VŠTE:NE_STM_a Strategický management pro mag - Informace o předmětu
NE_STM_a Strategický management pro magisterské studium
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchléto 2023
- Rozsah
- 2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Ing. Jarmila Straková, Ph.D., MBA (cvičící)
Ing. Milan Talíř, MBA (cvičící) - Garance
- doc. Ing. Jarmila Straková, Ph.D., MBA
Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- NE_STM_a/NE4: So 11. 3. 14:50–16:20 D415, 16:30–18:00 D415, Ne 26. 3. 8:00–9:30 N121, 9:40–11:10 N121, So 6. 5. 8:00–9:30 D415, 9:40–11:10 D415, So 20. 5. 14:50–16:20 D415, 16:30–18:00 D415, J. Straková, M. Talíř
NE_STM_a/F01: Po 8:00–9:30 N004, J. Straková
NE_STM_a/S01: Čt 13:05–14:35 N006, M. Talíř - Předpoklady
- Základní znalosti z problematiky strategického managementu.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Podniková ekonomika - Ekonom výroby (program VŠTE, N_PE) (2)
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Předmět je zaměřen na nové přístupy tvorby podnikové strategie v podmínkách tržní ekonomiky. Základem výuky je vymezení podniku jako organizačního systému, v rámci kterého se studenti teoreticky i prakticky seznámí s útvarovou a procesní dekompozicí, s postupy při projekci podnikové architektury a s novými přístupy při projekci hodnotového produkčního potenciálu podniku. V rámci výuky budou prezentovány výsledky z vlastního výzkumu úrovně současného strategického řízení podnikové sféry v ČR.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování předmětu student: • rozumí současné úloze a roli strategického řízení na mezinárodní úrovni, • umí vydefinovat a charakterizovat organizační systém podniku a množinu podnikových subsystémů 1. řádu, • rozumí zásadám strategického leadershipu, strategického myšlení a rozhodování, • zná jednotlivé komponenty strategického plánovacího cyklu, • umí specifikovat podnikový potenciál, jeho složky a význam pro konkurenceschopnost podniku v internacionalizačních procesech v evropském i světovém měřítku, • umí vydefinovat pojem konkurenceschopnost a udržitelná konkurenční výhoda, • zná základní přístupy k formulaci podnikové strategie, • umí popsat jednotlivé fáze k formulaci podnikové strategie podle M. Portera, • chápe smysl a obsah procesu indikace strategických rizik v podniku, • rozumí úloze a významu jednotlivých komponent podnikového prostředí (vnitřních podnikových zdrojů, mezoprostředí a makroprostředí), • umí identifikovat změny probíhající v makroprostředí, • ovládá dekompozici strategických cílů do základních oblastí činností podniku, • ovládá zásady a přístupy k vymezení konkurenční výhody podniku, • ovládá analýzy produkčního a hodnotového potenciálu podniku, • ovládá mapování systému činností podniku, • umí vypracovat analýzu strategických rizik na úrovni odvětví i podniku.
- Osnova
- Přednášky • 1. Strategický management v globálním prostředí. • 2. Organizační systém, oblasti a procesy organizačního systému, výkonnost a dynamika organizačního systému. • 3. Strategický leadership. • 4. Strategický plánovací cyklus, zásady tvorby a implementace podnikového potenciálu. • 5. Konkurenceschopnost – udržitelná konkurenční výhoda. • 6. Vymezení podnikové strategie podle M. Portera. • 7. Zdrojově orientovaný (resourced-based-view) a strukturálně orientovaný (structure-conduct-performance) přístup k podnikové strategii. • 8. Strategické soupeření, vytváření hodnoty, jedinečný hodnotový řetězec. • 9. Vylučovací rozhodnutí (trade-offs), strategický soulad (fit), časová kontinuita strategie. • 10. Identifikace strategických rizik. • 11. Analytický model pro vnitřní podnikové zdroje. • 12. Analytický model pro mezoprostředí – nejbližší podnikové okolí. • 13. Analytický model pro makroprostředí, intenzita rozsah a dopad změn v makroprostředí. • Semináře • 1. Dekompozice strategických cílů do základních oblastí činnosti podniku. • 2. Projekce organizačního systému. • 3. Stávající a očekávané změny v charakteru manažerské práce a strategického řízení na praktických příkladech. • 4. Zpracování scénáře implementace strategie. • 5. Vymezení konkurenční výhody podniku. • 6. Charakteristika přístupu k formulaci strategie na vybraném podniku. • 7. Analýza produkčního potenciálu podniku s využitím variantních modelů a jejich komparace. • 8. Aplikace odvětvového hodnotového řetězce. • 9. Aplikace jedinečného podnikového hodnotového řetězce. • 10. Mapa systému činností. • 11. Projekce map strategických rizik. • 12. Analýza významnosti vnitřních zdrojů podniku a faktorů mezoprostředí. • 13. Analýza makroprostředí – metoda scénářů a analýza životního cyklu odvětví.
- Literatura
- povinná literatura
- MAGRETTA, J., 2012. Michael Porter jasně a srozumitelně. O konkurenci a strategii. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261- 251-2.
- HRON, J. a A. TRAXLER, 2017. Teorie řízení organizačních systémů. Praha: ČZU. ISBN 978-80-213-2768-9.
- CLEGG, S. et al., 2011. Strategy. Theory and Practice. London: SAGE Publications Ltd. ISBN 978-1-84920-452-0.
- doporučená literatura
- JAROŠOVÁ, E. et al., 2015. Vyvážený leadership. Dynamika manažerských dovedností. Praha: Management Press. ISBN 978-80- 7261-289-5.
- SOUČEK, Z., 2015. Strategie úspěšného podniku. Praha: C. H. Beck. ISBN 978-80-7400-572-5.
- KIM, W. CH. a R. MAURBORGNE, 2012. Strategie modrého oceánu. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-128-7.
- Organizační formy výuky
- přednáška
seminář
tutoriál - Komplexní výukové metody
- frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
brainstorming
kritické myšlení
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Průběžný test 1 1 Příprava na průběžný test 25 25 Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 14 25 Příprava na závěrečný test 50 50 Samostudium 34 Závěrečný test 1 1 Účast na přednáškách 26 Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 39 20 Celkem: 156 156 - Metody hodnocení a jejich poměr
- test - průběžný 30 %
test - závěrečný 70 % - Podmínky testu
- Celková klasifikace předmětu, tj. body za průběžný test (0 - 30), za závěrečný test (0 - 70), celkem (0 - 100), tj. max. 100 %: A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 - 0.
- Informace učitele
- Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na přednáškách a seminářích povinná 70% účast. Informace pro studenty s ISP (individuálním studijním plánem). Pokud se student s ISP nebude moci zúčastnit průběžného hodnocení předmětu, splní si průběžné hodnocení v termínu, na kterém se domluví s vyučujícím. Student s individuálním studijním plánem má povinnost ihned po schválení ISP kontaktovat vyučujícího. V případě, že tak student neučiní, nebude na jeho ISP brán zřetel. V případě jakýchkoliv dotazů se studenti s ISP mohou obrátit na garanta předmětu prostřednictvím emailu strakova@mail.vstecb.cz.
- Statistika zápisu (léto 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/leto2023/NE_STM_a