EET Ethics and etiquette

Institute of Technology and Business in České Budějovice
Summer 2016
Extent and Intensity
0/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. et doc. PaedDr. Mgr. Zdeněk Caha, Ph.D., MBA, MSc. (seminar tutor)
PhDr. Martina Hrušková, Ph.D. (seminar tutor)
PhDr. Radek Soběhart, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Miroslav Somr, CSc., DrSc.
Department of Management – Faculty of Corporate Strategy – Rector – Institute of Technology and Business in České Budějovice
Supplier department: Department of Management – Faculty of Corporate Strategy – Rector – Institute of Technology and Business in České Budějovice
Timetable of Seminar Groups
EET/D2: Sun 10. 4. 8:00–9:30 B4, 9:40–11:10 B4, 11:25–12:10 B4, R. Soběhart
Prerequisites (in Czech)
FORMA(K)
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
The capacity limit for the course is 65 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/65, only registered: 0/65
Course objectives supported by learning outcomes
Předmět by měl ozřejmit význam etiky v dopravně-přepravních a logistických aktivitách, přiblížit význam firemní kultury jako nositele etických pravidel. Význam etického kodexu jako nositele morálního závazku při řízení firmy. Studenti se seznámí též i s neetickými jevy, které podnikání provázejí. Absolvent předmětu je schopen provádět komparaci současných přístupů v oblasti transformace, dokáže analyzovat faktické údaje o etickém chování podniků a jejich manažerů. Student modifikuje etické chování vedoucích pracovníků jako stimul společenské prestiže, ekonomické stability a prosperity dopravních subjektů.
Syllabus
  • 1. Etické myšlení ve starověku – Sokrates, Platón, Aristoteles. 2. Středověk – Tomáš Akvinský, křesťanská morálka 3. Etické myšlení v novověku – Kant, Spinoza, Fukuyama, Etzioni). 4. Morálka v ekonomice, právu. 5. Hospodářská etika – tržní ekonomika, nekalá soutěž. 6. Podnikatelská etika. 7. Kulturně etické modely – anglo-americký model, euro-asijský model, cíle CG. 8. Korupce – morální, ekonomický a právní problém. 9. Firemní kultura. Etika podnikatele, etické vzory - v kontextu manažer, etika řízení lidských zdrojů. 10. Etické kodexy – normy vázané na profesní etiku 11. Etika v reklamě. 12. Globalizace – z pohledu trvale udržitelného rozvoje, environmentální etika. 13. Etiketa a komunikace.
Literature
  • RIEGEL, K. A J., JANOUŠEK. Etika a psychologie v podnikání. Praha: Karolinum, 2006, 117 pp. ISBN 80-246-1118-X. info
  • DYTRT, Zdeněk. Etika v podnikatelském prostředí. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 196 s. ISBN 80-247-1589-9. info
Forms of Teaching
Seminar
Teaching Methods
Group Teaching - Cooperation
Brainstorming
Critical Thinking
Individual Work– Individual or Individualized Activity
Student Workload
ActivitiesNumber of Hours of Study Workload
Daily StudyCombined Study
Preparation for Seminars, Exercises, Tutorial1031
Preparation for the Final Test1616
Attendance on Seminars/Exercises/Tutorial/Excursion265
Total:5252
Assessment Methods and Assesment Rate
Test – final 70 %
referát na zadané téma (in Czech) 30 %
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms winter 2012, summer 2013, winter 2013, summer 2014, winter 2014, summer 2015, winter 2015, winter 2016, winter 2017, winter 2018.
  • Enrolment Statistics (Summer 2016, recent)
  • Permalink: https://is.vstecb.cz/course/vste/summer2016/EET