EFVP Etika a filozofie vysokoškolského prostředí

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2021
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Lukáš Polanecký (cvičící)
Mgr. Michal Trčka, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Michal Trčka, Ph.D.
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
EFVP/X01: So 27. 3. 13:05–14:35 E7, 14:50–16:20 E7, Ne 16. 5. 8:00–9:30 E7, 9:40–11:10 E7, L. Polanecký
EFVP/S01: Čt 16:30–18:00 E1, L. Polanecký
Předpoklady
nejsou vyžadovány
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Předmět slouží především jako uvedení do studia na vysoké škole. Jednotlivé přednášky se budou věnovat jednak obecnější teoretické reflexi univerzitního prostředí, jeho cílům nebo požadavkům na etiku vědeckého výzkumu, ale především praktickým návodům, jak funguje studijní život na VŠTE. Studující si nejprve osvojí teoretické kompetence nutné k pochopení historických souvislostí vzniku a proměn vysokoškolského prostředí až do jeho aktuální podoby, ale zároveň si zopakuje a prohloubí praktické poznání v oblasti etiky a etikety. Na další praktické kompetence bude zaměřen především druhý blok výuky, v rámci kterého bude studující seznámen se specifiky studia na VŠTE, jejím fungováním, strukturou, předpisy a organizací studia.
Výstupy z učení
studující si systematizuje představu o vysokoškolském vzdělávání ve světě v ČR
studující si na základě pochopení získaných informací systematizuje představu o struktuře a fungování VŠTE, poznává smysl a cíl prostředí VŠTE
studující si osvojuje a prohlubuje komunikativní kompetence, základy etikety a etiky, které využívá v dalším studiu, tvůrčích činnostech a praktickém životě
studující získané poznatky z oblasti etiky vědy efektivně využívá v tvůrčí a vědecké činnosti
studující chápe základní principy, na nichž spočívají pravidla a normy vysokoškolského prostředí, je si vědom svých práv a povinností
studující vybírá a využívá pro své další studium efektivní a vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní studium a získává kompetence k řešení technických a organizačních problematických situací, které mohou vzniknout během studia
studující si uvědomuje význam a přidanou hodnotu své participace na mezinárodních aktivitách a studia v zahraničí pro svoji profesní kariéru
Osnova
  • 1. Historické proměny univerzitního vzdělání
  • 2. Idea moderní univerzity, příklady její politizace a demokratizace
  • 3. Internacionalizace vysokého školství, Boloňský proces
  • 4. Struktura vysokého školství v ČR, život na vysoké škole, její orgány, zastoupení studentů
  • 5. Etiketa na vysoké škole, ceremonie, etický kodex studenta a zaměstnance
  • 6. Étos univerzity a etika vědy
  • 7. Společenské uplatnění vysokoškolsky vzdělaného člověka
  • 8. VŠTE od jejího vzniku do současnosti a její struktura (útvary, ústavy a jejich funkce)
  • 9. Studium na VŠTE – systém studia, význam a organizace odborné praxe, Studentská unie, ESN, možnosti zahraničních mobilit – Erasmus na VŠTE
  • 10. Studium na VŠTE – důležité vnitřní předpisy ve vztahu ke studujícímu
  • 11. Infrastruktura VŠTE, knihovna, menza, laboratoře
  • 12. Tvůrčí činnost a výzkum na VŠTE
  • 13. Vize dalšího směřování VŠTE, klub absolventů
Organizační formy výuky
seminář
tutoriál
konzultace
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na průběžný test66
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál422
Příprava na závěrečný test1616
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi268
Celkem:5252
Metody hodnocení a jejich poměr
test - průběžný 30 %
test - závěrečný 70 %
Podmínky testu
Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 %.

Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce splnit povinnou 70% účast. Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován „F“.

Průběžné hodnocení:

průběžný test prostřednictvím odpovědníku v~IS - 30 % (tj. 30 bodů)

Závěrečné hodnocení:

závěrečný test prostřednictvím odpovědníku v~IS - 70 % (tj. 70 bodů)

Informace učitele
Kombinace předtočených a online seminářů. Semináře natočené předem a uložené v Informačním systému VŠTE, student si je bude moci pustit kdykoli a vícekrát.
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je povinná 70% účast na přednáškách.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.