DAR Dějiny architektury

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2016
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. arch. Filip Landa (cvičící)
prof. Ing. Jan Mareček, DrSc., dr. h.c. (cvičící)
Garance
Ing. arch. Filip Landa
Katedra stavebnictví – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra stavebnictví – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
DAR/P01: Pá 13:05–14:35 B2, F. Landa
DAR/Q2: So 8. 10. 16:30–18:00 B2, 18:10–19:40 B2, So 5. 11. 8:00–9:30 B2, 9:40–11:10 B2, 11:25–12:55 B2, So 3. 12. 14:50–16:20 B2, 16:30–18:00 B2, F. Landa
Předpoklady
MAX_KOMBINOVANYCH ( 84 ) && MAX_PREZENCNICH ( 80 )
Kritické myšlení, všeobecný kulturní přehled, aktivní zájem o prostředí kolem nás, základní orientace v dějinách umění a architektury, schopnost abstrakce.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 164 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/164, pouze zareg.: 0/164
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Tematický přednáškový cyklus nabídne výklad dějin architektury s přesahem do jiných oborů (sociologie, filozofie, psychologie…). Bude se věnovat základnímu vývoji osídlení a jeho forem se zvláštním zaměřením na klíčová období dějin stavební kultury evropského civilizačního okruhu. Teoretická poloha probíraných témat bude převedena do roviny konkrétních metodologicky podnětných příkladů. Po absolvování předmětu budou studenti schopni porozumět hodnotové struktuře staveb, s nimiž se budou v praxi setkávat, a zařadit tyto stavby do vývojového kontextu. Výklad bude zaměřen na kategoriální pojmy a jejich místo v myšlení o vystavěném prostředí. Nebude se soustředit pouze na encyklopedické znalosti dějinné faktografie, ale na chápání dějin architektury z hlediska celospolečenských paradigmat. Student bude schopen zasadit jednotlivé architektonické scény do historických a kulturně-civilizačních souvislostí, a to nikoliv jen na základě vnějších výrazových forem.
Osnova
  • 1.Vymezení pojmů, objekt zkoumání, limity poznání, architektura jako arché + techné
  • 2. Starověká architektura a Vitruviovy principy stavby měst
  • 3. Vývoj měst – případová studie České Budějovice
  • 4. Exkurze, architektura a urbanismus v praxi
  • 5. Románská a gotická architektura
  • 6. Renesanční a barokní architektura
  • 7. Klasicismus, Wagnerova škola, počátky moderny
  • 8. Stavba měst podle uměleckých zásad (Sitte), veřejný prostor, kontext, proporce, měřítko
  • 9. Moderna, avantgardní hnutí, funkcionalismus a 1. polovina 20. století
  • 10. Athénská charta a její dopad na plánování měst
  • 11. Postmoderna, dekonstruktivismus a další trendy 2. poloviny 20. století
  • 12. Současné tendence ve světovém kontextu
  • 13. Současné tendence v českém kontextu
Literatura
    doporučená literatura
  • JACOBS, Jane: Smrt a život amerických velkoměst. Dolní Kounice: MOX NOX, 2012. ISBN 978-80-905064-4-2.
  • PALLASMAA, Juhani. Oči kůže. Architektura a smysly. Zlín: Archa, 2012. ISBN 978-80-87545-10-2.
  • NORBERG-SCHULZ, Christian. Genius loci. Krajina, místo, architektura. 2. vyd. Praha: Dokořán, 2010. 224 s. ISBN 978-80-7363-303-5.
  • HNILIČKA, Pavel. Sídelní kaše. 2. vyd. Brno: HOST, 2012. 212 s. ISBN 978-80-7294-592-4.
  • KOUCKÝ, Roman. Elementární urbanismus. Praha: Zlatý řez, 2006. ISBN 80-902810-7-9.
  • SITTE, Camillo. Stavba měst podle uměleckých zásad. 2. vyd. Brno: ÚÚR, 2012. 113 s. ISBN 978-80-87318-21-8.
  • JEHLÍK, Jan. Rukověť urbanismu. Praha: Ausdruck Books, 2016.
  • KAHN, Louis. Ticho a světlo. Praha: Arbor vitae, 1999. 128 s. ISBN 80-86300-02-1.
  • KOOLHAAS, Rem, B. MAU, J. SIGLER a H. WERLEMANN. S, M, L, XL: Office for Metropolitan Architecture, Rem Koolhaas and Bruce Mau. New York: Monacelli Press, 1997. ISBN 978-1885254863.
  • HRŮZA, Jiří. Svět architektury. 1. vyd. Praha : Aventinum, 2000. 416 s. ISBN 80-7151-112-9.
  • MICHL, Jan. Tak nám prý forma sleduje funkci. Praha: VŠUP, 2003. ISBN 80-901982-7-9.
  • DAY, Christopher. Duch a místo. Brno: Era – vydavatelství, 2004. ISBN 80-86517-95-0.
  • HEROUT, Jaroslav. Staletí kolem nás. 3. vyd. Praha: Paseka, 2002. 392 s. ISBN 80-7185-389-5.
  • GEHL, Jan: Život mezi budovami: užívání veřejných prostranství. Brno: Nadace Partnerství, 2000. 202 s. ISBN 80-85834-79-0.
  • ZUMTHOR, Peter. Prožívat architekturu. Zlín: Archa, 2009. ISBN 978-80-901926-1-4.
  • KOTALÍK, Jiří T. 10 století architektury. 1. vyd. Praha: Správa pražského hradu, 2001. 255 s. ISBN 80-86161-38-2.
  • ŠEVČÍK, Oldřich. Architektura – historie – umění. Praha: Grada, 2007. 330 s. ISBN 978-80-247-2032-6.
  • ŠVÁCHA, Rostislav. Česká architektura a její přísnost. Praha: Prostor – architektura, interiér, design, 2004. ISBN 80-903257-3-4.
  • ROSSI, Aldo. Vědecká autobiografie. 1. vyd. Praha: Arbor vitae, 2005. 126 s. ISBN 80-86300-15-3.
  • LYNCH, Kevin. Obraz města: The image of the city. Praha: Polygon, 2004. ISBN 80-7273-094-0.
  • JEHLÍK, Jan. Obec a sídlo. O krajině, urbanismu a architektuře. Praha: Ausdruck Books, 2013. 159 s. ISBN 978-80-260-5399-6.
  • FRAMPTON, Kenneth. Moderní architektura – kritické dějiny. 1. vyd. Praha: Academia, 2004. ISBN: 80-200-1261-3.
Organizační formy výuky
přednáška
tutoriál
konzultace
bloková výuka - exkurze - odborná
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
skupinová výuka - kolaborace
diskuze
Podmínky testu
Závěrečný test s~možností ústního dozkoušení - max. 70 bodů, úlohy zadané během semestru max. 30 bodů. Celková klasifikace předmětu, tj. body za test (70 - 0) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 - 0. Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, povinná 70% účast.
Informace učitele
Formální znalosti jsou k ničemu, neprokáže-li student schopnost samostatně a kriticky uvažovat a klást správné otázky. Diskutovat budeme všechny otázky, jsou-li smysluplné.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, léto 2021.