VŠTE:Z_KOM_an Komunikace - Informace o předmětu
Z_KOM_an Komunikace
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchléto 2025
- Rozsah
- 0/0/0. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Štěpánka Jenešová (cvičící)
- Garance
- doc. et doc. PaedDr. Mgr. Zdeněk Caha, Ph.D., MBA, MSc.
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Z_KOM_an/D01: So 1. 3. 10:25–11:10 E6, 11:25–12:55 E6, 13:05–14:35 E6, Š. Jenešová
- Předpoklady
- PROGRAM(DPS)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Cílem předmětu je osvojit si teoretické poznatky o mezilidské komunikaci a učit se aplikovat je v modelových situacích.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování předmětu studující
- je schopen definovat základní pojmy sociální komunikace (komunikační proces, komunikační kanály, sdělení);
- vysvětlí hlavní prvky rétorických dovedností (péče o hlas, výslovnost, hlasovou a slovní dynamiku);
- umí identifikovat v pedagogické praxi používané nástroje verbální i neverbální komunikace a vysvětlit podstatu komunikačních dovedností s přihlédnutím ke kontextu jejich uplatnění v různých oborech lidské činnosti;
- dokáže posoudit účel jednotlivých komunikačních strategií v návaznosti na vazbu pedagogické komunikace, jejího obsahu, pravidel, se vztahem a vazbou na výchovně vzdělávací cíle, organizační formy a vyučovací metody, na čas a prostor;
- umí rozlišit manipulativní a nemanipulativní (asertivní) způsoby chování ve skupinové a párové komunikaci. - Osnova
- 1. Sociální kontext komunikace, kontextové modality, socializace. Vnitřní kontext, vztahové vzorce a sociální stereotypy. Modely komunikace.
- 2. Rétorské předpoklady a dovednosti, jak trénovat rétoriku. Nácvik pohotovosti, rychlosti (tempa), slovní a hlasové dynamiky, přesvědčivosti.
- 3. Slovní komunikace, implicitní a explicitní sdělování; denotace, konotace. Druhy veřejného projevu, jeho příprava. Rozhovor, přednáška, schůze, porada. Dysfunkční komunikace a poruchy verbální komunikace. Tradiční komunikační kanály.
- 4. Komunikační šumy, ovlivňování posluchačů a dovednost naslouchat.
- 5. Pojetí výuky a adekvátní způsob komunikace (např. navázání kontaktu, kladení různě náročných otázek a učebních úloh, adekvátní reagování na chybné výkony žáků, stimulace aktivity, samostatnosti a tvořivosti ve výuce apod.).
- Literatura
- PRŮCHA, J. (ed), 2009. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-546-2.
- MAJEROVÁ, Petra a Michaela VOTAVOVÁ. Sociální komunikace : skripta. 1. vyd. České Budějovice: Vysoká Škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, 2012, 144 s. ISBN 978-80-7468-015-1. info
- GAVORA, P., 2005. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido. ISBN 80-7315-104-9.
- DEVITO, Joseph A. Základy mezilidské komunikace. 6. vyd. Praha: Grada, 2008, 512 s. ISBN 978-80-247-2018-0. info
- NELEŠOVSKÁ, A., 2005. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada. ISBN 80-247-0738-1.
- KLAPETEK, Milan. Komunikace, argumentace, rétorika. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008, 247 s. ISBN 978-80-247-2652-6. info
- HARTLEY, Mary. Řeč těla v praxi : teorie, cvičení a modelové situace. 1. vydání. Praha: Portál, 2004, 103 s. ISBN 80-7178-844-9. info
- VYBÍRAL, Z., 2005. Psychologie komunikace. Praha: Portál. ISBN 80-7178-998-4.
- ERNEKER, J., 2004. Základy komunikace. České Budějovice: Vysoká škola evropských a regionálních studií. ISBN 80-86708-02-0.
- MCCONNON, Shay a Margaret MCCONNON. Jak řešit konflikty na pracovišti. In Manažer. Komunikace. 1. české vyd. Praha: Grada, 2009, 139 s. Manažer. Komunikace. ISBN 978-80-247-3003-5. Obsah info
- Organizační formy výuky
- přednáška
seminář - Komplexní výukové metody
- frontální výuka
- Metody hodnocení a jejich poměr
- test - závěrečný 100 %
- Podmínky testu
- Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů, tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů, tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 – 0) + body z~průběžného hodnocení (30 – 0): Z~100 – 70, X 69,99 – 30, N 29,99 – 0.
- Informace učitele
- V případě nesplnění povinné docházky bude nutno vypracovat „kompenzační práci“ dle pokynu vyučujícího předmětu.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/leto2025/Z_KOM_an