VŠTE:N_MPS Matematické modelování procesů - Informace o předmětu
N_MPS Matematické modelování procesů a systémů
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchzima 2018
- Rozsah
- 2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Jiří Čejka, Ph.D. (cvičící)
Ing. Miroslav Ludvík, Ph.D., LL.M., MBA (cvičící) - Garance
- doc. RNDr. Zdeněk Dušek, Ph.D.
Katedra informatiky a přírodních věd – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra informatiky a přírodních věd – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- N_MPS/L5: So 20. 10. 8:00–9:30 B5, 9:40–11:10 B5, 11:25–12:55 B5, So 15. 12. 8:00–9:30 B5, 9:40–11:10 B5, 11:25–12:55 B5, M. Ludvík
N_MPS/P01: každý sudý pátek 8:00–9:30 D316, každý sudý pátek 9:40–11:10 D616, M. Ludvík
N_MPS/S01: každý sudý pátek 11:25–12:55 B4, každý sudý pátek 13:05–14:35 B4, M. Ludvík - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Cílem předmětu je zprostředkovat posluchačům základní znalosti pro popis statických, deterministických, stochastických, dynamických a dalších systémů a pro jejich modelování. Systémový přístup je aplikován k řešení praktických problémů v oblasti logistiky.
- Výstupy z učení
- Absolvent předmětu prokazuje základní znalosti technické kybernetiky a teorie systémů, umí identifikovat, popsat a modelovat statické a dynamické systémy. Student dokáže popsat a aplikovat vybrané nástroje modelování logistických systémů pro jejich optimalizaci (např. Sankeyův diagram, oběhový diagram, postupové metody, metoda souřadnic, aj.) a navrhnout teoretické řešení logistických problémů s následným praktickým postupem.
- Osnova
- Osnova předmětu: 1. Úvod do teorie systémů, kybernetika, systém, klasifikace systémů, objekty 2. Základy technické kybernetiky 3. Struktura systémů, popisy systémů, vlastnosti systémů, modely systémů 4. Systémy deterministické, stochastické, fuzzy systémy a systémy chaotické 5. Procesy, hierarchizace procesů, reálné procesy, identifikace systémů 6. Statické systémy, popis a modelování statických systémů, modely prvního druhu, modely druhého druhu, abstraktní systém 7. Dynamické systémy a popis jejich vlastností 8. Metody identifikace dynamických systémů, základní transformace 9. Vlastnosti a charakteristiky dynamických systémů 10. Modelování systémů a procesů, izomorfismus, 11. Metody optimalizace systémů 12. Logistické systémy a jejich vlastnosti, ekonomické aspekty v logistických modelech 13. Vybrané nástroje modelování logistických systémů pro jejich optimalizaci (např. Sankeyův diagram, oběhový diagram, postupové metody, metoda souřadnic, Metoda CRAFT, metoda trojúhelníková, metoda kruhová, rozhodovací tabulky, časové studie aj.)
- Literatura
- Svítek, M., Borka, J., Vlček, M. Modelování systémů a procesů. ČVUT Praha, 2001. ISBN 8001023613, 9788001023617.
- Zítek, P., Petrová R. Matematické simulační metody, ČVUT, Praha 1996.
- Organizační formy výuky
- přednáška
seminář - Komplexní výukové metody
- frontální výuka
kritické myšlení
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Příprava na přednášky 20 Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 20 76 Příprava na závěrečný test 20 20 příprava na průběžné hodnocení 18 18 Účast na přednáškách 26 Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 26 16 Celkem: 130 130 - Metody hodnocení a jejich poměr
- zkouška - písemná 70 %
průběžné hodnocení 30 % - Podmínky testu
- Celková klasifikace předmětu, tj. body za test (70 - 0) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 - 0.
- Informace učitele
- https://is.vstecb.cz/auth/el/5610/zima2014/N_MPS/index.qwarp
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, povinná 70% účast. Attendance in lessons is defined in a separate internal standard of ITB (Evidence of attendance of students at ITB). It is compulsory, except of the lectures, for full-time students to attend 70 % lesson of the subjet in a semester.
- Statistika zápisu (zima 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/zima2018/N_MPS