Z_PME_an Pedagogická metodologie, evaluace žáka

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2024
Rozsah
0/0/0. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Mgr. et Mgr. Blanka Borovková, PhD. (cvičící)
Garance
Ing. Mgr. et Mgr. Blanka Borovková, PhD.
Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Studijní oddělení, CŽV, U3V – Prorektor pro studium – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Z_PME_an/D01a: Ne 7. 4. 13:05–14:35 E5, 14:50–16:20 E5, 16:30–17:15 E5, B. Borovková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je zprostředkovat studujícím základy pedagogické metodologie a evaluace žáka, a to především s ohledem na jejich následné využití v pedagogické praxi.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu studující
- zná specifika výzkumu ve společenských vědách;
- orientuje se v základních formách a metodách výzkumu včetně jejich účelu a užití;
- aplikuje metody v reálném výzkumu;
- umí interpretovat výsledky výzkumu;
- umí diagnostikovat žáka a třídu;
- umí interpretovat výsledky výzkumu.
Osnova
  • Osnova přímé výuky
  • 1. Specifické zvláštnosti výzkumu ve společenských vědách. Výzkum základní, aplikovaný, empirický, kvalitativní – účel, užití.
  • 2. Metodologie pedagogického výzkumu. Rozdělení metod a jejich využití. Analýza výzkumného materiálu, interpretace výsledků.
  • 3. Adekvátní výzkumné nástroje, validita, reliabilita, korelační koeficienty. Pozorování, škálování, interview, metody verbálních výpovědí.
  • 4. Projektivní metoda, experiment. Teorie a tvorba didaktického testu, návrh prototypu didaktického testu, ověřování a optimalizace didaktického testu, standardizovaný test.
  • 5. Diagnostické rozbory a posuzování didaktických testů. Možnosti aplikace metod v příbuzných vědních oborech.
Literatura
  • PELIKÁN, J., 1998. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum. ISBN 80-7184-569-8.
  • ČÁP, J. a J. MAREŠ, 2001. Psychologie pro učitele. Praha: Portál. ISBN 80-7178-463-X.
  • CHRÁSKA, M., 1990. Statistika pro pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • KOMENDA, S., 1999. Nástroje objektivního manažerského rozhodování. Olomouc: UP, 1999, s. 254. ISBN 80-7067-986-7.
  • GAVORA, P., 1996. Výzkumné metody v pedagogice. Brno: Paido. ISBN 80-85931-15-X.
  • CHRÁSKA, M., 1999. Didaktické testy. Brno: Paido. ISBN 80-8593-68-0.
  • GAVORA, P., 2000. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido. ISBN 80-85931-79-6.
  • SKALKOVÁ, J., 1983. Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. Praha: SPN.
  • KOMENDA, S. a K. KLEMENTA, 1987. Analýza náhodného v pedagogickém experimentu a praxi. Praha: SPN.
Organizační formy výuky
seminář
tutoriál
konzultace
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 70 %
aplikace teoretických znalostí 30 %
Podmínky testu
Průběžné hodnocení - průběžný test 30 ˇ(30 - 0 bodů). Závěrečné hodnocení - prezentace dle pokynů vyučujícího 0 (70 - 0 bodů) Pro úspěšné splnění předmětu je nutné dosáhnout v~součtu z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 100 bodů, tj. 100 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (100 – 0): Z~100 – 70, X 69,99 – 30, N 29,99 – 0.
Informace učitele
Při nesplnění požadované docházky je nezbytné odevzdat kompenzační práci.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2022, léto 2023, zima 2023, zima 2024, léto 2025.