N_MPS Matematické modelování procesů a systémů

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2015
Rozsah
2/2. 5 kr. Ukončení: zk.
Garance
doc. Ing. Zuzana Rowland, MBA, PhD.
Katedra dopravy a logistiky – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra dopravy a logistiky – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Předpoklady
OBOR(CAP)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je zprostředkovat posluchačům znalosti a nástroje k aplikaci systémového přístupu při řešení praktických problémů v oblasti logistiky. Absolvent předmětu: - prokazuje základní znalosti technické kybernetiky a teorie systémů; • - umí identifikovat, popsat a modelovat statické a dynamické systémy; • - umí popsat a aplikovat vybrané nástroje modelování logistických systémů pro jejich optimalizaci (např. Sankeyův diagram, oběhový diagram, postupové metody, metoda souřadnic, aj.); • - dokáže navrhnout teoretické řešení logistických problémů s následným praktickým postupem.
Osnova
  • Osnova předmětu: 1. Úvod do teorie systémů, kybernetika, systém, klasifikace systémů, objekty 2. Základy technické kybernetiky 3. Struktura systémů, popisy systémů, vlastnosti systémů, modely systémů 4. Systémy deterministické, stochastické, fuzzy systémy a systémy chaotické 5. Procesy, hierarchizace procesů, reálné procesy, identifikace systémů 6. Statické systémy, popis a modelování statických systémů, modely prvního druhu, modely druhého druhu, abstraktní systém 7. Dynamické systémy a popis jejich vlastností 8. Metody identifikace dynamických systémů, základní transformace 9. Vlastnosti a charakteristiky dynamických systémů 10. Modelování systémů a procesů, izomorfismus, 11. Metody optimalizace systémů 12. Logistické systémy a jejich vlastnosti, ekonomické aspekty v logistických modelech 13. Vybrané nástroje modelování logistických systémů pro jejich optimalizaci (např. Sankeyův diagram, oběhový diagram, postupové metody, metoda souřadnic, Metoda CRAFT, metoda trojúhelníková, metoda kruhová, rozhodovací tabulky, časové studie aj.)
Literatura
  • Zítek, P., Petrová R. Matematické simulační metody, ČVUT, Praha 1996.
  • Svítek, M., Borka, J., Vlček, M. Modelování systémů a procesů. ČVUT Praha, 2001. ISBN 8001023613, 9788001023617.
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
Komplexní výukové metody
frontální výuka
kritické myšlení
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na přednášky20 
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál2076
Příprava na závěrečný test2020
příprava na průběžné hodnocení1818
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi2616
Celkem:130130
Metody hodnocení a jejich poměr
zkouška - písemná 70 %
průběžné hodnocení 30 %
Podmínky testu
Celková klasifikace předmětu, tj. body za test (70 - 0) + body z~průběžnéhohodnocení (30 - 0): započteno 100 –70, možnost opakovat test 69,99 – 30, nezapočteno 29,99 - 0.
Informace učitele
https://is.vstecb.cz/auth/el/5610/zima2014/N_MPS/index.qwarp
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, povinná 70% účast. Attendance in lessons is defined in a separate internal standard of ITB (Evidence of attendance of students at ITB). It is compulsory, except of the lectures, for full-time students to attend 70 % lesson of the subjet in a semester.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, léto 2021.