ZP_VPS Vývojová psychologie

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2016
Rozsah
0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Iveta Kmecová, PhD. (cvičící)
Mgr. Jan Vaněk (cvičící)
Garance
doc. Ing. Zuzana Rowland, MBA, PhD.
Studijní oddělení, CŽV, U3V – Prorektor pro studium – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Studijní oddělení, CŽV, U3V – Prorektor pro studium – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Předpoklady
OBOR(CAP)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: obor (CAP)
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je zprostředkovat studentům základní znalosti z oboru vývojové psychologie. Výchozím předmětem jsou poznatky z obecné psychologie a psychologie osobnosti. Stěžejní část předmětu tvoří etapy vývoje osobnosti a jejich charakteristiky. Významnými tématy jsou psychické regulační mechanizmy, disharmonický vývoj osobnosti a využití vývojové psychologie ve vzdělávání.
Po absolvování předmětu:
- se student orientuje v pojmech souvisejících s psychologií osobnosti;
- student umí charakterizovat vnitřní a vnější vlivy psychického vývoje;
- student zná proces socializace a je schopný ho dát do souvislosti s psychickým vývojem člověka;
- student zná školy, teorie a významné představitele z oboru vývojové psychologie;
- se student orientuje v jednotlivých etapách psychického vývoje člověka;
- student chápe vztah vývojové psychologie a vzdělávání
Osnova
  • Úvod do předmětu Vývojová psychologie, základy psychologie osobnosti;
  • Principy a determinanty psychického vývoje;
  • Procesy socializace, pojmy konformita, enkulturace, personalizace a profesionalizace, etapy a mechanizmy socializace, formy sociálního učení;
  • Školy a teorie, které ovlivnily vývojovou psychologii ,etapizace vývoje osobnosti podle vybraných autorů;
  • Vývojová stadia, vývojové úkoly zaměřené na pubertu, adolescenci a dospělost, celoživotní běh a hlediska vývoje životního příběhu osobnosti, kritické životní události;
  • Aplikace vývojové psychologie, vztah ke vzdělávání, didaktické principy pro různé vývojové fáze.
Literatura
    doporučená literatura
  • CAKIRPALOGLU, P. Úvod do psychologie osobnosti. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247- 4033-1
  • BALCAR, K. Úvod do studia psychologie osobnosti. Praha : SPN, 1983
  • LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie, Praha : Grada, 2006. 80-247-1284-9
  • MIKŠÍK, O. Psychologická charakteristika osobnosti. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0240-7
  • ERIKSON, E. H. Osm věků člověka. Praha : Propsy, 1996
  • ŠULOVÁ, L. Raný psychický vývoj dítěte. Praha : Karolinum, 2004, ISBN 80-246-0877-4
  • DRAPELA,V. J. Přehled teorií osobnosti. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-251-3
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří. Praha : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5
  • ATKINSONOVÁ, R. L., ATKINSON, R. C., SMITH, E. E., BEM, D. J. Psychologie. Praha : Victoria Publishing 1995, Portál 2004
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha : Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
Komplexní výukové metody
e-learning
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 15
Příprava na závěrečný test 20
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 6
Celkem:041
Metody hodnocení a jejich poměr
zkouška - ústní
test - závěrečný
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, léto 2014, zima 2014, léto 2015, zima 2015, zima 2016.