OBP_2 Obchodní podnikání II

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2012
Rozsah
2/2. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Lukáš Kučera (cvičící)
Ing. Věra Mulačová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Věra Mulačová, Ph.D.
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
OBP_2/K1: Út 9. 10. 13:10–14:40 B3, 14:45–16:15 B3, Út 23. 10. 12:21–13:05 B3, 13:10–14:40 B3, 14:45–16:15 B3, 16:20–17:50 B3, Út 4. 12. 11:35–13:05 B3, 13:10–14:40 B3, L. Kučera, Kombinovaná forma
OBP_2/K2: So 6. 10. 13:40–15:10 B1, 15:15–16:45 B1, 16:50–18:20 B1, 18:25–19:55 B1, So 10. 11. 13:40–15:10 B1, 15:15–16:45 B1, 16:50–18:20 B1, 18:25–19:10 B1, V. Mulačová, Kombinovaná forma
OBP_2/P01: Út 9:55–11:25 B2, V. Mulačová
OBP_2/S01: Út 11:35–13:05 A2, V. Mulačová
Předpoklady
Předpokladem jsou znalosti předmětu OBP_1 Obchodní podnikání I a předmětu PRO_2 Obchod.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Student získá teoretické znalosti o strategickém řízení obchodních firem a o podstatě, významu, nástrojích a operacích v mezinárodním obchodě. Úspěšný student bude schopen aplikovat marketingové znalosti v obchodní činnosti, analyzovat hlavní podnikatelská rizika v této oblasti, zpracovat zahraničně obchodní kalkulaci a posuzovat výhodnost zahrančině-obchodních operací. Student si rozšiřuje znalosti a dovednosti při vyhledávání informací, jejich zpracování a ústní a elektronické prezentaci. Je schopen pracovat v týmu při řešení konkrétních problémů řízení obchodní jednotky nebo obchodní operace.
Osnova
  • 1. Strategické řízení obchodních firem.
  • 2. Rizika v obchodní činnosti a jejich řízení.
  • 3. Organizování v obchodních firmách.
  • 4. Mezinárodní obchod, podstata význam.
  • 5. Mezinárodní obchod a národní ekonomika.
  • 6. Cíle a nástroje mezinárodního obchodu.
  • 7. Základní operace a techniky obchodování na zahraničních trzích.
  • 8. Kupní smlouva v mezinárodním obchodě.
  • 9. Logistika v mezinárodním obchodě.
  • 10. Zahraničněobchodní politika ČR.
  • 11. Principy fungování jednotného trhu EU.
  • 12. Marketing v obchodě a službách, specifika mezinárodního marketingu.
  • 13. Vliv informatiky na řízení obchodní firmy, elektronické obchodování.
  • Tematické okruhy seminářů:
  • 1. Metody práce na semináři, tvorba týmů, zadání téma projektu.
  • 2. Analýza řízení a organizačních struktur obchodních jednotek.
  • 3. Řízení rizik v obchodní činnosti.
  • 4. Finanční specifika ZO.
  • 5. Incoterms a využití v mezinárodním obchodě.
  • 6. Kallkulace nákladů v zahraničním obchodě.
  • 7. Dovozní kalkulace.
  • 8. Vývozní kalkulace.
  • 9. Zpracování projektu.
  • 10. Řízení rizik v obchodě.
  • 11. Prezentace týmové práce.
  • 12. Prezentace týmové práce.
  • 13. Současné vývojové trendy, globalizace obchodu
Literatura
    povinná literatura
  • o SVATOŠ, M. a kol. Zahraniční obchod. Praha : Grada Publishing, 2009. 368 s. ISBN
  • o MULAČ, P., VÁCHAL, J. Obchodní podnikání III. České Budějovice : VŠTE, 2008. 73 s. ISBN 80-903888-4-0.
  • MULAČOVÁ, Věra a Petr MULAČ. Obchodní podnikání II : studijní opora pro kombinované studium. 1. vyd. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, 2010, 73 s. ISBN 978-80-87278-58-1. info
    doporučená literatura
  • o MACHKOVÁ, H., ČERNOHLÁVKOVÁ, E., SATO, A. a kol. Mezinárodní obchodní operace. 4. aktualizované vydání. Praha : Grada Publishing, 2008. 232 s. ISBN 978-80-247-1590-2
  • o CIMLER, P., ZADRAŽILOVÁ, D. a kol. Retail management. Praha : Management Press, 2008. 305 s. ISBN 978-80-7261-167-6.
  • o BENEŠ, V. a kol. Zahraniční obchod. Praha : Grada Publishing, 2004. 328 s. ISBN 80-247-0558-3.
  • ZAMAZALOVÁ, M. Marketing obchodní firmy. . Praha : Grada Publishing, 2009. 240 s. ISBN 978-80-247-1590-2
  • o PRAŽSKÁ, L., JINDRA, J. a kol. Obchodní podnikání. Retail management. Praha : Management Press, 2002. 874 s. ISBN 80-7261-059-7.
Organizační formy výuky
přednáška
cvičení
tutoriál
konzultace
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
projektová výuka
kritické myšlení
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na průběžný test2222
Příprava na přednášky26 
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál26 
Příprava na tutoriál 89
Příprava na zkoušku3030
Tutoriál 15
Zpracování projektu2626
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi26 
Celkem:182182
Metody hodnocení a jejich poměr
zkouška - písemná 45 %
test - průběžný 25 %
prezentace 5 %
projekt - skupinový 25 %
Informace učitele
Pro úspěšné absolvování předmětu je nutné dosažení celkem minimálně 66 bodů. Celkové hodnocení zkoušky vychází z následující stupnice: 100-94 A 93-87 B 86-80 C 79-73 D 72-66 E pod 66 F
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2009, zima 2009, zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, léto 2013, zima 2013, léto 2014, zima 2014, léto 2015, zima 2015, léto 2016, zima 2016, léto 2017, zima 2017.