OBP_2 Obchodní podnikání II

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2015
Rozsah
2/2. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Petra Martíšková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Zuzana Rowland, MBA, PhD.
Katedra cestovního ruchu a marketingu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Centrum celoživotního vzdělávání – Útvar ředitele pro administraci studia a celoživotní vzdělávání – Prorektor pro studium – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
OBP_2/CAP_prez: Po 9. 11. 8:00–9:30 D516, 9:40–11:10 D516, 12:10–13:50 D516, 13:50–14:35 D516, Čt 19. 11. 8:00–9:30 E2, 12:10–13:50 E2, 13:50–16:20 E2, Po 14. 12. 8:00–9:30 D516, 9:40–11:10 D516, 12:10–13:50 D516, P. Martíšková, výuka v rámci CCV
Předpoklady
OBOR ( CAP )
Předpokladem jsou znalosti předmětu OBP_1 Obchodní podnikání I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Student získá teoretické znalosti o strategickém řízení obchodních firem a o podstatě, významu, nástrojích a operacích v mezinárodním obchodě. Úspěšný student bude schopen aplikovat marketingové znalosti v obchodní činnosti, analyzovat hlavní podnikatelská rizika v této oblasti, zpracovat zahraničně obchodní kalkulaci a posuzovat výhodnost zahrančině-obchodních operací. Student si rozšiřuje znalosti a dovednosti při vyhledávání informací, jejich zpracování a ústní a elektronické prezentaci. Je schopen pracovat v týmu při řešení konkrétních problémů řízení obchodní jednotky nebo obchodní operace.
Osnova
  • 1. Mezinárodní obchod, podstata, význam.
  • 2. Zahraničně-obchodní politika, světový obchod.
  • 3. Ekonomická integrace a obchod, EU - vnitřní a vnější obchod.
  • 4. Vnější obchodní vztahy ČR.
  • 5. Základní operace a techniky obchodování na zahraničních trzích.
  • 6. Kupní smlouva v mezinárodním obchodě.
  • 7. Logistika v mezinárodním a tuzemském obchodě.
  • 8. Marketing v obchodě a službách.
  • 9. Specifika mezinárodního marketingu.
  • 10. Rizika v obchodní činnosti a jejich řízení.
  • 11. Vliv informatiky na řízení obchodní firmy, elektronické obchodování.
  • 12. Organizování v obchodních firmách.
  • 13. Strategické řízení obchodních firem.
Literatura
    povinná literatura
  • MULAČOVÁ, Věra, Petr MULAČ, Petra BEDNÁŘOVÁ, Lukáš KUČERA, Vendula SIMOTOVÁ a Marie SLABÁ. Obchodní podnikání ve 21. století. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2013, 520 s. Finanční řízení. ISBN 978-80-247-4780-4. info
  • MULAČOVÁ, Věra a Petr MULAČ. Obchodní podnikání II : studijní opora pro kombinované studium. 1. vyd. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, 2010, 73 s. ISBN 978-80-87278-58-1. info
    doporučená literatura
  • SVATOŠ, M. Zahraniční obchod. Praha: Grada Publishing, 2009, 368 s. ISBN 978-80-247-2708-0. info
  • o MACHKOVÁ, H., ČERNOHLÁVKOVÁ, E., SATO, A. a kol. Mezinárodní obchodní operace. 4. aktualizované vydání. Praha : Grada Publishing, 2008. 232 s. ISBN 978-80-247-1590-2
  • o CIMLER, P., ZADRAŽILOVÁ, D. a kol. Retail management. Praha : Management Press, 2008. 305 s. ISBN 978-80-7261-167-6.
  • ZAMAZALOVÁ, M. Marketing obchodní firmy. . Praha : Grada Publishing, 2009. 240 s. ISBN 978-80-247-1590-2
  • o BENEŠ, V. a kol. Zahraniční obchod. Praha : Grada Publishing, 2004. 328 s. ISBN 80-247-0558-3.
  • o PRAŽSKÁ, L., JINDRA, J. a kol. Obchodní podnikání. Retail management. Praha : Management Press, 2002. 874 s. ISBN 80-7261-059-7.
  • BERMAN, Barry a Joel R. EVANS. Retail management : a strategic approach. 11th ed. Boston ; London : Pearson/Prentice Hall, 2010, 654 s. ISBN 978-0-13-608758-8. info
  • TIWARI, R. Retail Management, Retail Concepts and Practices (EBOOK). Mumbai: Himalaya Publishing House, 2009, 220 s. ISBN 978-93-5024-394-7. info
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
tutoriál
konzultace
přednáškové cvičení
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
projektová výuka
kritické myšlení
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Práce na týmovém projektu a jeho prezentaci2222
Příprava na přednášky13 
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál745
Příprava na závěrečný test2222
Výzkum z oblasti obchodního podnikání7878
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi1415
Celkem:182182
Metody hodnocení a jejich poměr
zkouška - písemná 70 %
projekt - skupinový 30 %
Podmínky testu
Celková klasifikace předmětu:

  • body za týmový projekt (0 - 30%) 0 - 30 bodů
  • body za závěrečný test (0 - 70%) 0 - 70 bodů
  • Výsledná známka: A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 - 0.

    Informace učitele
    Organizační pokyny k předmětu:

    1. Prvních 6 týdnů výuky probíhá formou seminářů (povinná docházka, účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, povinná 70% účast.).

    2. V dalších 4 týdnech studenti zpracovávají týmový projekt a mohou konzultovat průběh zpracování projektu výhradně s cvičícím své seminární skupiny. Projekt je zpracován a odevzdán písemně v elektronické formě prostřednictvím odevzdávárny IS VŠTE v MS Word, a to do konce 10. výukového týdne semestru. Stejně tak je odevzdána prezentace v MS PowerPoint do stejného data.

    3.Projekt je prezentován a obhájen před kolektivem studentů dle závazného harmonogramu odevzdání a prezentací seminárních prací určených vyučujícím (poslední tři týdny semestru)

    Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, povinná 70% účast.

    Attendance in lessons is defined in a separate internal standard of ITB(Evidence of attendance of students at ITB). It is compulsory, except of the lectures, for full-time students to attend 70 % lesson of the subjet in a semester.
    Další komentáře
    Předmět je vyučován každý semestr.
    Předmět je zařazen také v obdobích léto 2009, zima 2009, zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, léto 2013, zima 2013, léto 2014, zima 2014, léto 2015, léto 2016, zima 2016, léto 2017, zima 2017.