Z_PPS2_an Pedagogická psychologie II.

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2025
Rozsah
0/0/0. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Tomáš Mrhálek, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Tomáš Mrhálek, Ph.D.
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Z_PPS2_an/D01: Ne 13. 4. 8:00–9:30 E4, 9:40–11:10 E4, 11:25–12:55 E4, T. Mrhálek
Předpoklady
PROGRAM(DPS)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je představit studujícím základní poznatky ohledně šikany a kyberšikany, jejich prevence a řešení. Dále pak seznámit studující s dynamikou vztahů ve školní třídě a problémy, které z ní mohou vyplývat. Poslední část programu je věnována procesu adaptace dětí na školní prostředí.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu studující
- zná možnosti předcházení šikaně a kyberšikaně a jejich řešení;
- chápe vývoj školních tříd a jejich dynamiku, včetně problémů, které z toho mohou vycházet;
- dokáže pracovat s adaptací žáků na školní prostředí.
Osnova
  • Osnova přímé výuky
  • 1. Seznámení se s šikanou a její řešení.
  • 2. Seznámení se s kyberšikanou a její řešení.
  • 3. Zvláštnosti vztahů mezi učiteli, žáky a jejich rodiči.
  • 4. Školní třídy, jejich utváření a vývoj.
  • 5. Problémový žák.
  • 6. Problémy poznávací činnosti a jejího rozvoje ve výchovně vzdělávacím procesu.
Literatura
  • VÝROST, J. a I. SLAMĚNÍK, 2008. Sociální psychologie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1428-8.
  • ČAPEK, R., 2010. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2742-4.
  • ČÁBALOVÁ, D., 2011. Pedagogika. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2993-0.
  • VÁGNEROVÁ, M., 2005. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0956-8.
  • KOLLÁRIKOVÁ, Z. a B. PUPALA, 2001. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál. ISBN 80-7178-585-7.
  • FONTANA, D., 2014. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0741-2.
  • NAVRÁTIL, S. a J. MATTIOLI, 2011. Problémové chování dětí a mládeže. Jak mu předcházet, jak ho eliminovat. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3672-3.
  • FRANCLOVÁ, M., 2013. Zahájení školní docházky. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4463-6.
  • ČERNÁ, A., 2013. Kyberšikana: průvodce novým fenoménem. Praha: Grada. ISBN 978-80-210-6374-7.
  • KOLÁŘ, M., 2011. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál. ISBN 9788073678715.
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
projektová výuka
kritické myšlení
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 100 %
Podmínky testu
Hodnocení Závěrečný test – 100 bodů (tj. 100 %) Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout minimálně 70 %. Celková klasifikace předmětu –: A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.
Informace učitele
V případě nesplnění povinné docházky bude nutno vypracovat kompenzační práci dle pokynu vyučujícího předmětu.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2022, léto 2023, zima 2023, léto 2024, zima 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/leto2025/Z_PPS2_an