNON, S. a M. MCCONNON, 2009. Jak řešit konflikty na pracovišti. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3003-5.
  • GAVORA, P., 2005. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido. ISBN 80-7315-104-9.
  • VYBÍRAL, Z., 2005. Psychologie komunikace. Praha: Portál. ISBN 80-7178-998-4.
  • KLAPETEK, M., 2008. Komunikace, argumentace, rétorika. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2652-6.
  • HARTLEY, M., 2008. Řeč těla v praxi. Praha: Portál. ISBN 80-7178-844-9.
  • DEVITO, J. A., 2008. Základy mezilidské komunikace: 6. vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2018-0.
  • MAJEROVÁ, P. a M. VOTAVOVÁ, 2012. Sociální komunikace: studijní skripta. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích. ISBN 978-80-7468-015-1.
  • PRŮCHA, J. (ed), 2009. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-546-2.
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
Komplexní výukové metody
frontální výuka
Metody hodnocení a jejich poměr
zkouška - ústní 30 %
test - závěrečný 70 %
Podmínky testu
Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů, tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů, tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 – 0) + body z~průběžného hodnocení (30 – 0): Z~100 – 70, X 69,99 – 30, N 29,99 – 0.
Informace učitele
V případě nesplnění povinné docházky bude nutno vypracovat „kompenzační práci“ dle pokynu vyučujícího předmětu.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, zima 2022, léto 2023, zima 2023, léto 2024, zima 2024, léto 2025.