HRUŠKOVÁ, Lenka and Kamila ZELINKOVÁ. Stellung der nonverbalen Kommunikation im Unterricht (Role of Non-verbal Communication in Teaching). AUSPICIA : recenzovaný časopis pro otázky společenských věd. České Budějovice: VŠERS, roč. 8, No 2, p. 188-192. ISSN 1214-4967. 2011.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Stellung der nonverbalen Kommunikation im Unterricht
Name (in English) Role of Non-verbal Communication in Teaching
Authors HRUŠKOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Kamila ZELINKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition AUSPICIA : recenzovaný časopis pro otázky společenských věd, České Budějovice, VŠERS, 2011, 1214-4967.
Other information
Original language German
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/75081431:_____/11:00000255
Organization unit Institute of Technology and Business in České Budějovice
Keywords in English pedagogical communication; non-verbal communication; tertiary sphere
Tags KCJ2, KCJ5, NEDK_2, NED_4, NEP_1, NEP_2, NEP_3, NEP_4, NEP_5, RIV11
Changed by Changed by: Věra Kostková, učo 6173. Changed: 21/3/2012 07:52.
Abstract
Der Beitrag befasst sich mit der pädagogischen Kommunikation (verbale und nonverbale Kommunikation) im tertiären Bildungsbereich. Im Beitrag wird vorausgesetzt, dass die nonverbale Kommunikation der unentbehrliche und unersetzliche Bestandteil der pädagogischen Hochschulkommunikation ist, ohne die die Qualität des Lehrerauftritts sinken würde. Mit Hilfe des Fragebogens bemühen wir uns festzustellen, auf welcheArt undWeise und inwiefern der Lehrer fähig ist, die Studenten zu motivieren undMaß ihrerAufmerksamkeit im Unterricht zu beeinflussen.
Abstract (in Czech)
Příspěvek se zabývá pedagogickou komunikací (verbální a neverbální) v terciární sféře vzdělávání. V příspěvku vycházíme z předpokladu, že neverbální komunikace je nedílnou a nenahraditelnou složkou pedagogické vysokoškolské komunikace, bez které by klesla kvalita učitelova projevu. Pomocí dotazníků se snažíme zjistit, jakým způsobem a do jaké míry je schopen učitel působit na studenty a ovlivnit míru jejich pozornosti ve výukovém procesu.
Abstract (in English)
The contribution deals with the pedagogical communication (verbal and non-verbal) in the tertiary sphere of education. In the contribution we start from the hypothesis that the non-verbal communication is an integral and irreplaceable part of pedagogical academical communication. Without any non-verbal communication the quality of the teacher’s work would decrease. Using a survey we try to find out in which ways and how far the teacher is able to influence his students and influence the extent of their attention in the process of teaching.
PrintDisplayed: 19/4/2024 10:45