D 2017

THE IMPORTANCE AND PRECONDITIONS FOR AN EFFECTIVE CODE OF ETHICS AS A COMPANY MANAGEMENT TOOL IN THE GLOBAL ENVIRONMENT

CAHA, Zdeněk a Jan URBAN

Základní údaje

Originální název

THE IMPORTANCE AND PRECONDITIONS FOR AN EFFECTIVE CODE OF ETHICS AS A COMPANY MANAGEMENT TOOL IN THE GLOBAL ENVIRONMENT

Název česky

Význam a předpoklady účinnosti etického kodexu jako nástroje etického řízení firmy v globálním prostředí

Autoři

CAHA, Zdeněk (203 Česká republika, garant, domácí) a Jan URBAN (203 Česká republika, domácí)

Vydání

1. vyd. Žilina, Globalization and its socio-economic consequences 2017: Proceedings of 17th International Scientific Conference, od s. 255-261, 7 s. 2017

Nakladatel

University of Zilina

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50200 5.2 Economics and Business

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Odkazy

Kód RIV

RIV/75081431:_____/17:00002030

Organizační jednotka

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích

ISBN

978-80-8154-212-1

UT WoS

000685059200034

Klíčová slova česky

code of ethics; evaluation; global; effectiveness of ethical management

Klíčová slova anglicky

etický kodex; hodnocení; globální; účinnost etického řízení

Štítky

Změněno: 11. 11. 2021 10:14, Mgr. Nikola Petříková

Anotace

V originále

Companies, in particular those with a global presence, have been facing increasing demands from their customers, business partners, as well as wider society, to behave ethically in the long-term. As a result, there has been an increase in the importance attached by organizations to having a code of ethics as a tool for ethical company management. The main purpose of such codes is to clearly establish and unequivocally state the rules and principles for the ethical behaviour of managers and employees, internally and externally, as well as towards each other. This article deals with the goals and the contents of codes of ethics, the principles behind their creation, the enforcement of those principles and the main pre-conditions required for ensuring their effectiveness. The empirical part of the article is based on research conducted on a sample set of 607 Czech companies. These companies were divided into four categories according to size. The tested hypothesis was set on the basis of the assumption that more than 50 % of companies use the comments of their departments and employees when implementing changes to their code of ethics. All the tests and calculations of interval estimates were performed at the significance level of 0.05 using R-software. The tables were created in MS Excel. The statistical tests show that more than 50 % of medium and large-sized companies take into account the comments of departments and staff prior to modifying their codes of ethics. The hypothesis was refuted for micro and small-sized companies.

Česky

Požadavky na etické chování firem a jejích zaměstnanců ze strany zákazníků, obchodních partnerů i širšího společenského prostředí dlouhodobě rostou, a to i v souvislosti s globálním působením firem. Spolu s nimi se zvyšuje význam etického kodexu organizace jako důležitého nástroje etického řízení. Jeho hlavním významem je jasné stanovení principů a pravidel etického jednání manažerů i dalších zaměstnanců organizace, a to jak pravidel uplatňovaných navenek, tak i ve vztahu k vlastní organizaci a vůči sobě navzájem. Příspěvek se zabývá cíli a obsahem etických kodexů, zásadami jejich tvorby, prosazováním jejich zásad a hlavními předpoklady jejich účinnosti. Empirická část článku vychází z výzkumu provedeného na výzkumném vzorku 607 českých firem. Tyto společnosti byly rozděleny do čtyř kategorií dle velikosti. Vyzkoušená hypotéza byla stanovena na základě předpokladu, že více než 50 % firem používá poznámky svých oddělení a zaměstnanců při provádění změn etického kodexu. Všechny testy a výpočty intervalových odhadů byly provedeny na úrovni významnosti 0,05 pomocí softwaru R. Tabulky byly vytvořeny v MS Excel. Statistické testy ukazují, že více než 50 % středních a velkých společností zohledňuje připomínky oddělení a zaměstnanců před úpravou etických kodexů. Tato hypotéza byla vyvrácena pro malé a malé podniky.

Přiložené soubory

clanek_-_THE_IMPORTANCE_AND_PRECONDITIONS.pdf
Požádat o autorskou verzi souboru