N_FLP Fyzika v logistických procesech

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2016
Rozsah
2/2. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Irena Hlaváčová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Irena Hlaváčová, Ph.D.
Katedra informatiky a přírodních věd – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra informatiky a přírodních věd – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_FLP/L3: So 22. 10. 14:50–16:20 B5, 16:30–18:00 B5, 18:10–19:40 B5, Ne 27. 11. 8:00–9:30 B5, 9:40–11:10 B5, 11:25–12:55 B5, I. Hlaváčová
N_FLP/P01: Po 11:25–12:55 B3, I. Hlaváčová
N_FLP/S01: Po 16:30–18:00 D617, I. Hlaváčová
N_FLP/S02: Út 14:50–16:20 A6, I. Hlaváčová
Předpoklady
MAX_KOMBINOVANYCH ( 96 ) && MAX_PREZENCNICH ( 60 )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 156 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/156, pouze zareg.: 1/156
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou fyzikálně-technických aspektů hmotných i informačních toků v logistických systémech. Absolvent předmětu prokazuje znalosti z oblastí aplikované mechaniky, fyzikálních polí, elektromagnetických vln a metod pozorování pohybu těles.
Osnova
  • 1. Kruhový pohyb v aplikaci na mechanické soustavy. Síly při křivočarém pohybu. Odstředivé regulátory. Princip dynamického snímače. Moment síly a moment hybnosti. Práce jako dráhový účinek síly. Impuls jako časový účinek síly. Hybnost a impuls při rotačním pohybu. Přenos síly spojkami a převodovkami. 2. Moment setrvačnosti těles. Setrvačníky a jejich praktické využití. Volný setrvačník, Maxwellův setrvačník, Cardanův závěs. Těžký setrvačník, jeho precese a nutace. 3. Gyroskopické jevy u dopravních strojů v zatáčce (letadlo, loď, raketa). Gyroskopické jevy u dvojstopých a jednostopých vozidel. Stabilizace letu disku a střely. 4. Zákon zachování energie, termodynamické věty. Účinnost Carnotova cyklu. Přeměna tepelné energie na mechanickou 5. Gravitační pole. Intenzita a potenciál gravitačního pole. Pohyby v gravitačním poli Země. 6. Elektrostatické pole. Intenzita a potenciál elektrostatického pole. Elektrostatické pole nabitých vodičů. 7. Elektrický proud. Vodiče, nevodiče a polovodiče. 8. Magnetické pole stálých proudů. Magnetické obvody. Vznik střídavého napětí v otáčivé smyčce. 9. Uzavřený a otevřený elektromagnetický oscilátor. Vznik elektromagnetických vln a jejich šíření. Klasifikace elektromagnetických vln. 10. Světlo jako elektromagnetické vlnění a korpuskulární záření. Koherentní zdroje. Interference světla. Ohyb na hraně, štěrbině a mřížce. Polarizace světla, dvojlom světla a jeho užití v praxi. 11. Energie, hmotnost a hybnost fotonů. Einsteinova rovnice pro fotoefekt. Vlnově korpuskulární dualismus světla. 12. Koherentní a nekoherentní zdroje pro optické komunikační systémy. Detektory záření. Optické planární a vláknové vlnovodné struktury. 13. Přenos signálů optickým vláknem. Zpracování optických signálů. Přenos informací atmosférou a ostatními dielektrickými prostředími. Princip družicového pozorování Země.
Literatura
    povinná literatura
  • Feynman, Richard Phillips. Feynmanovy přednášky z fyziky s řešenými příklady. Feynman, Leighton, Sands. 1. vyd. Havlíčkův Brod : Fragment, 2000-2002. 3 sv. Přeloženo z angličtiny. ISBN 80-7200-405-0.
  • Halliday, David. Fyzika: vysokoškolská učebnice obecné fyziky. Část 1, 2, 3, 4 a 5. Brno Praha: VUTIUM Prometheus, 2000. ISBN 80-214-1868-0, ISBN 80-7196-213-9.
    doporučená literatura
  • Horák, Z., Krupka, F. Fyzika. Příručka pro fakulty strojního inženýrství. SNTL Praha, SVTL Bratislava. Praha 1966.
  • Ondráček, E., Janáček, P. Výpočtové modely v technické praxi. SNTL Praha 1990.
  • Sequens, Jiří. Technika zobrazení fyzikálních polí. Praha : Academia, 1980.
  • Sodomka,L., Fiala. J. Fyzika, chemie kondenzovaných látek s aplikacemi. ADHESI. Liberec 2003.
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
konzultace
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Prezentace zadané seminární práce1 
Příprava na průběžný test13 
Příprava na přednášky13 
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál13 
Příprava na závěrečný test26 
Samostatné řešení příkladů u tabule13 
Vypracování zadané seminární práce12 
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi13 
Celkem:1300
Metody hodnocení a jejich poměr
zkouška - písemná 70 %
test - závěrečný 10 %
projekt - skupinový 10 %
aktivita na seminářích - samostatné řešení příkladů 10 %
Podmínky testu
Celková klasifikace předmětu, tj. body za test (70 - 0) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 - 0. Studenti kombinované formy získají průběžné hodnocení vypracováním seminární práce (nutno odevzdat nejpozději týden před zkouškou) a prokázáním základních znalostí učiva v~testu (práce 10, ověření autorství prokázáním porozumění 10, znalost učiva 10). Závěrečná písemná zkouška je hodnocena 70 body.
Informace učitele
https://is.vstecb.cz/auth/el/5610/zima2014/N_FLP/index.qwarp
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, povinná 70% účast. Attendance in lessons is defined in a separate internal standard of ITB (Evidence of attendance of students at ITB). It is compulsory, except of the lectures, for full-time students to attend 70 % lesson of the subjet in a semester.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, léto 2015, zima 2015, léto 2016, zima 2017, zima 2018, léto 2019, zima 2019, léto 2020, zima 2020, léto 2021.