Z_PPS2_an Pedagogická psychologie II.

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2023
Rozsah
0/0/0. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Tomáš Mrhálek, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Tomáš Mrhálek, Ph.D.
Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Studijní oddělení, CŽV, U3V – Prorektor pro studium – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Z_PPS2_an/D01a: Ne 2. 4. 8:00–9:30 B3, 9:40–11:10 B3, 11:25–12:55 B3, T. Mrhálek, CZV DPS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je představit studujícím základní poznatky ohledně šikany a kyberšikany, jejich prevence a řešení. Dále pak seznámit studující s dynamikou vztahů ve školní třídě a problémy, které z ní mohou vyplývat. Poslední část programu je věnována procesu adaptace dětí na školní prostředí.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu studující - zná možnosti předcházení šikaně a kyberšikaně a jejich řešení; - chápe vývoj školních tříd a jejich dynamiku, včetně problémů, které z toho mohou vycházet; - dokáže pracovat s adaptací žáků na školní prostředí.
Osnova
Osnova přímé výuky 1. Seznámení se s šikanou a její řešení. 2. Seznámení se s kyberšikanou a její řešení. 3. Zvláštnosti vztahů mezi učiteli, žáky a jejich rodiči. 4. Školní třídy, jejich utváření a vývoj. 5. Problémový žák. 6. Problémy poznávací činnosti a jejího rozvoje ve výchovně vzdělávacím procesu.
Literatura
  • NAVRÁTIL, S. a J. MATTIOLI, 2011. Problémové chování dětí a mládeže. Jak mu předcházet, jak ho eliminovat. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3672-3.
  • VÁGNEROVÁ, M., 2005. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0956-8.
  • FONTANA, D., 2014. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0741-2.
  • KOLLÁRIKOVÁ, Z. a B. PUPALA, 2001. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál. ISBN 80-7178-585-7.
  • ČÁBALOVÁ, D., 2011. Pedagogika. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2993-0.
  • FRANCLOVÁ, M., 2013. Zahájení školní docházky. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4463-6.
  • ČAPEK, R., 2010. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2742-4.
  • VÝROST, J. a I. SLAMĚNÍK, 2008. Sociální psychologie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1428-8.
  • ČERNÁ, A., 2013. Kyberšikana: průvodce novým fenoménem. Praha: Grada. ISBN 978-80-210-6374-7.
  • KOLÁŘ, M., 2011. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál. ISBN 9788073678715.
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
Komplexní výukové metody
frontální výuka
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál6 
Celkem:60
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 100 %
Podmínky testu
Průběžné hodnocení průběžná zkouška ústní – 30 bodů (tj. 30 %) Závěrečné hodnocení závěrečný test – 70 bodů (tj. 70 %) Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů, tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů, tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 – 0) + body z~průběžného hodnocení (30 – 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.
Informace učitele
V případě nesplnění povinné docházky bude nutno vypracovat kompenzační práci dle pokynu vyučujícího předmětu.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2022, zima 2023, léto 2024, zima 2024, léto 2025.