VŠTE:ZP_VPS Vývojová psychologie - Informace o předmětu
ZP_VPS Vývojová psychologie
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchzima 2016
- Rozsah
- 0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Iveta Kmecová, PhD. (cvičící)
Mgr. Jan Vaněk (cvičící) - Garance
- doc. Ing. Zuzana Rowland, MBA, PhD.
Studijní oddělení, CŽV, U3V – Prorektor pro studium – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Studijní oddělení, CŽV, U3V – Prorektor pro studium – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Předpoklady
- OBOR(CAP)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: obor (CAP) - Mateřské obory/plány
- Doplňující pedagogické studium (program VŠTE, CZV)
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Cílem předmětu je zprostředkovat studentům základní znalosti z oboru vývojové psychologie. Výchozím předmětem jsou poznatky z obecné psychologie a psychologie osobnosti. Stěžejní část předmětu tvoří etapy vývoje osobnosti a jejich charakteristiky. Významnými tématy jsou psychické regulační mechanizmy, disharmonický vývoj osobnosti a využití vývojové psychologie ve vzdělávání.
Po absolvování předmětu:
- se student orientuje v pojmech souvisejících s psychologií osobnosti;
- student umí charakterizovat vnitřní a vnější vlivy psychického vývoje;
- student zná proces socializace a je schopný ho dát do souvislosti s psychickým vývojem člověka;
- student zná školy, teorie a významné představitele z oboru vývojové psychologie;
- se student orientuje v jednotlivých etapách psychického vývoje člověka;
- student chápe vztah vývojové psychologie a vzdělávání - Osnova
- Úvod do předmětu Vývojová psychologie, základy psychologie osobnosti;
- Principy a determinanty psychického vývoje;
- Procesy socializace, pojmy konformita, enkulturace, personalizace a profesionalizace, etapy a mechanizmy socializace, formy sociálního učení;
- Školy a teorie, které ovlivnily vývojovou psychologii ,etapizace vývoje osobnosti podle vybraných autorů;
- Vývojová stadia, vývojové úkoly zaměřené na pubertu, adolescenci a dospělost, celoživotní běh a hlediska vývoje životního příběhu osobnosti, kritické životní události;
- Aplikace vývojové psychologie, vztah ke vzdělávání, didaktické principy pro různé vývojové fáze.
- Literatura
- doporučená literatura
- CAKIRPALOGLU, P. Úvod do psychologie osobnosti. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247- 4033-1
- BALCAR, K. Úvod do studia psychologie osobnosti. Praha : SPN, 1983
- LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie, Praha : Grada, 2006. 80-247-1284-9
- MIKŠÍK, O. Psychologická charakteristika osobnosti. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0240-7
- ERIKSON, E. H. Osm věků člověka. Praha : Propsy, 1996
- ŠULOVÁ, L. Raný psychický vývoj dítěte. Praha : Karolinum, 2004, ISBN 80-246-0877-4
- DRAPELA,V. J. Přehled teorií osobnosti. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-251-3
- VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří. Praha : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5
- ATKINSONOVÁ, R. L., ATKINSON, R. C., SMITH, E. E., BEM, D. J. Psychologie. Praha : Victoria Publishing 1995, Portál 2004
- VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha : Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8
- Organizační formy výuky
- přednáška
seminář - Komplexní výukové metody
- e-learning
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 15 Příprava na závěrečný test 20 Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 6 Celkem: 0 41 - Metody hodnocení a jejich poměr
- zkouška - ústní
test - závěrečný
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/zima2016/ZP_VPS