PSS_a Psychologie a sociologie

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2013
Rozsah
2/1. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Helena Kolářová (cvičící)
PhDr. Luděk Vlček (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Miroslav Somr, CSc., DrSc.
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
PSS_a/D2: So 26. 10. 13:40–15:10 B1, Ne 8. 12. 16:50–18:20 B1, 18:25–19:10 B1, L. Vlček
PSS_a/P01: St 8:15–9:45 B1, H. Kolářová
PSS_a/S01: každou sudou středu 13:10–14:40 A4, H. Kolářová
PSS_a/S02: každou lichou středu 13:10–14:40 A4, H. Kolářová
PSS_a/S03: každou sudou středu 14:45–16:15 A5, H. Kolářová
PSS_a/S04: každou lichou středu 14:45–16:15 A5, H. Kolářová
PSS_a/S05: každou sudou středu 16:20–17:50 A5, H. Kolářová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je získat znalosti o možnosti využití sociologických a psychologických poznatků v managementu podniku, podnikové kultuře a řízení. Absolvent dokáže popsat základní společenské procesy, orientuje se v institucionální problematice, umí se identifikovat s postoji sociální skupiny,kterou interpretuje. Navrhuje a formuluje vhodné metody a techniky výzkumu v rámci sociologie a sociometrie. Tyto metody a strategie dokáže vhodně implementovat do praxe. Teoretické poznatky praktikuje a demonstruje v manažerských, ekonomických a obchodnických profesích.
Osnova
  • Psychologie:
  • 1. Základy obecné psychologie, psychologické školy (behaviorismus, humanistická psychologie….)
  • 2. Psychologie osobnosti, struktura osobnosti, osobnost a motivace
  • 3. Sebepojetí, sebehodnocení, asertivní jednání
  • 4. Osobnost v sociálních vztazích, socializace, proces učení, osobnost manažera, pracovníka
  • 5. Náročné životní situace, konflikty na pracovišti, interpersonální vztahy v pracovních skupinách
  • 6. Psychologie práce, motivační činitelé pracovního výkonu
  • 7. Efektivní hodnocení a motivování pracovníků, styly vedení
  • Sociologie:
  • 8. Hlavní směry ve vývoji sociologie
  • 9. Sociální stratifikace, sociální status, společenské role, ritualizované chování
  • 10. Instituce a organizace, sociální útvary, pojem stát, politika, uplatňování moci
  • 11. Sociální normy, soc. deviace, soc. kontrola, její formy
  • 12. Sociální a profesní mobilita, kultura a společenský vývoj, multikulturalismus
  • 13. Sociologie ekonomického myšlení
Literatura
    povinná literatura
  • PAUKNEROVÁ, D. a kol. Psychologie pro ekonomy a manažery. Praha : Grada, 2006. 254 s. ISBN 8-247-1706-9.
  • HENDL J. Kvalitativní výzkum. Praha : Portál, 2005. 403 s. ISBN 80-7367-040-2.
  • MONTOUSSÉ, M. RENOUARD, G. Přehled sociologie. Praha : Portál, 2005. 333 s. ISBN 80-7178-976-3.
  • DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Karolinum, 2008. 372 s. ISBN 978-80-246-0139-7.
  • JANDOUREK, J. Úvod do sociologie. Praha : Portál, 2003. 231 s. ISBN 80-7178-749-3.
  • HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha : Portál, 2008. 166 s. ISBN 978-80-7367-283-6.
  • NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie organizace. Praha : Grada, 2005. 225 s. ISBN 80-247-0577-X.
    doporučená literatura
  • HRČKA, M. Sociální deviace. Praha : Sociologické nakladatelství, 2001. ISBN 80-85850-68-0.
  • KELLER, J. Dvanáct omylů sociologie. Praha : Sociologické nakladatelství, 1996.ISBN 80-85850-09-05.
  • BAUMAN, Z. Globalizace. Důsledky pro člověka. Praha : MF, 1999. ISBN 80-204-0817-7.
  • MIKULASTIK,M. Manažerská psychologie. Praha : Grada, 2007. ISBN 80-247-1349-7.
  • MULLER, K. Politická sociologie. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-380-2.
  • NOVOTNÁ, E. Manažerská sociologie. Praha : Grada, 2008. ISBN 80-245-0928-8.
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
tutoriál
konzultace
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kompetice
skupinová výuka - kooperace
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na referát1010
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál855
Příprava na závěrečný test88
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi265
Celkem:7878
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 70 %
referát 30 %
Podmínky testu
Zpracování referátu 0-30 bodů. Závěrečný test: splnil 70 – 49 bodů; nesplnil, test lze opakovat 48,99 – 21bodů; nesplnil, test nelze opakovat 20,99 – 0 bodů. Celková klasifikace předmětu, tj. body za test (70 - 49) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0): A 100 – 98, B 97,99 – 91, C 90,99 – 80, D 79,99 – 73, E 72,99 – 70, F 69,99 – 0.
Informace učitele
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, povinná 70% účast.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2011, léto 2012, zima 2012, léto 2013, léto 2014, zima 2014, léto 2015, zima 2015, léto 2016, zima 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, zima 2019, léto 2020, léto 2021.