M_POS Podniková strategie

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2018
Rozsah
8/0/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. Ing. Jan Váchal, CSc. (přednášející)
Ing. Bohdan Zronek (cvičící)
Garance
Ing. Jaroslav Staněk, DiS.
Studijní oddělení, CŽV, U3V – Prorektor pro studium – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Ústav znalectví a oceňování – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
M_POS/CCV: So 12. 1. 14:30–19:15 E7, So 16. 2. 8:30–11:45 E7, J. Váchal, B. Zronek
Předpoklady
OBOR(CAP)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Student pochopí smysl a význam fungování podniku, důležitost strategického řízení a uplatnění těchto metod v praxi. Absolvent dokáže využít jednotlivé metody pro řízení podniku, zejména analýzy vnějšího a vnitřního prostředí (STEP analýza, Porterův model 5 sil, analýza konkurentů, analýza portfolia, SWOT analýza). Absolvent zná systém fungování v podniku, umí detailně rozpracovat strategii podniku a vybrat takovou strategii, která je pro podnik nejvhodnější.
Výstupy z učení
Rozumí základním pojmům z oblasti strategického managementu (strategie, strategické řízení, paradigma a vývojové fáze strategického managementu). Umí charakterizovat jednotlivé fáze procesu strategického řízení. Zná zásady tvorby podnikových strategií. Rozumí zásadám strategické situační analýzy. Umí aplikovat základní metody pro hodnocení vnitřního a vnějšího podnikového prostředí (interní a externí strategické analýzy).
Osnova
  • Řízení podniku, manažerské funkce
  • Změny v podnikatelském prostředí
  • Strategie řízení, strategie
  • Analýza vnějšího prostředí
  • STEP analýza, Porterův model 5 sil
  • Analýza konkurentů
  • Analýza vnitřního prostředí
  • Analýza portfolia
  • SWOT analýza
  • Formulace strategie
  • Výběr strategie
  • Implementace strategie
  • Strategie spolupráce
Literatura
    povinná literatura
  • TICHÁ, I. a J. HRON. Strategické řízení. 7. dotisk. Praha: ČZU, 2008. 235 s. ISBN 978-80-213-0922-7.
  • KEŘKOVSKÝ, Miloslav a Oldřich VYKYPĚL. Strategické řízení: teorie pro praxi. 2. vyd. Praha: C.H. Beck, 2006, xiv, 206 s. C.H. Beck pro praxi. ISBN 80-7179-453-8.
  • VÁCHAL, J. a P. PÁRTLOVÁ. Strategický management. 3. upravené vydání. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, 2010. ISBN 978-80-87278-30-7.
    doporučená literatura
  • LEDNICKÝ, V., 2006. Strategické řízení. Ostrava: Repronis. ISBN 80-7329-131-2.
  • ZUZÁK, Roman. Strategické řízení podniku. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 172 s. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-4008-9.
  • DEDOUCHOVÁ, M., 2001. Strategie podniku. Praha: C. H. Beck. ISBN 80-7179-603-4.
Organizační formy výuky
přednáška
tutoriál
konzultace
Komplexní výukové metody
frontální výuka
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na přednášky80 
Příprava na seminář/cvičení/tutoriál 139
Příprava na závěrečný test/závěrečný test5057
Účast na přednáškách78 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 12
Celkem:208208
Metody hodnocení a jejich poměr
zkouška - ústní 100 %
Podmínky testu
Celkové hodnocení = ústní zkouška (100 – 0) : A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0
Další komentáře
Předmět je vyučován jednorázově.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2016, zima 2020, léto 2022.