J 2017

PODNIKOVÉ VZDĚLÁVÁNÍ V ČESKÉ REPUBLICE

CAHA, Zdeněk

Basic information

Original name

PODNIKOVÉ VZDĚLÁVÁNÍ V ČESKÉ REPUBLICE

Name (in English)

CORPORATE EMPLOYEE TRAINING IN THE CZECH REPUBLIC

Authors

Edition

Mladá veda (Young Science), Prešov, Slovensko, Vydavateľstvo UNIVERSUM, 2017, 1339-3189

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Article in a journal

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

Keywords (in Czech)

podnikové vzdělávání; zaměstnanec; cizí jazyk; potřeba; podpora; Česká republika

Keywords in English

Corporate training; employee; foreign language; need; support; Czech Republic

Tags

Changed: 17/4/2018 15:24, Mgr. Eva Hynešová

Abstract

V originále

V příspěvku se zabýváme tím, do jaké míry pociťují podniky potřebu zlepšit jazykovou vybavenost svých zaměstnanců a zda tento typ vzdělávání podporují. Analýza vychází ze vzorku 587 firmem v České republice. Firmy jsme rozdělili podle velikosti na čtyři kategorie: mikrofirmy, (1- 9 zaměstnanců), malé firmy (10 - 49 zaměstnanců), středně velké firmy (50 - 249 zaměstnanců) a velké firmy (250 a více zaměstnanců). Stanovili jsme přitom dvě hypotézy. První hypotéza měla potvrdit, že více než 50% podniků pociťuje potřebu zlepšit jazykovou vybavenost svých zaměstnanců. Druhá hypotéza měla verifikovat, zda většina podniků, které pociťují potřebu zlepšit jazykovou vybavenost svých zaměstnanců, zároveň jazykové vzdělávání podporuje. Obě hypotézy jsme ověřovali dle velikostí podniků zvlášť. První hypotéza byla potvrzena pouze částečně. Bylo sice zjištěno, že většina velkých a středně velkých firem pociťuje potřebu zlepšit jazykovou vybavenost svých zaměstnanců, avšak u většiny mikrofirem a malých firem tomu tak není. Oproti tomu byla druhá hypotéza potvrzena zcela pro všechny kategorie firem. Ukázalo se totiž, že většina podniků, které pociťují potřebu zlepšit jazykovou vybavenost svých zaměstnanců, také tento typ vzdělávání podporuje.

In English

This contribution deals with the question to what extent companies feel the need to improve the language skills of their employees and whether they support this kind of education. The analysis is based on a sample set of 587 companies based in the Czech Republic. The companies were divided into four categories according to their size: micro companies (1-9 employees); small companies (10-49 employees); medium-sized companies (50-249 employees); and large companies (250 or more employees). Two hypotheses were put forward. The first one, that more than 50% of the companies feel the need to improve the language skills of their employees. The second one, that the majority of the companies which feel the need to improve the language skills also support language education. The research conducted set out to confirm or refute the hypotheses for each category of company separately. The first set hypothesis was only partially confirmed. The results of the research show that the majority of the large and medium-sized companies in the sample set feel the need to improve the language skills of their employees. In contrast, the majority of micro companies and small companies in the sample set do not feel the need to improve the language skills of their employees. The second set hypothesis was fully confirmed for all categories of companies. Most of companies which feel to need to improve languages skills of their employees also support this kind of education.

Files attached

Caha_-_PODNIKOVE_VZDELAVANI_V_CESKE_REPUBLICE.pdf
Request the author's version of the file