RLZ_OKU Organizační kultura

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2024
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Miluše Balková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Miluše Balková, Ph.D.
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
RLZ_OKU/S01: Pá 11:25–12:55 N011, M. Balková
RLZ_OKU/S02: Pá 9:40–11:10 N010, M. Balková
RLZ_OKU/Z3: Ne 10. 3. 14:50–16:20 B5, 16:30–18:00 B5, So 4. 5. 8:00–9:30 D515, 9:40–11:10 D515, M. Balková
Předpoklady
Nejsou požadovány.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit s významem organizační kultury a organizačního chování pro výkonnost organizace, kvalitu její produkce i způsob její komunikace uvnitř i navenek. K hlavním tématům předmětu patří faktory, součásti, dopady a vnitřní i vnější projevy organizační kultury, její hlavními typy, nástroje tvorby a řízení změn organizační kultury, principy zdravé kultury firmy a nástroje jejího posilování. K dalším tématům kurzu patří etická kultura organizace, vztah organizační kultury a leadershipu a nástroje sloužící pro empirický rozbor organizačních kultur.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu student:
- chápe význam organizační kultury a hodnot organizace jako nástroje řízení organizace,
- rozumí vnějším i vnitřním projevům organizační kultury a organizačního chování,
- rozumí typologiím organizačních kultur,
- rozumí vnitřním a vnějším okolnostem ovlivňujícím vznik, utváření a vývoj organizační kultury,
- chápe a navrhuje nástroje řízení a změn organizační kultury, organizuje jejich praktické využití, provádí empirickou analýzu organizační kultury i etické kultury organizace.
Osnova
  • Semináře:
  • 1. Organizační kultura, její vymezení a význam, organizační chování.
  • 2. Prvky a projevy organizační kultury, organizační identita – ilustrace příkladů a odlišností firemních kultur.
  • 3. Typologie organizačních kultur – ilustrace a komparace příkladů.
  • 4. Řízení organizační kultury a jeho nástroje – rozbor praktických příkladů řízení a změn organizační kultury.
  • 5. Organizační kultura, výkonnost organizace, kvalita produkce.
  • 6. Zdravá organizační kultura – projevy a jejich ilustrace, rozbor příkladů.
  • 7. Organizační kultura a vnitrofiremní komunikace – rozbor praktického příkladu.
  • 8. Organizační kultura a vnější komunikace firmy – rozbor příkladů z praxe.
  • 9. Řízení změn organizační kultury – nástroje změn organizační kultur a jejich ilustrace a rozbor v praxi.
  • 10. Mezinárodní rozdíly organizační kultury, interkulturní management a interkulturní komunikace – srovnání příkladů.
  • 11. Etická kultura organizace - rozbor příkladů a odlišností z praxe.
  • 12. Hlavní druhy nezdravých organizačních kultur – ilustrace a rozbor příkladů a důsledků z praxe.
  • 13. Empirické analýzy organizačních kultur – zpracování analýzy organizační kultury konkrétní firmy.
Literatura
    povinná literatura
  • LUKÁŠOVÁ, Růžena. Organizační kultura a její změna. Grada Publishing as, 2010.
    doporučená literatura
  • URBAN, Jan. Firemní kultura a identita. Ústav práva a právní vědy, 2014.
Organizační formy výuky
seminář
tutoriál
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Dílčí úkoly1313
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 11
Příprava na závěrečný test1320
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi268
Celkem:5252
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 70 %
dílčí úkoly 30 %
Podmínky testu
Průběžné hodnocení:

30 % dílčí úkoly

Závěrečné hodnocení:

70 % závěrečný test

Hodnocení předmětu se skládá z~průběžného hodnocení (30 – 0 bodů) a ze závěrečného testu (70 – 0 bodů). Celková klasifikace je součtem bodů z~průběžného hodnocení a závěrečného hodnocení. Celková klasifikace předmětu, tj. body ze závěrečného hodnocení (70 - 0) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0 bodů): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 - 0.

Informace učitele
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na seminářích povinná 70% účast u kombinované formy není docházka sledovaná.
Studenti s individuálním studijním plánem budou hodnoceni pouze prostřednictvím 100 bodového závěrečného testu ve zkouškovém období. Nicméně studenti mají povinnost ihned po schválení individuálního studijního plánu (ISP) kontaktovat vyučujícího, v případě, že tak student neučiní, nebude na jeho ISP brán zřetel. V případě jakýchkoliv dotazů se mohou obrátit na garanta předmětu.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2022, léto 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/leto2024/RLZ_OKU