VŠTE:NE_STM_a Strategický management pro mag - Informace o předmětu
NE_STM_a Strategický management pro magisterské studium
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchléto 2024
- Rozsah
- 2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ekaterina Chytilová, Ph.D. (cvičící)
doc. Ing. Jarmila Straková, Ph.D., MBA (cvičící)
Ing. Milan Talíř, MBA (cvičící)
Mgr. Lenka Tichá (pomocník) - Garance
- doc. Ing. Jarmila Straková, Ph.D., MBA
Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- NE_STM_a/NE5: Ne 17. 3. 8:00–9:30 B2, 9:40–11:10 B2, So 4. 5. 8:00–9:30 B2, 9:40–11:10 B2, Ne 12. 5. 8:00–9:30 B2, 9:40–11:10 B2, 11:25–12:55 B2, 13:05–14:35 B2, J. Straková, M. Talíř
NE_STM_a/P01: Po 8:00–9:30 E7, J. Straková
NE_STM_a/S02: Po 11:25–12:55 B5, E. Chytilová - Předpoklady
- Základní znalosti z problematiky strategického managementu.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Podniková ekonomika - Ekonom výroby (program VŠTE, N_PE) (2)
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Předmět je zaměřen na nové přístupy tvorby podnikové strategie v podmínkách tržní ekonomiky. Základem výuky je vymezení podniku jako organizačního systému, v rámci kterého se studenti teoreticky i prakticky seznámí s útvarovou a procesní dekompozicí, s postupy při projekci podnikové architektury a s novými přístupy při projekci hodnotového produkčního potenciálu podniku. V rámci výuky budou prezentovány výsledky z vlastního výzkumu úrovně současného strategického řízení podnikové sféry v ČR.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování předmětu student:
• rozumí současné úloze a roli strategického řízení na mezinárodní úrovni,
• umí vydefinovat a charakterizovat organizační systém podniku a množinu podnikových subsystémů 1. řádu,
• rozumí zásadám strategického leadershipu, strategického myšlení a rozhodování,
• zná jednotlivé komponenty strategického plánovacího cyklu,
• umí specifikovat podnikový potenciál, jeho složky a význam pro konkurenceschopnost podniku v internacionalizačních procesech v evropském i světovém měřítku,
• umí vydefinovat pojem konkurenceschopnost a udržitelná konkurenční výhoda,
• zná základní přístupy k formulaci podnikové strategie,
• umí popsat jednotlivé fáze k formulaci podnikové strategie podle M. Portera,
• chápe smysl a obsah procesu indikace strategických rizik v podniku,
• rozumí úloze a významu jednotlivých komponent podnikového prostředí (vnitřních podnikových zdrojů, mezoprostředí a makroprostředí),
• umí identifikovat změny probíhající v makroprostředí,
• ovládá dekompozici strategických cílů do základních oblastí činností podniku,
• ovládá zásady a přístupy k vymezení konkurenční výhody podniku,
• ovládá analýzy produkčního a hodnotového potenciálu podniku,
• ovládá mapování systému činností podniku,
• umí vypracovat analýzu strategických rizik na úrovni odvětví i podniku. - Osnova
- Přednášky
- 1. Strategický management v globálním prostředí.
- 2. Organizační systém, oblasti a procesy organizačního systému, výkonnost a dynamika organizačního systému.
- 3. Strategický leadership.
- 4. Strategický plánovací cyklus, zásady tvorby a implementace podnikového potenciálu.
- 5. Konkurenceschopnost – udržitelná konkurenční výhoda.
- 6. Vymezení podnikové strategie podle M. Portera.
- 7. Zdrojově orientovaný (resourced-based-view) a strukturálně orientovaný (structure-conduct-performance) přístup k podnikové strategii.
- 8. Strategické soupeření, vytváření hodnoty, jedinečný hodnotový řetězec.
- 9. Vylučovací rozhodnutí (trade-offs), strategický soulad (fit), časová kontinuita strategie.
- 10. Identifikace strategických rizik.
- 11. Analytický model pro vnitřní podnikové zdroje.
- 12. Analytický model pro mezoprostředí – nejbližší podnikové okolí.
- 13. Analytický model pro makroprostředí, intenzita rozsah a dopad změn v makroprostředí.
- Semináře
- 1. Dekompozice strategických cílů do základních oblastí činnosti podniku.
- 2. Projekce organizačního systému.
- 3. Stávající a očekávané změny v charakteru manažerské práce a strategického řízení na praktických příkladech.
- 4. Zpracování scénáře implementace strategie.
- 5. Vymezení konkurenční výhody podniku.
- 6. Charakteristika přístupu k formulaci strategie na vybraném podniku.
- 7. Analýza produkčního potenciálu podniku s využitím variantních modelů a jejich komparace.
- 8. Aplikace odvětvového hodnotového řetězce.
- 9. Aplikace jedinečného podnikového hodnotového řetězce.
- 10. Mapa systému činností.
- 11. Projekce map strategických rizik.
- 12. Analýza významnosti vnitřních zdrojů podniku a faktorů mezoprostředí.
- 13. Analýza makroprostředí – metoda scénářů a analýza životního cyklu odvětví.
- Literatura
- povinná literatura
- HRON, J. a A. TRAXLER, 2017. Teorie řízení organizačních systémů. Praha: ČZU. ISBN 978-80-213-2768-9.
- MAGRETTA, J., 2012. Michael Porter jasně a srozumitelně. O konkurenci a strategii. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261- 251-2.
- doporučená literatura
- PORTER, Michael E. Competitive strategy : techniques for analyzing industries and competitors. First Free Press export edition. New York: Free Press, 2004. xxviii, 396 stran. ISBN 0-7432-6088-0.
- STRAKOVÁ, Jarmila. Podnikové prostředí : základ pro strategické řízení a rozhodování. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o, 2019. 220 stran : Monografie. ISBN 978-80-7380-755-9.
- Organizační formy výuky
- přednáška
seminář
tutoriál - Komplexní výukové metody
- frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
brainstorming
kritické myšlení
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Průběžný test 1 1 Příprava na průběžný test 25 25 Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 9 9 Příprava na závěrečný test 42 50 Samostudium 24 Závěrečný test 1 1 Účast na přednáškách 26 Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 26 20 Celkem: 130 130 - Metody hodnocení a jejich poměr
- test - průběžný 30 %
test - závěrečný 70 % - Podmínky testu
- Celková klasifikace předmětu, tj. body za průběžný test (0 - 30), za závěrečný test (0 - 70), celkem (0 - 100), tj. max. 100 %: A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 - 0.
- Informace učitele
- Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na přednáškách a seminářích povinná 70% účast. Informace pro studenty s ISP (individuálním studijním plánem). Pokud se student s ISP nebude moci zúčastnit průběžného hodnocení předmětu, splní si průběžné hodnocení v termínu, na kterém se domluví s vyučujícím. Student s individuálním studijním plánem má povinnost ihned po schválení ISP kontaktovat vyučujícího. V případě, že tak student neučiní, nebude na jeho ISP brán zřetel. V případě jakýchkoliv dotazů se studenti s ISP mohou obrátit na garanta předmětu prostřednictvím emailu strakova@mail.vstecb.cz.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/leto2024/NE_STM_a