EET Etika a etiketa

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2016
Rozsah
0/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. et doc. PaedDr. Mgr. Zdeněk Caha, Ph.D., MBA, MSc. (cvičící)
PhDr. Martina Hrušková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Radek Soběhart, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Miroslav Somr, CSc., DrSc.
Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
EET/D2: Ne 10. 4. 8:00–9:30 B4, 9:40–11:10 B4, 11:25–12:10 B4, R. Soběhart
Předpoklady
FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 65 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/65, pouze zareg.: 0/65
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Předmět by měl ozřejmit význam etiky v dopravně-přepravních a logistických aktivitách, přiblížit význam firemní kultury jako nositele etických pravidel. Význam etického kodexu jako nositele morálního závazku při řízení firmy. Studenti se seznámí též i s neetickými jevy, které podnikání v dopravní a přepravní sféře provázejí. Absolvent předmětu je schopen provádět komparaci současných přístupů v oblasti transformace, dokáže analyzovat faktické údaje o etickém chování podniků a jejich manažerů. Student aplikuje poznatky v dopravní praxi, modifikuje etické chování vedoucích pracovníků jako stimul společenské prestiže, ekonomické stability a prosperity dopravních subjektů.
Osnova
  • 1. Etické myšlení ve starověku – Sokrates, Platón, Aristoteles. 2. Středověk – Tomáš Akvinský, křesťanská morálka 3. Etické myšlení v novověku – Kant, Spinoza, Fukuyama, Etzioni). 4. Morálka v ekonomice, právu. 5. Hospodářská etika – tržní ekonomika, nekalá soutěž. 6. Podnikatelská etika. 7. Kulturně etické modely – anglo-americký model, euro-asijský model, cíle CG. 8. Korupce – morální, ekonomický a právní problém. 9. Firemní kultura. Etika podnikatele, etické vzory - v kontextu manažer, etika řízení lidských zdrojů. 10. Etické kodexy – normy vázané na profesní etiku 11. Etika v reklamě. 12. Globalizace – z pohledu trvale udržitelného rozvoje, environmentální etika. 13. Etiketa a komunikace.
Literatura
  • RIEGEL, K. A J., JANOUŠEK. Etika a psychologie v podnikání. Praha: Karolinum, 2006, 117 s. ISBN 80-246-1118-X. info
  • DYTRT, Zdeněk. Etika v podnikatelském prostředí. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 196 s. ISBN 80-247-1589-9. info
Organizační formy výuky
seminář
Komplexní výukové metody
skupinová výuka - kooperace
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál1031
Příprava na závěrečný test1616
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi265
Celkem:5252
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 70 %
referát na zadané téma 30 %
Podmínky testu
Referát max. 30 bodů, test max. 70 bodů. Celkové hodnocení předmětu: referát + test, pro zápočet je třeba získat minimálně 70 bodů.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2012, léto 2013, zima 2013, léto 2014, zima 2014, léto 2015, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018.