VŠTE:BSA_RKL Řízení kvality - Informace o předmětu
BSA_RKL Řízení kvality
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchléto 2025
- Rozsah
- 2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ekaterina Chytilová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Ekaterina Chytilová, Ph.D.
Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Předpoklady
- OBOR(CAP)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Business analytik (program VŠTE, BSA) (2)
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Prohloubit odborné znalosti studentů v problematice řízení systému jakosti a kontroly podnikových procesů. Na seminářích si studenti na praktických příkladech osvojí klasické a moderní metody a postupy řízení jakosti. Absolvováním předmětu se prohloubí mezioborové znalosti studentů, na jejichž základě pak dokáží analyzovat, hodnotit, navrhovat a aplikovat vhodná řešení a opatření, která povedou ke zlepšení systému řízení jakosti.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování předmětu student: 1. rozumí teorii i principům tvorby podnikového systému kvality, 2. umí analyzovat podnikové procesy z hlediska jejich kvalitativních parametrů, 3. osvojí si základní normy platné v oblasti kvality jak ve výrobě, tak službách, 4. zná odchylky jakosti, signalizující narušení procesů kvality v podniku, 5. rozumí kontrolním mechanismům v oblasti kvality a umí navrhovat nápravná opatření.
- Osnova
- Přednášky: 1. Úvod do problematiky jakosti, definice základních pojmů a koncepcí řízení jakosti. Základní principy moderního řízení jakosti. 2. Normy ISO řady 9000, základní požadavky normy ČSN EN 9001 a 9004, účel a využití norem v praxi. 3. ISO 14001. Systémy environmentálního managementu. 4. Odpovědnost za výrobek a státní politika jakosti. Zpětná logistika a koncept zerowaste 5. Integrovaný systém řízení kvality (ISŘK). Ekologický přístup v (ISŘK) 6. Lidský faktor v řízení jakosti. 7. Předvýrobní etapa řízení jakosti, plánování jakosti, metody plánování jakosti. 8. Zajištění kvalitního nákupu, implementace zelených nákupních strategií. 9. Jakost v procesu výroby – ověřování shody výsledného produktu ve výrobě, kontroly jakosti, údržba a manipulace s materiálem, řízení neshodných produktů, preventivní a nápravná opatření. Ekologická produkce 10. Poprodejní etapa řízení jakosti, zajištění kvality zákazníkům. 11. Ekonomika jakosti. 12. Zlepšování systému řízení jakosti. Udržitelné řízení jakosti 13. Přezkoumání systému řízení jakosti, druhy auditů, sebehodnocení a přezkoumání systému. Semináře: 1. Základní pojmy statistiky v oblasti řízení jakosti. 2. Základní nástroje řízení jakosti – kontrolní tabulky, histogram, Paretův diagram. 3. Ishikawův diagram, vývojový diagram, bodový diagram. 4. Statistická regulace procesů (metoda SPC – Statistical Process Control). 5. Metody plánování jakosti, dům jakosti. Řešení ekologických požadavků zákazníků 6. Analýza rizik – metoda FMEA. Environmentální rizika a jejich vyhodnocení 7. Modely EFQM a CAF. Hodnocení environmentální výkonnosti organizace pomocí modelu EFQM 8. Analýza systému měření. 9. Sedm nových nástrojů managementu jakosti, diagram afinity. 10. Diagram vzájemných vztahů. . Systémový diagram, maticový diagram. 11. Hodnocení životního cyklu výrobku (LCA- Life Cycle Assessment) 12. Diagram PDPC. 13. Analýza způsobilosti procesu. Hodnocení environmentální způsobilosti procesu
- Literatura
- povinná literatura
- NENADÁL J. a kol., 2018. Management kvality pro 21. století. Albatros Media a.s. ISBN 9788072615582
- ROSS, J., 2017. Total Quality Management, Text, Cases, and Readings, 3rd edit. New York: Routledge. ISBN 978-0203735466.
- PYZDEK, T. and P. KELLER, 2013. The handbook for quality management: a complete guide to operational excellence. 2nd edit. New York: McGraw-Hill. ISBN 978-0071799249.
- LUDVÍK F., 2019. Efektivní řízení kvality. Albatros Media a.s. ISBN 9788090753068
- doporučená literatura
- THILAGAVATHI, G and T. KARTHIK. 2015. Process Control and Yarn Quality in Spinning. New York: WPI Publishing. ISBN 978-0429083877.
- MAREK, L., 2015. Statistika v příkladech. 2. vyd. Praha: Kamil Mařík - Professional Publishing. ISBN 978-80-7431-153-6.
- SARTOR, M., GUIDO ORZES G., 2019. Quality Management: Tools, Methods and Standards. Velká Británie: Emerald Publishing Limited. ISBN 9781787698017
- Organizační formy výuky
- přednáška
seminář - Komplexní výukové metody
- frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Příprava na průběžný test 20 32 Příprava na přednášky 10 Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 22 46 Příprava na závěrečný test 26 36 Účast na přednáškách 26 Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 26 16 Celkem: 130 130 - Metody hodnocení a jejich poměr
- test - průběžný 10 %
test - závěrečný 70 %
aktivita na seminářích 20 % - Podmínky testu
- Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 - 0) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0. Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, splnit povinnou 70% účast.
- Informace učitele
- Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na seminářích povinná 70% účast. Studenti s individuálním studijním plánem (ISP) budou vykonávat z předmětu Řízení kvality pouze 100-bodový závěrečný test ve zkouškovém období. Studenti mají povinnost ihned po schválení individuálního studijního plánu (ISP) kontaktovat vyučujícího předmětu Řízení kvality (email: chytilova@mail.vstecb.cz). V případě, že tak student neučiní, nebude na jeho ISP brán zřetel. Kombinovaná výuka probíhá formou výukových bloků, kde jsou studenti v přímém kontaktu s vyučujícím. V přímém kontaktu s vyučujícím jsou studenti nejen v rámci blokové výuky, ale i v konzultačních hodinách. Komunikaci se studentem doplňuje elektronická komunikace prostřednictvím elektronické pošty a přes informační systém školy.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/leto2025/BSA_RKL