OBP_1 Obchodní podnikání I

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2014
Rozsah
2/2. 6 kr. Ukončení: zk.
Garance
Ing. Roman Švec, Ph.D.
Katedra cestovního ruchu a marketingu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra cestovního ruchu a marketingu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Předpoklady
OBOR ( CAP )
Předpokladem je znalost předmětu Obchodní činnost.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je osvojení základních principů a získání vědomostí o řízení obchodních firem, rozvoj ekonomického myšlení v aplikaci na problematiku obchodních operací. Po úspěšném absolvování předmětu student zná základní teoretické poznatky o řízení maloobchodní prodejny, umí vypočítat zájmovou oblast a kupní potenciál obchodní jednotky, je schopen využít metodu CPM k řízení projektu zřízení OJ,orientuje se v problematice obchodního sortimentu a obchodně-provozních operacích a je schopen analyzovat základní oblasti řízení maloobchodu.
Osnova
  • Tématické okruhy přednášek:
  • 1. Územní strategie obchodních firem.
  • 2. Metody územní analýzy.
  • 3. Výstavba obchodní jednotky, řízení projektů.
  • 4. Síťová analýza, metoda CPM.
  • 5. Technologie obchodního provozu.
  • 6. Řízení zásob v obchodě.
  • 7. Obchodní sortiment.
  • 8. Space management.
  • 9. Obchodně-provozní operace.
  • 10. Kupní chování spotřebitele.
  • 11. Merchandising, nákupní atmosféra.
  • 12. Operativní řízení obchodní jednotky, metody řízení obsluhy.
  • 13. Řizení lidských zdrojů v obchodě.
  • Tématické okruhy seminářů:
  • 1. Územní strategie obchodních firem
  • 2. Síťová analýza
  • 3. Síťová analýza a metoda CPM
  • 4. Výpočty v oblasti zásobování
  • 5. Propočty sortimentu
  • 6. Příprava na průběžný test, opakování výpočtů z oblasti obchodního podnikání
  • 7. Průběžný test, zadání projektů, zásady týmové práce, rozdělení studentů do týmů
  • 8. Samostatná práce na zadaných projektech v týmech, individuálně plánované konzultace s tutorem
  • 9. Samostatná práce na zadaných projektech v týmech, individuálně plánované konzultace s tutorem
  • 10. Samostatná práce na zadaných projektech v týmech, individuálně plánované konzultace s tutorem
  • 11. Samostatná práce na zadaných projektech v týmech, individuálně plánované konzultace s tutorem, kontrola zpracování týmových projektů
  • 12. Prezentace týmových projektů
  • 13. Prezentace týmových projektů
Literatura
    povinná literatura
  • MULAČOVÁ, Věra, Petr MULAČ, Petra BEDNÁŘOVÁ, Lukáš KUČERA, Vendula SIMOTOVÁ a Marie SLABÁ. Obchodní podnikání ve 21. století. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2013, 520 s. Finanční řízení. ISBN 978-80-247-4780-4. info
  • MULAČOVÁ, Věra a Petr MULAČ. Obchodní podnikání I: Studijní opora pro kombinované studium. 2. vyd. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, 2011, 60 s. ISBN 978-80-87278-66-6. info
  • MULAČ, P., VÁCHAL, J. Obchodní podnikání II. České Budějovice : VŠTE, 2008. ISBN 987-80-903888-5-7.
    doporučená literatura
  • PRAŽSKÁ, L., JINDRA, J. a kol. Obchodní podnikání. Retail management. Praha : Management Press, 2002. ISBN 80-7261-059-7.
  • CIMLER, P., ZADRAŽILOVÁ, D. a kol. Retail management. Praha : Management Press, 2008. ISBN 978-80-7261-167-6.
  • ZAMAZALOVÁ, M. Marketing obchodní firmy. Praha : Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2049-4.
  • BERMAN, Barry a Joel R. EVANS. Retail management : a strategic approach. 11th ed. Boston ; London : Pearson/Prentice Hall, 2010, 654 s. ISBN 978-0-13-608758-8. info
  • TIWARI, R. Retail Management, Retail Concepts and Practices (EBOOK). Mumbai: Himalaya Publishing House, 2009, 220 s. ISBN 978-93-5024-394-7. info
Organizační formy výuky
přednáška
cvičení
tutoriál
konzultace
výzkum v oblasti obchodního podnikání
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
projektová výuka
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Prezentace projektu a její příprava77
Práce na týmovém projektu1010
Příprava na průběžný test1010
Příprava na přednášky7 
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál636
Příprava na závěrečný test2626
Výzkum z oblasti obchodního podnikání5252
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi1215
Celkem:156156
Metody hodnocení a jejich poměr
zkouška - písemná 70 %
test - průběžný 20 %
projekt - skupinový 10 %
Podmínky testu
Celková klasifikace předmětu:

  • body za průběžný test (0 - 20%) 0 - 20 bodů
  • body za týmový projekt (0 - 10%) 0 - 10 bodů
  • body za závěrečný test (0 - 70%) 0 - 70 bodů
  • Výsledná známka: A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 - 0.

    Navazující předměty
    Informace učitele
    Organizační pokyny k předmětu:

    1. Prvních 7 týdnů výuky probíhá formou seminářů (povinná docházka, účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, povinná 70% účast.).

    2. V dalších 4 týdnech studenti zpracovávají týmový projekt a mohou konzultovat průběh zpracování projektu výhradně s cvičícím své seminární skupiny. Projekt je zpracován a odevzdán písemně v elektronické formě prostřednictvím odevzdávárny IS VŠTE v MS Word, a to do konce 11. výukového týdne semestru. Stejně tak je odevzdána prezentace v MS PowerPoint do stejného data.

    3.Projekt je prezentován a obhájen před kolektivem studentů dle závazného harmonogramu odevzdání a prezentací seminárních prací určených vyučujícím.

    Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, povinná 70% účast.

    Attendance in lessons is defined in a separate internal standard of ITB(Evidence of attendance of students at ITB). It is compulsory, except of the lectures, for full-time students to attend 70 % lesson of the subjet in a semester.
    Další komentáře
    Předmět je vyučován každoročně.
    Výuka probíhá každý týden.
    Předmět je zařazen také v obdobích zima 2008, léto 2009, léto 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, léto 2013, zima 2013, léto 2014, léto 2015, zima 2015, léto 2016, zima 2016.