BSA_ZMM Základy matematického modelování

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2024
Rozsah
2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. RNDr. Zdeněk Dušek, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Zdeněk Dušek, Ph.D.
Katedra informatiky a přírodních věd – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra informatiky a přírodních věd – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
BSA_ZMM/A3: So 13. 4. 14:50–16:20 D415, 16:30–18:00 D415, Ne 21. 4. 9:40–11:10 D415, 11:25–12:55 D415, 13:05–14:35 D415, Ne 19. 5. 9:40–11:10 D415, 11:25–12:55 D415, 13:05–14:35 D415, Z. Dušek
BSA_ZMM/P01: Po 9:40–11:10 E4, Z. Dušek
BSA_ZMM/S01: Út 13:05–14:35 N010, Z. Dušek
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Student získá teoretické znalosti a praktické dovednosti potřebné v navazujících předmětech. Po absolvování kurzu student samostatně vyřeší základní úlohy z probírané látky a je schopen je aplikovat do praktických problémů.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu student:
1. je schopen analyzovat jednoduché problémy spojené s probíranými tématy,
2. umí samostatně navrhnout způsoby řešení základních úloh,
3. zvládá řešit úlohy spojené s problematikou posloupností a řad,
4. ovládá základní principy matematického modelování s použitím aparátu diferenčních rovnic typových modelů,
5. orientuje se v problematice logistického modelování.
Osnova
  • Přednášky:
  • 1. Aritmetické a geometrické posloupnosti, diferenční a funkční rovnice posloupnosti.
  • 2. Posloupnost částečných součtů, součet geometrické řady.
  • 3. Aplikace aritmetických posloupností - modely s lineárním růstem.
  • 4. Aplikace geometrických posloupností - modely s exponenciálním růstem, resp. exponenciálním rozkladem.
  • 5. Modely s kvadratickým růstem, nalezení optimálního bodu.
  • 6. Logaritmické a exponenciální funkce, logaritmická reprezentace dat, logaritmické stupnice – příklady.
  • 7. Čištění nádrže vypouštěním a napouštěním, čištění rybníka souvislým průtokem.
  • 8. Smíšené modely - dávkování léku při jeho současném odbourávání, splácení hypotéky.
  • 9. Logistické modely – růst populace při omezených zdrojích.
  • 10. Meze platnosti logistického modelu.
  • 11. Logistický model při současném odlovu, model lovec-kořist.
  • 12. Obecné vlastnosti logistických modelů s odlovem.
  • 13. Chaos v logistických modelech.
  • Semináře:
  • 1. Aritmetické a geometrické posloupnosti, diferenční a funkční rovnice posloupnosti.
  • 2. Posloupnost částečných součtů, součet geometrické řady.
  • 3. Aplikace aritmetických posloupností - modely s lineárním růstem.
  • 4. Aplikace geometrických posloupností - modely s exponenciálním růstem, resp. exponenciálním rozkladem.
  • 5. Modely s kvadratickým růstem, nalezení optimálního bodu.
  • 6. Logaritmické a exponenciální funkce, logaritmická reprezentace dat, logaritmické stupnice – příklady.
  • 7. Čištění nádrže vypouštěním a napouštěním, čištění rybníka souvislým průtokem.
  • 8. Smíšené modely - dávkování léku při jeho současném odbourávání, splácení hypotéky.
  • 9. Logistické modely – růst populace při omezených zdrojích.
  • 10. Meze platnosti logistického modelu.
  • 11. Logistický model při současném odlovu, model lovec-kořist.
  • 12. Obecné vlastnosti logistických modelů s odlovem.
  • 13. Chaos v logistických modelech.
Literatura
  • Kalman, D.: Elementary Mathematical Models, MAA, 1997
  • Dušek, Z.: Základy matematického modelováni, VŠTE, studijní opora
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
tutoriál
Komplexní výukové metody
frontální výuka
brainstorming
kritické myšlení
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na průběžný test1010
Příprava na přednášky24 
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál2484
Příprava na závěrečný test2020
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi2616
Celkem:130130
Metody hodnocení a jejich poměr
test - průběžný 30 %
test - závěrečný 70 %
Podmínky testu
Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 - 0) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0. Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, splnit povinnou 70% účast.
Informace učitele
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, povinná 70% účast.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2022, léto 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/leto2024/BSA_ZMM