NOVOTNÝ, Petr, Jan VÁCHAL and Marek VOCHOZKA. Inteligentní okružní křižovatka se světelným naváděcím a výstražným systémem (Intelligent circular intersections with light guidance and warning system). Online. 2013, [citováno 2024-04-24]
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Inteligentní okružní křižovatka se světelným naváděcím a výstražným systémem
Name (in English) Intelligent circular intersections with light guidance and warning system
Authors NOVOTNÝ, Petr (203 Czech Republic, guarantor), Jan VÁCHAL (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Marek VOCHOZKA (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition 2013.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Legally protected outcomes
Field of Study 20104 Transport engineering
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/75081431:_____/13:00000336
Organization unit Institute of Technology and Business in České Budějovice
Keywords (in Czech) naváděcí světelný prstenec; rychlostní čidla; výstražné světlo
Keywords in English guiding light ring; speed sensors; warning light
Tags KEM1, riv13
Changed by Changed by: Mgr. Blanka Mikšíková, učo 22534. Changed: 12/12/2017 10:29.
Abstract
Podstata technického řešení spočívá v tom, že světelný naváděcí prvek je tvořen zvýrazňujícím a naváděcím světelným prstencem uspořádaným viditelně z každé vozovky. Obvod prstence je tvořen postupně po sobě se rozsvěcujícími a zhasínajícími světelnými zdroji. U krajnic vozovek před okružní křižovatkou jsou uspořádána první rychlostní čidla pro měření rychlosti příjíždějících vozidel. Čidla jsou propojena s řídící jednotkou pro automatickou změnu pracovního režimu světelného prstence. Další stupeň výstražného režimu představují druhá rychlostní čidla, která v případě, že vozidlo nereaguje na upozornění prvními čidly, zintenzivní svoji výstrahu. Užitný vzor vznikl v rámci projektu "Technologická platforma silniční doprava", číslo projektu 5.1 SPTP02.040.
Abstract (in English)
The essence of the technical solution consists in the fact that the light guiding element is formed by amplifying and homing light ring arranged visibly on each road. Light sources, located on the circumference of the ring, are sequentially turned on and off. There are first speed sensors on roadsides before the circular intersection; speed sensors measure the speed of approaching vehicles. Speed sensors are connected to the control unit to change the operating mode of the light ring automatically. The second speed sensors represent the next stage of the warning system. If the vehicle does not react to the first warning sensors the warning signals are intensified. Utility model was created within the project "Technological platform road transport", project No. 5.1 SPTP02.040.
PrintDisplayed: 24/4/2024 04:41