VŠTE:N_FLP Fyzika v logistických procesec - Informace o předmětu
N_FLP Fyzika v logistických procesech
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchzima 2020
- Rozsah
- 2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Tomáš Náhlík, Ph.D. (cvičící)
RNDr. Ivo Opršal, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. Ing. Radimír Novotný, DrSc.
Katedra informatiky a přírodních věd – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra informatiky a přírodních věd – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- N_FLP/X01: So 14. 11. 8:00–9:30 A1, 9:40–11:10 A1, 11:25–12:55 A1, I. Opršal
N_FLP/PX01: Po 8:00–9:30 A1, T. Náhlík
N_FLP/SX01: Po 9:40–11:10 A1, T. Náhlík - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou fyzikálně-technických aspektů hmotných i informačních toků v logistických systémech. Studenti budou dále řešit aplikační úlohy a diskutovat jejich výsledky.
- Výstupy z učení
- Absolvent předmětu má znalosti z oblastí aplikované mechaniky, fyzikálních polí, elektromagnetických vln a metod pozorování pohybu těles.
- Osnova
- 1. Kruhový pohyb v aplikaci na mechanické soustavy. Síly při křivočarém pohybu. Odstředivé regulátory. Princip dynamického snímače. Moment síly a moment hybnosti. Práce jako dráhový účinek síly. Impuls jako časový účinek síly. Hybnost a impuls při rotačním pohybu. Přenos síly spojkami a převodovkami. 2. Moment setrvačnosti těles. Setrvačníky a jejich praktické využití. Volný setrvačník, Maxwellův setrvačník, Cardanův závěs. Těžký setrvačník, jeho precese a nutace. 3. Gyroskopické jevy u dopravních strojů v zatáčce (letadlo, loď, raketa). Gyroskopické jevy u dvojstopých a jednostopých vozidel. Stabilizace letu disku a střely. 4. Zákon zachování energie, termodynamické věty. Účinnost Carnotova cyklu. Přeměna tepelné energie na mechanickou 5. Gravitační pole. Intenzita a potenciál gravitačního pole. Pohyby v gravitačním poli Země. 6. Elektrostatické pole. Intenzita a potenciál elektrostatického pole. Elektrostatické pole nabitých vodičů. 7. Elektrický proud. Vodiče, nevodiče a polovodiče. 8. Magnetické pole stálých proudů. Magnetické obvody. Vznik střídavého napětí v otáčivé smyčce. 9. Uzavřený a otevřený elektromagnetický oscilátor. Vznik elektromagnetických vln a jejich šíření. Klasifikace elektromagnetických vln. 10. Světlo jako elektromagnetické vlnění a korpuskulární záření. Koherentní zdroje. Interference světla. Ohyb na hraně, štěrbině a mřížce. Polarizace světla, dvojlom světla a jeho užití v praxi. 11. Energie, hmotnost a hybnost fotonů. Einsteinova rovnice pro fotoefekt. Vlnově korpuskulární dualismus světla. 12. Koherentní a nekoherentní zdroje pro optické komunikační systémy. Detektory záření. Optické planární a vláknové vlnovodné struktury. 13. Přenos signálů optickým vláknem. Zpracování optických signálů. Přenos informací atmosférou a ostatními dielektrickými prostředími. Princip družicového pozorování Země.
- Literatura
- povinná literatura
- Feynman, Richard Phillips. Feynmanovy přednášky z fyziky s řešenými příklady. Feynman, Leighton, Sands. 1. vyd. Havlíčkův Brod : Fragment, 2000-2002. 3 sv. Přeloženo z angličtiny. ISBN 80-7200-405-0.
- Halliday, David. Fyzika: vysokoškolská učebnice obecné fyziky. Část 1, 2, 3, 4 a 5. Brno Praha: VUTIUM Prometheus, 2000. ISBN 80-214-1868-0, ISBN 80-7196-213-9.
- doporučená literatura
- Sequens, Jiří. Technika zobrazení fyzikálních polí. Praha : Academia, 1980.
- Sodomka,L., Fiala. J. Fyzika, chemie kondenzovaných látek s aplikacemi. ADHESI. Liberec 2003.
- Ondráček, E., Janáček, P. Výpočtové modely v technické praxi. SNTL Praha 1990.
- Horák, Z., Krupka, F. Fyzika. Příručka pro fakulty strojního inženýrství. SNTL Praha, SVTL Bratislava. Praha 1966.
- Organizační formy výuky
- přednáška
seminář
exkurze - odborná
tutoriál
konzultace - Komplexní výukové metody
- frontální výuka
skupinová výuka - kompetice
skupinová výuka - kooperace
projektová výuka
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Příprava na průběžný test 13 25 Příprava na přednášky 13 Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 16 33 Příprava na závěrečný test 26 50 Tvorba seminární práce 10 10 Účast na přednáškách 26 Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 26 12 Celkem: 130 130 - Metody hodnocení a jejich poměr
- zkouška - písemná 100 %
- Podmínky testu
- Celková klasifikace předmětu, tj. body za test (70 - 0) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 - 0.
- Informace učitele
- https://is.vstecb.cz/auth/el/5610/zima2014/N_FLP/index.qwarp
ZS 2020 - výuka bude probíhat virtuální formou. Veškeré informace obdrží studenti emailem od vyučujícího předmětu. Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, povinná 70% účast. Studenti kombinované formy mají průběžné hodnocení zahrnuto v závěrečné písemné zkoušce. Zkouška je hodnocena 100 body. Pokud se body pohybují na hraně, student má možnost po domluvě s vyučujícím požádat o ústní dozkoušení.
- Statistika zápisu (zima 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/zima2020/N_FLP