EFVP Etika a filozofie vysokoškolského prostředí

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2022
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Štěpánka Jenešová (cvičící)
Garance
Mgr. Štěpánka Jenešová
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
EFVP/EKO: Ne 25. 9. 8:00–9:30 E1, 9:40–11:10 E1, Ne 30. 10. 8:00–9:30 E1, 9:40–11:10 E1, Š. Jenešová
EFVP/TECH: So 19. 11. 14:50–16:20 E1, 16:30–18:00 E1, So 17. 12. 13:05–14:35 E1, 14:50–16:20 E1, Š. Jenešová
EFVP/S01: Pá 13:05–14:35 E1, Š. Jenešová
EFVP/S02: Pá 14:50–16:20 E1, Š. Jenešová
Předpoklady
nejsou vyžadovány
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Předmět slouží především jako uvedení do studia na vysoké škole. Jednotlivé přednášky se budou věnovat jednak obecnější teoretické reflexi univerzitního prostředí, jeho cílům nebo požadavkům na etiku vědeckého výzkumu, ale především praktickým návodům, jak funguje studijní život na VŠTE. Studující si nejprve osvojí teoretické kompetence nutné k pochopení historických souvislostí vzniku a proměn vysokoškolského prostředí až do jeho aktuální podoby, ale zároveň si zopakuje a prohloubí praktické poznání v oblasti etiky a etikety. Na další praktické kompetence bude zaměřen především druhý blok výuky, v rámci kterého bude studující seznámen se specifiky studia na VŠTE, jejím fungováním, strukturou, předpisy a organizací studia. Na další praktické kompetence bude zaměřen druhý blok výuky, v němž si studující prohloubí znalosti o rétorice a myšlení a rozvinou své komunikační dovednosti.
Výstupy z učení
studující si systematizuje představu o vysokoškolském vzdělávání ve světě v ČR
studující si na základě pochopení získaných informací systematizuje představu o struktuře a fungování VŠTE, poznává smysl a cíl prostředí VŠTE
studující si osvojuje a prohlubuje komunikativní kompetence, základy etikety a etiky, které využívá v dalším studiu, tvůrčích činnostech a praktickém životě
studující získané poznatky z oblasti etiky vědy efektivně využívá v tvůrčí a vědecké činnosti
studující chápe základní principy, na nichž spočívají pravidla a normy vysokoškolského prostředí, je si vědom svých práv a povinností
studující vybírá a využívá pro své další studium efektivní a vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní studium a získává kompetence k řešení technických a organizačních problematických situací, které mohou vzniknout během studia
studující si uvědomuje význam a přidanou hodnotu své participace na mezinárodních aktivitách a studia v zahraničí pro svoji profesní kariéru
Osnova
  • 1. Úvod do předmětu: aktuální organizační struktura VŠTE, její filosofie a krátce o historii; představení jednotlivých útvarů, ústavů, jejich nejdůležitějších činností a způsobu řízení.
  • 2. Studium na VŠTE: systém studia, vnitřní normy, důležité informace pro kompletní orientaci na škole včetně harmonogramu studia, SZŘ, Bezbariérové centrum a Univerzita třetího věku.
  • 3. Informační systém VŠTE; Práva a povinnosti
  • 4. Etika a etiketa na vysoké škole; etický kodex na VŠTE, ceremonie
  • 5. Život na VŠTE a komunikace: centra, kluby, spolky a služby VŠ; informační a komunikační kanály
  • 6. Sport na VŠTE: prezentace všech sportovních možností a úspěchů
  • 7. Společenské uplatnění VŠ vzdělaného člověka: praxe, školní akce, možnosti participace na PVS
  • 8. Internacionalizace, zahraniční mobility: studium a stáž v zahraničí, partnerské univerzity, granty
  • 9. Rétorika a její význam
  • 10. Rétorická cvičení pro studenty
  • 11. Tvůrčí činnost a výzkum na VŠTE: práce s nadanými studenty a možnosti uplatnění na VŠTE v roli „pomocné vědecké síly“ a popř. AP
  • 12. Úvod do kritického a pozitivního myšlení
  • 13. Shrnutí informací, dotazníkové šetření
Organizační formy výuky
seminář
tutoriál
konzultace
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál1028
Příprava na závěrečný test1616
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi268
Celkem:5252
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 100 %
Podmínky testu
Závěrečné hodnocení:

závěrečný test prostřednictvím odpovědníku v~IS - 100 % (tj. 100 bodů) Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce splnit povinnou 70% účast. Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován „-“.

Informace učitele
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je povinná 70% účast na seminářích. Studenti s individuálním studijním plánem budou vykonávat z předmětu pouze 100 bodový závěrečný test ve zkouškovém období. Nicméně studenti mají povinnost ihned po schválení individuálního studijního plánu (ISP) kontaktovat vyučujícího, v případě, že tak student neučiní, nebude na jeho ISP brán zřetel. (V případě jakýchkoliv dotazů se mohou obrátit na garanta předmětu prostřednictvím emailu: jenesova@mail.vstecb.cz).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, léto 2021, zima 2021, zima 2023, zima 2024.