J 2018

INTERPRETACE KALAMBÚRU V REKLAMNÍM DISKURSU

SLÁDKOVÁ, Věra a Andrej ARTEMOV

Základní údaje

Originální název

INTERPRETACE KALAMBÚRU V REKLAMNÍM DISKURSU

Název anglicky

Interpretation of Pun in Advertising Discourse

Autoři

SLÁDKOVÁ, Věra a Andrej ARTEMOV

Vydání

Auspicia, České Budějovice, VŠERS, 2018, 1214-4967

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60203 Linguistics

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích

Klíčová slova česky

kalambúr; lexikální priming; relexikalizace; rekonstrukce; lexikální kaskáda; homonymie

Klíčová slova anglicky

pun; lexical priming; relexicalisation; reworking; lexical cascading; homonymy

Štítky

Změněno: 2. 7. 2018 11:28, Mgr. Eva Hynešová

Anotace

V originále

Tato studie popisuje procesy, na nichž je založena interpretace kalambúru v českém reklamním diskursu a porovnává případy kalambúru zaznamenané Čmejrkovou (2000) s těmi relativně nedávnými. Bylo zjištěno, že starší kalambúry byly v převážné většině založené na procesu rekonstrukce, nebo spoléhaly na relelxikalizaci založenou na jednom homonymním slově či idiomu. Současná popularita kalambúru se přičítá tendenci využívat několik psycholingvistických jevů a vzájemně je kombinovat, třebaže cílem je vznik jen jednoho kalambúru. Relexikalizace, jako převládající proces v současných kalambúrech, je silně podporována lexikální kaskádou, novým fenoménem, který je schopen vstupovat do paradigmatických a syntagmatických vztahů uvnitř reklamního sloganu, a může působit společně s procesem rekonstrukce, aby došlo k umocnění požadovaného efektu.

Anglicky

The paper deals with the key processes behind the interpretation of punning wordplay in Czech advertising discourse and compares the instances of advertising pun recorded by Čmejrková (2000) to more recent ones to discover that the former puns employed predominantly the process of reworking, or relied heavily on relexicalisation based on one homonymous word or an idiom. The recent popularity of pun has been considerably influenced by the shift towards exploitation of several psycholinguistic features and their mutual combinations in order to obtain a single pun. Relexicalisation, as a prevalent process in more recent puns, is aided largely by lexical cascading, a novel phenomenon able to enter paradigmatic and syntagmatic relationships within the advertising slogan. It can be used jointly also with the process of reworking to enhance the desired effect.

Přiložené soubory

AUSPICIA_1.2018_Sladkova_Artemov.pdf
Požádat o autorskou verzi souboru