ATE_2 Ateliér II.

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2023
Rozsah
0/4/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Martin Dědič (cvičící)
Ing. Aleš Kaňkovský (cvičící)
Ing. Zuzana Kramářová, Ph.D. (cvičící)
Ing. Michal Kraus, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Zuzana Kramářová, Ph.D.
Katedra stavebnictví – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra stavebnictví – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ATE_2/S01: Út 16:30–18:00 D215, Út 18:10–19:40 D215, M. Dědič, A. Kaňkovský
Předpoklady
OBOR ( CAP )
Zápis do Ateliéru II předpokládá úspěšné absolvování předmětu Ateliér I (ATL_1).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Dopracování zvoleného architektonického konceptu řešení zadané budovy. Osvojení znalostí konstrukčního projektování a schopností řešení konstrukčních a technických problémů. Rozvíjení dovedností v architektonickém a konstrukčním projektování budov při dodržování odpovídajících typologických zásad a principů navrhování stavebních konstrukcí budov.
Výstupy z učení
Student je absolvování předmětu schopen:
- dopracovat zvolené architektonické řešení;
- navrhnout konstrukční a technické řešení;
- vypracovat projektovou dokumentaci dle platných předpisů.
Osnova
  • Ateliérová tvorba je hlavním a stěžejním nástrojem komplexní výuky navrhování staveb a pozemního stavitelství. Výuka je založena na metodě "learning by doing" tj. získávání znalostí a dovedností praktickou aplikací. Ateliér je veden dialogem vedoucího ateliéru a konzultantů se studentem nad rozpracovaným projektem.
  • Práci zadává a koordinuje vedoucí ateliéru. Projekt podle typu zadání a specializace konzultují předem stanovení vyučující Katedry stavebnictví VŠTE. Ateliérový projekt je ve fázích rozpracování demonstrován na prezentacích (kritikách) a hodnocen podle předem stanovených kritérií.
  • 1. Analýza a rozpracování architektonického konceptu řešení zadané budovy Ateliéru I.
  • 2. Dopracování projektu zadané budovy – půdorysy, řezy a pohledy
  • 3. Dopracování projektu zadané budovy – půdorysy, řezy a pohledy
  • 4. Zpracování specializované části projektu – generel TZB - koncepce
  • 5. Zpracování specializované části projektu v části – statika
  • 6. Zpracování specializované části projektu v části – statika
  • 7. Rozpracování projektu zadané budovy – konstrukční detaily
  • 8. Rozpracování projektu zadané budovy - výkresy základů, výkopů, střechy
  • 9. Zpracování specializované části projektu – TZB I.
  • 10. Zpracování specializované části projektu – TZB II.
  • 11. Zpracování specializované části projektu - požární bezpečnost
  • 12. Rozpracování projektu zadané budovy - výpisy doplňkových konstrukcí
  • 13. Prezentace projektů
Literatura
    povinná literatura
  • Vyhláška č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby
  • Vyhláška č. 398/2009 Sb., o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb
  • Vyhláška č. 499/2006 Sb., o dokumentaci staveb
  • HÁJEK, Petr. Pozemní stavitelství: Základní požadavky a konstrukční systémy budov. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5101-6. info
  • REMEŠ, Josef, Ivana UTÍKALOVÁ, Petr KACÁLEK, Lubor KALOUSEK, Tomáš PETŘÍČEK, Tomáš APELTAUER, Jan PLACHÝ, Radim SMOLKA a Lukáš ŽIŽKA. Stavební příručka: To nejdůležitější z norem, vyhlášek a zákonů, 2., aktualizované vydání. 2., aktual. vyd. Praha: Grada Publishing, 2014, 248 s. stavitel. ISBN 978-80-247-5142-9. info
  • NOVOTNÝ, Jan. Cvičení z pozemního stavitelství. Praha: Sobotáles, 2007. ISBN 978-80-86817-23-1. info
  • NEUFERT, Ernst a Peter NEUFERT. Navrhování staveb : zásady, normy, předpisy o zařízeních, stavbě, vybavení, nárocích na prostor, prostorových vztazích, rozměrech budov, prostorech, vybavení, přístrojích z hlediska člověka jako měřítka a cíle : příručka pro stavební odborníky, stavebník. 2. české vyd. Praha: Consultinvest, 2000, 618 s. ISBN 80-901486-6-2. info
    doporučená literatura
  • NEUFERT, Ernst, Peter NEUFERT a Johannes KISTER. Architects' Data. 4th ed. John Wiley & Sons, 2012, 593 s. ISBN 978-1-4051-9253-8. info
  • HÁJEK, Petr. Konstrukce pozemních staveb 1 : nosné konstrukce I. Vyd. 3. Praha: Nakladatelství ČVUT, 1995, 260 s. ISBN 978-80-01-03589-4. Obsah info
Organizační formy výuky
cvičení
konzultace
Komplexní výukové metody
projektová výuka
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál6591
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi3913
Celkem:104104
Metody hodnocení a jejich poměr
prezentace 10 %
projekt - samostatný 90 %
Podmínky testu
Celá práce bude první částí rozšířené projektové dokumentace ke stavebnímu povolení v~rozsahu architektonicko stavební části s~koncepčním řešením jednotlivých „profesí“. Struktura a obsah práce bude odpovídat vyhlášce č. 499/2006 Sb., o~dokumentaci staveb (v aktuálním znění). Bude se tedy skládat z~částí: architektonicko stavební řešení, stavebně konstrukční řešení (v rozsahu koncepčního řešení a posouzení vybraných prvků), požárně bezpečnostní řešení (bude řešeno dle individuálního zadání a dopracováno do požadované podrobnosti v~ATE_3), technika prostředí stavby (bude řešeno dle individuálního zadání a dopracováno do požadované podrobnosti v~ATE_3), doplněné o~část vyjímání ze ZPF. Jednotlivé dílčí části budou vypracovány ve stanovené struktuře, předepsané grafické úrovni, zkompletovány a odevzdány v~předepsaných formách. Pokud student neodevzdá všechny požadované části ve všech jejich stanovených podobách a struktuře nejpozději ve stanovených termínech, bude mu uděleno celkové hodnocení pouze 1 bod za celou práci, tzn. předmět absolvuje s~výsledkem „nezapočteno“. Dílčí/průběžné termíny jsou stanoveny na Evidenčním listu, který je nedílnou součástí tohoto zadání.

Práce bude odevzdána ve formě projektové dokumentace, tzn. v~pevných deskách s~tkaničkami, na jejichž vrchní straně bude razítko/rozpiska s~požadovanými údaji a na vnitřní straně celkový strukturovaný obsah práce s~normativním formátováním. Jako první bude do práce vložen Evidenční list v~průhledných deskách. Dále budou následovat jednotlivé dílčí části, které budou vloženy vždy v~samostatných papírových deskách s~chlopněmi, na jejichž lícové straně bude razítko/rozpiska s~požadovanými údaji a na vnitřní straně podrobný obsah dílčí části. Práce bude odevzdána dle harmonogramu (vloženo v~ISu/Studijní materiály v~1. týdnu výuky) v~listinné podobě k~rukám konzultanta nebo na sekretariát Katedry stavebnictví a do téhož data nahrána v~požadované struktuře ve formátech pdf do příslušné odevzdávárny v~IS (evidenční list je třeba naskenovat z~obou stran a přiložit k~práci).Pokud práce nebude obsahovat evidenční list, není konzultant povinen práci přijmout k~hodnocení!

Dílčí termíny zpracování stanoví konzultanti na první hodině ATE_2. Pokud nebudou tyto termíny dodrženy, nejsou konzultanti povinni práci přijmout k~hodnocení. Veškeré konzultace budou probíhat pouze v~hodinách určených jednotlivými konzultanty, pokud není stanoveno jinak. Při výjimečném prodloužení termínu odevzdání konzultace ve zkouškovém období nebudou umožněny.

Odevzdání práce je definitivní, není možné ji dále měnit ani požadovat její předběžnou opravu/hodnocení. Ve chvíli, kdy student práci odevzdá, tak není možné práci ze strany studenta již dále upravovat/opravovat bez výzvy ze strany konzultanta/hodnotitele.

Hodnocení odevzdané práce za ATE_1, ATE_2 a ATE_3 tvoří v~součtu 50% známky bakalářské práce, která z~práce v~ATE_3 vychází.

Údaje v~razítku/rozpisce na deskách:

  • Název školy, ev. i ústavu
  • Název předmětu
  • Název tématu/práce
  • Lokalizace
  • Jméno a příjmení studenta
  • Semestr zapsání
  • Datum odevzdání ve formátu čísel – měsíc/rok
  • Jména a příjmení konzultantů i s~tituly včetně částí, které konzultovali
  • Stupeň projektové dokumentace (DSP)

    Údaje v~razítku/rozpisce na výkresech:

  • Název školy, ev. i ústavu
  • Název předmětu
  • Název tématu/práce
  • Lokalizace
  • Jméno a příjmení studenta
  • Semestr zapsání
  • Datum odevzdání ve formátu čísel – měsíc/rok
  • Jméno a příjmení příslušného konzultanta i s~tituly
  • Stupeň projektové dokumentace (DSP)
  • Značení stavebního objektu (SO.XY)
  • Měřítko
  • Název výkresu
  • Číslo výkresu

    Pokud předložená práce/každá její část nebude v~předepsané struktuře (viz níže) a technické zprávy/výpočty nebudou svázány, není konzultant povinen ji přijmout k~hodnocení, bude považována za neodevzdanou! Text kurzívou ve struktuře je uváděn jako doplňující závazná instruktáž. Veškeré texty budou zarovnány do bloků, nebudou obsahovat sirotky, gramatické chyby, překlepy a stylistické chyby.

    Podlahová krytina nebude ve všech místnostech identická, bude odpovídat reálnému užívání. Bez splnění tohoto kritéria bude práce hodnocena jako nesplněné zadání.

    Struktura a obsah práce:

    0 Revize dispozičního řešení z~ATL_1

  • Zapracování připomínek z~prezentace ATL_1

    A Průvodní zpráva

  • A.1 Identifikační údaje (A.1.1 – A.1.3) – stavebník = VŠTE v~ČB
  • A.2 Členění stavby na objekty a technická zařízení
  • A.3 Seznam vstupních podkladů (nezapomenout na odkaz na ATE_1)

    B Souhrnná technická zpráva – v~žádné části se NEobjeví odkaz typu „řešeno ve výkrese XY“ nebo „řešeno v~samostatné části“

  • B.1 Popis území stavby
  • B.2 Celkový popis stavby (B.2.1 – B.2.11) o~B.2.6 popsat celkovou koncepci - konstrukční systém, materiálové řešení, … o~B.2.8 popsat koncepci řešení – viz. D.1.3
  • B.3 Připojení na technickou infrastrukturu
  • B.4 Dopravní řešení
  • B.5 Řešení vegetace a souvisejících terénních úprav – dopracovat návrh z~ATE_1 bez rozlišení druhů (stačí lípa, smrk, javor, růže, …), ale nutno ověřit světelné a vlhkostní podmínky
  • B.6 Popis vlivů stavby na životní prostředí a jeho ochrana
  • B.7 Ochrana obyvatelstva
  • B.8 Zásady organizace výstavby
  • B.9 Celkové vodohospodářské řešení

    C Situační výkresy - všude bude jasně označena vybraná lokalita a doplněny legendy

  • C.1 Situační výkres širších vztahů - vycházet z~ATE_1 1:5000
  • C.2 Katastrální situační výkres 1:200 (500)
  • C.3 Koordinační situační výkres 1:200 (500)
  • C.4 Architektonická situace – vycházet z~ATE_1 1:200 (500)

    D.1 Architektonicko-stavební řešení

  • Technická zpráva - včetně stavební fyziky a výpisu použitých norem
  • Základy včetně parciálních řezů 1:50 (100)
  • Charakteristické půdorysy 1:50 (100)
  • Řezy 1:50 (100)
  • Stropní konstrukce (výkres skladby nebo tvarů) včetně parciálních řezů 1:50 (100)
  • Krov včetně parciálních řezů 1:50 (100)
  • Půdorys střechy včetně parciálních řezů 1:50 (100)
  • Technické pohledy 1:100
  • Výkresy kovových či dřevěných sestav, tabulky výplní otvorů, …
  • Zadané detaily (3) 1:5 (1:10)
  • Výpisy skladeb

    D.1.2 Stavebně-konstrukční řešení

  • 1) popis konstrukčního systému objektů a rozbor přenosu zatížení včetně statických schémat konstrukcí - vycházet z~ATE_1
  • 2) materiálové řešení konstrukcí - vycházet z~ATE_1
  • 3) výpočty zatížení – užitné, sníh, vítr, vlastní tíha, únosnost zeminy, … - vycházet z~ATE_1
  • 4) návrh a posouzení nejzatíženější základové konstrukce + zdůvodnění jejího výběru
  • 5) tabulkové a empirické posouzení hlavních nosných prvků – strop, stěna/sloup, …

    D.1.3 Požárně bezpečnostní řešení Na konzultace je student povinen být připraven, zejména znát postupy, které konzultuje a terminologii užívanou ve stavební praxi a PBŘ (v danou chvíli probranou již na POS_5). Bez těchto znalostí je konzultace neplatná a vyučující má právo ji předčasně ukončit bez náhrady.

    Na první konzultaci bude mít student objekt rozdělen na jednotlivé PÚ, bude znát přesnou specifikaci místností (není sklad jako sklad, …) a bude mít předběžně stanoveny únikové cesty (CHÚC, NÚC) a bude vědět, které speciální normy budou řídit jeho posuzování PBŘ. Dále bude mít z~ATE_1 opravenou a dořešenou situaci.

    Na průběžný termín student odevzdá do odevzdávárny předem odsouhlasené schematické zákresy všech podlaží s~jasně vyznačenými a označenými PÚ (kód bez SPB). Schéma půdorysu bude max. na formát A4, tl. hranic PÚ bude čárou min. tl. 0,7 mm. V~případech, kdy konzultant stanoví povinnost, student doplní i PBŘ situaci – vše jako jeden soubor pdf.

    Koncepční řešení student odevzdá na konci semestru (termín dle 1 strany tohoto zadání) ve formátu A4 a bude v~níže uvedené struktuře. Schémata nebudou uváděna jako přílohy.

  • 1) popis umístění objektu – dodržovat klínovou strukturu: kraj, ORP, obec, k.ú., parc. č.; kde je objekt v~sídle a na pozemku
  • 2) popis urbanistického, dispozičního a konstrukčního řešení objektu – 3 odstavce u~všech dodržovat klínovou strukturu + popis zdola nahoru každý odstavec cca 5 řádků – ½ stránky; urb. - co je v~okolí + co povoluje ÚP¬ na pozemku a v~okolí¬; disp. – hmota/půdorys, počet P, vstup, jednotlivá podlaží, popis a zhodnocení technologie a provozu; konstr. - začít kčním systémem, pak základy, svislé nosné kce, vodorovné nos. kce, schodiště, střecha, … - NEBUDE kopií TZ
  • 3) technické údaje o~stavbě – přehled v~odrážkách: typy konstrukcí, konstrukční systém dle PBŘ, počet podlaží (celk., NP, PP), KV, SV, hc, h + vše prokázat na schematickém řezu s~kótami)
  • 4) zatřídění objektu z~hlediska legislativy a českých technických norem – vyhláška č. 23/2008 Sb., kmenové (ČSN 73 0802/04). a dalších speciální požární normy včetně zdůvodnění zatřídění (např. shromažďovací, bydlení, zdravotní, …; speciální NENÍ obsazenost - 18, společná ustanovení - 10, pož. voda – 73, …)
  • 5) rozdělení objektu na jednotlivé PÚ a stanovení únikových i evakuačních cest – řešeno schématy jednotlivých podlaží s~výrazným červeným zákresem PÚ, ÚC a jejich kódem bez SPB
  • 6) stanovení max. vzdálenosti NÚC a CHÚC – doložit na schématech + zpracovat do tabulky, rozdělit na kategorie dle tab. 18 z~ČSN 73 08 02, te+tu nebo 120 m, posoudit vše až v~ATE_3
  • 7) popis a zdůvodnění předpokládaných vyhrazených PB zařízení – evakuační či požární výtah, SHZ, vodní clony, … + zda jde o~požadavek normy či důvod plynoucí z~řešení objektu
  • 8) popis celkové koncepce řešení PBŘ = kopie B.2.8 z~část B – STZ = shrnutí/výtah předchozích bodů a doplnění (objekt – co + kde + využití + podlažnost + celková výška, zatřídění, konstrukce + systém, požární výška, celkový počet PÚ + hrubá struktura, ÚC – typy + délky, evakuace až na plochu + přístup ZZS, zásah HZS, vyhrazená zařízení) - Hodnocena bude i úprava (grafika, gramatika, stylistika – zejména hrubky, slovesa ve větách, sirotci, jednotky u~veličin, mezery mezi hodnotou a jednotkami, …) a konzultace (kvalita+ připravenost studenta nikoli kvantita)!

    Nutno striktně dodržovat chronologii výpočtů a uvádět přesné zdroje hodnot. Ve výkresech a schématech se nebude vyskytovat zelená barva, je to barva užívaná k~opravování červenočerného tisku výkresů!

    D.1.4 Technika prostředí staveb

  • Předběžné kalkulace a výpočet potřeby médií, bilance odpadních vod (lze vycházet z~ATE_1)
  • Koordinační situace – přípojky-trasy, šachty, nádrže, … 1:200
  • Generel 1:100 (50) o~Vytápění o~Zásobování vodou o~Odpadní vody o~Elektroinstalace o~Plynoinstalace o~Vzduchotechnika o~Radon

    Vynětí ze ZPF

  • a) údaje katastru nemovitostí o~pozemcích (vlastnictví, BPEJ, …)
  • b) vyjádření vlastníka zemědělské půdy k~navrhovanému odnětí,
  • c) výpočet odvodů za odnětí půdy ze ZPF - včetně postupů,
  • d) plán rekultivace - má-li být půda vrácena do ZPF nebo PUPFL či zřízením vodní plochy,
  • e) předběžná bilance skrývky kulturních vrstev půdy a návrh způsobu jejich využití,
  • f) vyhodnocení a návrh alternativ podle § 7 odst. 1 a 2, zákona č. 334/1992 Sb.,
  • g) výsledky pedologického průzkumu – sondy, ev. schematický řez půdním profilem,
  • h) údaje o~odvodnění a závlahách,
  • i) údaje o~protierozních opatřeních,
  • j) zákres hranic BPEJ - s~vyznačením tříd ochrany a vyjímanou půdou, plochou stavby, …

    Dokladová část (lze vycházet z~ATE_1)

  • vyjádření správců sítí o~existenci sítí
  • radonový průzkum
  • geologický průzkum
  • tepelně technické posouzení obálky budovy
  • jiné vyplývající z~typu stavby a dalších požadavků ...

    Každá z~částí musí být hodnocena minimálně 50 % jejího bodového hodnocení. V~případě, že některá z~částí bude hodnocena konzultantem méně než 50 % bodů za část, je celkové hodnocení práce neprospěl. V~případě, že je nedostatečně, chybně či není vypracována více než 1/3 rozsahu některé z~částí, není povinen konzultant danou část doopravit, neboť práce pak neodpovídá požadavku na náležitou strukturu a obsah vysokoškolské práce. Bodové hodnocení takové části pak bude 5 % z~bodů za danou část.

    Opakovaný zápis předmětu: Pokud student práci opakuje a rozhodne se některé části neopravovat, informuje o~této skutečnosti příslušného konzultanta a garanta předmětu písemně. Pokud student danou část opravuje při opakování a neopraví více než 90 % připomínek a chyb uvedených konzultantem dané části, bude část považována za neodevzdanou.

    Hodnocení předmětu

    100-70 bodů Započteno;

    69-0 bodů Nezapočteno (nelze si zapsat ATE_3)

    Jestliže si v~následujícím semestru student bude zapisovat současně ATE_3 a BAK, pak je povinen dodržet i dílčí termín pro výběr vedoucího a stanovení dvou výzkumných otázek pro BAK, který jinak přísluší až k~ATE_3. Přesný termín je vždy v~Evidenčním listu pro ATE_3 zveřejněným vždy v~IS pro příslušný předmět a semestr. Rovněž bude student o~této skutečnosti informovat písemně (mailem) konzultanty a garanta ATE_2.

  • Navazující předměty
    Informace učitele
    Výuka předmětu bude probíhat zejména formou konzultací semestrálního projektu s jednotlivými konzultanty. Z tohoto důvodu bude u předmětu nastavená nesledovaná docházka, ale povinné jsou aktivní konzultace individuální i skupinové. Bližší specifikace o nich a průběhu výuky i hodnocení předá vyučující na první hodině výuky.


    Zdravotní či jiné komplikace a závažné důvody je povinen student nahlásit e-mailem nejlépe ihned a nejpozději 5 pracovních dní po skončení komplikací. Student doloží platnou lékařskou zprávou s přesným časovým i fyzickým rozsahem pracovního omezení, jejíž kopii obdrží i garant předmětu a na jejím základě konzultant eventuálně upraví termíny plnění. Jiné závažné důvody (např. úmrtí v rodině, péče o rodinného příslušníka apod.) budou řešeny individuálně s garantem předmětu a vedoucím katedry. Pracovní vytíženost není důvodem pro prodloužení/omluvení termínu. Na zpětně uplatňované omluvy nebude brán zřetel.
    Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, zima 2021, léto 2022, zima 2022, léto 2023, léto 2024.