PUS Provoz a údržba strojů

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2012
Rozsah
2/2. 4 kr. Ukončení: zk.
Garance
PaedDr. Ing. Daniel Kučerka, PhD.
Katedra strojírenství – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Předpoklady
OBOR ( CAP )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s organizací a řízením údržby jako procesně technické činnosti v každé výrobě. Absolvent předmětu umí charakterizovat zásady správného a bezpečného nasazení strojů v provozních podmínkách, základní legislativu nutnou k prokazování shody a zajištění bezpečného provozu strojů a umí správně zhodnotit technický stav strojů a zařízení, plánovat jejich údržbu a ekonomicky posoudit náklady na jejich údržbu a provoz.
Osnova
  • 1. Požadavky a zajištěnost provozní spolehlivosti, teorie údržby – základní pojmy, vývoj systémů údržby, obsah údržby
  • 2. Ekonomika údržby a účinnost zařízení, hodnocení účinnosti údržby – rozdělení, základní pojmy, základní nástroje hodnocení
  • 3. Benchmarking a outsourcing v údržbě, studie využití pracovníků údržby
  • 4. Manažerství rizika provozu
  • 5. Audit jakosti managementu údržby
  • 6. Reenginering a návrh systému údržby, trendy v údržbě
  • 7. Organizace a metody řízení údržby, kontrolně inspekční a revizní činnost v údržbě
  • 8. Tribologie a tribotechnika, technická diagnostika, logistika v údržbě
  • 9. Demontážní a montážní postupy a přípravky, opravárenská a renovační činnost, návod k udržování
  • 10. Manažer údržby a práce s lidskými zdroji v údržbě, výchova k odbornosti, motivace
  • 11. Provozní spolehlivost – její kvantifikace, teorie obnovy, klasifikace poruch
  • 12. Výkonnost strojů a jejich provozní nasazení
  • 13. Legislativa provozu a údržby, bezpečnost provozu strojů
Literatura
    povinná literatura
  • Helebrant, F. Technická diagnostika a spolehlivost-IV. Provoz a údržba strojů. 1. vydání. Ostrava: VŠTB-TU Ostrava, 2008. ISBN 978-80-248-199690-6
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
bloková výuka - exkurze - odborná
Komplexní výukové metody
frontální výuka
projektová výuka
brainstorming
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na průběžný test10 
Příprava na přednášky10 
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál10 
Příprava na závěrečný test10 
Účast na přednáškách30 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi30 
Celkem:1000
Metody hodnocení a jejich poměr
zkouška - ústní 20 %
zkouška - písemná 30 %
test - průběžný 20 %
test - závěrečný 10 %
seminární práce 20 %
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2012, léto 2013, zima 2013, léto 2014, zima 2014, léto 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020.