OBC Obchodní činnost

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2014
Rozsah
2/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Lukáš Kučera (cvičící)
Garance
Ing. Roman Švec, Ph.D.
Katedra marketingu a cestovního ruchu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra marketingu a cestovního ruchu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
OBC/CAP: So 29. 11. 8:00–9:30 D416, L. Kučera, CCV - výuka ve zkráceném kurzu v rámci CŽV
OBC/P01: Út 9:40–11:10 B1, L. Kučera
Předpoklady
FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je poskytnout základní znalosti o obchodním podnikání, jeho významu, činnostech a vývojových tendencích a vytvořit teoretické předpoklady pro studium aplikovaných navazujících předmětů. Student se seznámí se základními teoretickými poznatky z oblasti obchodních činností, kooperačních tendencí a bude chápat význam udržitelného rozvoje v obchodním podnikání a seznámí se též s problematikou Fair Trade a fairtradových produktů. Po úspěšném absolvování předmětu bude schopen analyzovat vývojové a globalizační tendence v obchodě, jejich vliv na spotřebitele i obchodní podniky včetně vyvození vlastních názorů.
Osnova
  • 1. Význam, vývoj a funkce obchodu.
  • 2. Obchodní kategorie.
  • 3. Právní formy obchodního podnikání.
  • 4. Podnikatelské prostředí a obchod.
  • 5. Maloobchod, maloobchodní síť a její členění, druhy maloobchodních činností.
  • 6. Typologie maloobchodních jednotek.
  • 7. Postavení velkoobchodu, význam, provozní jednotky, nákupní velkoobchodní centrály.
  • 8. Retailing, vývojové tendence v maloobchodě, nákupní střediska, problematika fair trade
  • 9. Kooperace v obchodním podnikání, horizontální a vertikální kooperace.
  • 10. Role spotřebitele v obchodě.
  • 11. Družstevní obchod, charakteristika a význam.
  • 12. Obchod a globalizace.
  • 13. Trvale udržitelný rozvoj v obchodě.
Literatura
    povinná literatura
  • MULAČOVÁ, Věra, Petr MULAČ, Petra BEDNÁŘOVÁ, Lukáš KUČERA, Vendula SIMOTOVÁ a Marie SLABÁ. Obchodní podnikání ve 21. století. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2013, 520 s. Finanční řízení. ISBN 978-80-247-4780-4. info
  • MULAČ, Petr a Věra MULAČOVÁ. Obchodní činnost. České Budějovice: VŠTE, 2009, 34 s. ISBN 978-80-87278-11-6. info
    doporučená literatura
  • BERMAN, Barry a Joel R. EVANS. Retail management : a strategic approach. 11th ed. Boston ; London : Pearson/Prentice Hall, 2010, 654 s. ISBN 978-0-13-608758-8. info
  • TIWARI, R. Retail Management, Retail Concepts and Practices (EBOOK). Mumbai: Himalaya Publishing House, 2009, 220 s. ISBN 978-93-5024-394-7. info
  • CIMLER, P. a D. ZADRAŽILOVÁ. Retail management. Praha: Management Press, 2008, 305 s. ISBN 978-80-7261-167-6. info
  • PRAŽSKÁ, L. a J. JINDRA. Obchodní podnikání. Retail management. Praha: Management Press, 2002. ISBN 80-7261-059-7. info
Organizační formy výuky
přednáška
konzultace
Komplexní výukové metody
frontální výuka
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na přednášky6 
Příprava na tutoriál 22
Příprava na zkoušku2020
Tutoriál 10
Účast na přednáškách26 
Celkem:5252
Metody hodnocení a jejich poměr
zkouška - písemná 100 %
Podmínky testu
Písemná zkouška - hodnotící škála:

A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 - 0.

Navazující předměty
Informace učitele
Aktuální studijní opora je opora klasická z roku 2009: MULAČ, Petr a Věra MULAČOVÁ. Obchodní činnost. České Budějovice: VŠTE, 2009. 34 s. ISBN 978-80-87278-11-6.
Actual study support is a classical one from 2009: MULAČ, Petr a Věra MULAČOVÁ. OBusiness Activities. České Budějovice: VŠTE, 2009. 34 s. ISBN 978-80-87278-11-6.
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, povinná 70% účast.
Attendance in lessons is defined in a separate internal standard of ITB (Evidence of attendance of students at ITB). It is compulsory, except of the lectures, for full-time students to attend 70 % lesson of the subjet in a semester.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2008, zima 2008, zima 2009, zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, léto 2013, zima 2013, léto 2014, léto 2015, zima 2015, léto 2018, zima 2018.