D 2016

Clustering in Relation to Brand Perception: An Example Based on Czech Consumers

ŠTARCHOŇ, Peter, Lenka LIŽBETINOVÁ and Dagmar WEBEROVÁ

Basic information

Original name

Clustering in Relation to Brand Perception: An Example Based on Czech Consumers

Name in Czech

Clustering ve vztahu k vnímání značky: příklad u českých spotřebitelů

Authors

ŠTARCHOŇ, Peter (703 Slovakia), Lenka LIŽBETINOVÁ (703 Slovakia, belonging to the institution) and Dagmar WEBEROVÁ (203 Czech Republic)

Edition

Seville, Spain, Vision 2020: Innovation Management, Development Sustainability, and Competitive Economic Growth, p. 2271-2284, 15 pp. 2016

Publisher

nternational Business Information Management Association

Other information

Language

English

Type of outcome

Proceedings paper

Field of Study

50600 5.6 Political science

Country of publisher

Italy

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/75081431:_____/16:00001059

Organization unit

Institute of Technology and Business in České Budějovice

ISBN

978-0-9860419-8-3

Keywords (in Czech)

postoj; značka; krajina původu; respondenti

Keywords in English

attitude; brand; country of origin; respondents

Tags

Changed: 23/8/2017 09:17, Hana Dlouhá

Abstract

V originále

The aim of this article is to determine fundamental consumer groups with respect to their attitudes towards brands considering their origin, brand awareness, perceiving their quality and price. To meet the goals of this article, results of primary research focused on consumer preferences conducted in the Czech Republic were used. The research was done through a questionnaire survey and structured interviews during October and November of 2014. The sample consists of 1028 respondents expressing their preferences by answering 38 questions. Respondents’ attitudes are evaluated in this article according to their gender, age, educational attainment, municipality size and net income. Based on the obtained data, consumer groups are divided into six clusters. The outcomes presented in this article provide a look at the structure of Czech consumers with respect to their buying preferences of brands

In Czech

Cílem tohoto článku je stanovit základní skupiny spotřebitelů s ohledem na jejich postoje k značkám s ohledem na jejich původ, povědomí o značce, vnímání jejich kvality a ceny. Pro splnění cílů tohoto článku byly využity výsledky primárního výzkumu zaměřeného na preference spotřebitelů prováděných v České republice. Výzkum se uskutečnil prostřednictvím dotazníkového šetření a strukturovaných rozhovorů v průběhu října a listopadu 2014. Vzorek se skládá z 1028 respondentů vyjadřujících své preference odpovědí na 38 otázek. Postoje respondentů jsou v tomto článku vyhodnoceny podle pohlaví, věku, dosaženého vzdělání, velikosti obce a čistého příjmu. Na základě získaných dat jsou skupiny spotřebitelů rozděleny do šesti skupin. Výsledky uvedené v tomto článku poskytují přehled o struktuře českých spotřebitelů s ohledem na jejich nákupní preference značek

Files attached

Starchon__Lizbetinova__Weberova_-_Clustering_in_Relation_to_Brand_Perception.pdf
Request the author's version of the file