MOP_a Metodika odborné práce

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2020
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Petra Pártlová, Ph.D. (cvičící)
doc. Ing. Jarmila Straková, Ph.D., MBA (cvičící)
Garance
doc. Ing. Josef Maroušek, Ph.D.
Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MOP_a/X01: So 10. 10. 11:25–12:55 A2, 13:05–14:35 A2, 14:50–16:20 A2, Ne 10. 1. 9:40–11:10 E5, 11:25–12:55 E5, P. Pártlová
MOP_a/PX01: Út 8:00–9:30 N121, J. Straková
Předpoklady
Žádné specifické předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je získání odborných znalostí a praktických dovedností v oblasti přípravy, zpracování, prezentace a obhajoby studentských prací. Absolvent předmětu: - dokáže vymezit cíl a hypotézy práce a zpracovat metodiku k jeho naplnění - je schopen získávat informace z informačních zdrojů v souladu s citační normou a analyzovat je v souladu se stanoveným cílem práce - dokáže provést syntézu získaných poznatků a formulovat závěry včetně návrhu a doporučení - v rámci seminární práce uplatní znalosti formálních náležitostí.
Výstupy z učení
Absolvent předmětu
dokáže vymezit cíl a hypotézy práce
dokáže zpracovat metodiku k jeho naplnění
je schopen získávat informace z informačních zdrojů v souladu s citační normou
je schopen analyzovat informace (data) v souladu se stanoveným cílem práce
dokáže provést syntézu získaných poznatků
dokáže formulovat závěry včetně návrhu a doporučení
ovládá zásady verbálního projevu
je schopen v rámci seminární práce uplatnit znalosti formálních náležitostí.
Osnova
  • 1. Úvodní informace k předmětu. (výzkum, technika, informační společnost, společnost znalostí)
  • 2. Specifika jednotlivých typů odborných prací. (typy odborných textů, typy odborné literatury, knih a zdrojů, prameny vědeckých informací, periodika, klasifikace výstupů dle RIV)
  • 3. Práce s informačními systémy. (PC a vědecký text, tištěné a elektronické zdroje, knihovny, rešerše, textové editory)
  • 4. Bibliografické citace, citační norma ISO 690. (bibliografie, bibliografické manažery, citace, citování, pod čarou poznámky, seznam použité literatury)
  • 5. Práce se zdroji a literární rešerše. (sběr informací, interpretace a kritika pramene, výpisky, archivy, zdroje)
  • 6. Formální úprava odborných textů. (jazyk, gramatika, styl, přílohy)
  • 7. Formulace, verifikace a ověření hypotéz. (struktura odborného textu)
  • 8. Metody sběru a hodnocení dat. (organizace a postup psaní odborného textu, writing center)
  • 9. Metodika práce. (typy otázek, metody, metodologie)
  • 10. Formální pravidla prezentace. (ústní prezentace, obhajoba BP)
  • 11. Výběr tématu odborného textu. Struktura textu. (autoři, školitelé, název, co obsahuje BP, aplikace v IS, anotace, abstrakt, recenze, esej)
  • 12. Autorská práva a plagiátorství. (etika a věda)
  • 13. Základy a principy výzkumné a tvůrčí práce. (věda, vědecká komunikace, tituly, instituce)
Literatura
    povinná literatura
  • VOCHOZKA, Marek et al. Metodika odborné práce. 2. dopl. a rozš. vyd. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, 2016. ISBN 978-80-7468-108-0.
    doporučená literatura
  • PAULOVČÁKOVÁ, Lucie a kol. Jak vypracovat bakalářskou a diplomovou práci. Šesté aktualizované vydání. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2015. ISBN 978-80-7452-106-5.
  • ŠANDEROVÁ, J. a A. MILTOVÁ. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2009. 209 s. ISBN 80-86429-40-7.
  • HENDL, J. a J. REMR, 2017. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1192-1.
  • DAVIS, Martha, Scientific papers and presentations [online]. Boston 2004 [cit. 2013-09-09]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/natl/Doc?id=10179872.
  • HENDL, J., 2016. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0982-9.
  • KAPOUNOVÁ, Jana a KAPOUN, Pavel. Bakalářská a diplomová práce: od zadání po obhajobu. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0079-8.
  • BHATTACHERJEE, A., 2012. Social Science Research: Principles, Methods, and Practices, 2nd edition. Tampa: University of South Florida. ISBN-13: 978-1475146127. Dostupné z: http://scholarcommons.usf.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1002&context=oa_textbook
Organizační formy výuky
přednáška
tutoriál
konzultace
Komplexní výukové metody
frontální výuka
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
e-learning
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na přednášky12 
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 28
literární rešerše4040
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 10
Celkem:7878
Metody hodnocení a jejich poměr
literární rešerše (4 NS) 100 %
Podmínky testu
Student si zvolí téma, na které zpracuje literární rešerši. Student ekonomického oboru si zvolí ekonomicky zaměřené téma, které bude mít vazbu na konkrétní předmět zahrnutý ve studijním plánu studovaného studijního programu. Na zvolené téma zpracuje literární rešerši. Rešerše musí obsahovat minimálně 30 literárních zdrojů, přičemž min. 15 cizojazyčných a minimálně 15 zdrojů indexovaných v~databázi WoS/Scopus.

Celková klasifikace předmětu, tj. body za seminární práci (0 - 100), tj. max. 100 %:

A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 - 0.

Informace učitele
Přednáška natočená předem a uložená v Informačním systému VŠTE – přednáška bude studentovi k dispozici v IS VŠTE, student si ji bude moci pustit kdykoli a vícekrát.

Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2010, zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, léto 2013, zima 2013, léto 2014, zima 2014, léto 2015, zima 2015, léto 2016, zima 2016, zima 2017, léto 2018, zima 2018, zima 2019, léto 2021, léto 2022.