Z_PME_an Pedagogická metodologie, evaluace žáka

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zima 2023
Rozsah
0/0/0. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Mgr. et Mgr. Blanka Borovková, PhD. (přednášející)
Garance
Ing. Mgr. et Mgr. Blanka Borovková, PhD.
Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Studijní oddělení, CŽV, U3V – Prorektor pro studium – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Z_PME_an/D01: So 7. 10. 8:45–9:30 E5, 9:40–11:10 E5, 11:25–12:55 E5, B. Borovková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je zprostředkovat studujícím základy pedagogické metodologie a evaluace žáka, a to především s ohledem na jejich následné využití v pedagogické praxi.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu studující - zná specifika výzkumu ve společenských vědách; - orientuje se v základních formách a metodách výzkumu včetně jejich účelu a užití; - aplikuje metody v reálném výzkumu; - umí interpretovat výsledky výzkumu; - umí diagnostikovat žáka a třídu; - umí interpretovat výsledky výzkumu.
Osnova
Osnova přímé výuky 1. Specifické zvláštnosti výzkumu ve společenských vědách. Výzkum základní, aplikovaný, empirický, kvalitativní – účel, užití. 2. Metodologie pedagogického výzkumu. Rozdělení metod a jejich využití. Analýza výzkumného materiálu, interpretace výsledků. 3. Adekvátní výzkumné nástroje, validita, reliabilita, korelační koeficienty. Pozorování, škálování, interview, metody verbálních výpovědí. 4. Projektivní metoda, experiment. Teorie a tvorba didaktického testu, návrh prototypu didaktického testu, ověřování a optimalizace didaktického testu, standardizovaný test. 5. Diagnostické rozbory a posuzování didaktických testů. Možnosti aplikace metod v příbuzných vědních oborech.
Literatura
  • PELIKÁN, J., 1998. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum. ISBN 80-7184-569-8.
  • ČÁP, J. a J. MAREŠ, 2001. Psychologie pro učitele. Praha: Portál. ISBN 80-7178-463-X.
  • CHRÁSKA, M., 1990. Statistika pro pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • KOMENDA, S., 1999. Nástroje objektivního manažerského rozhodování. Olomouc: UP, 1999, s. 254. ISBN 80-7067-986-7.
  • GAVORA, P., 1996. Výzkumné metody v pedagogice. Brno: Paido. ISBN 80-85931-15-X.
  • CHRÁSKA, M., 1999. Didaktické testy. Brno: Paido. ISBN 80-8593-68-0.
  • GAVORA, P., 2000. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido. ISBN 80-85931-79-6.
  • SKALKOVÁ, J., 1983. Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. Praha: SPN.
  • KOMENDA, S. a K. KLEMENTA, 1987. Analýza náhodného v pedagogickém experimentu a praxi. Praha: SPN.
Organizační formy výuky
seminář
tutoriál
konzultace
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na průběžný test 10
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 15
Příprava na závěrečný test 10
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 15
Celkem:050
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 70 %
aplikace teoretických znalostí 30 %
Podmínky testu
Průběžné hodnocení - průběžný test 30 ˇ(30 - 0 bodů). Závěrečné hodnocení - prezentace dle pokynů vyučujícího 0 (70 - 0 bodů) Pro úspěšné splnění předmětu je nutné dosáhnout v~součtu z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 100 bodů, tj. 100 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (100 – 0): Z~100 – 70, X 69,99 – 30, N 29,99 – 0.
Informace učitele
Při nesplnění požadované docházky je nezbytné odevzdat kompenzační práci.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2022, léto 2023, léto 2024, zima 2024, léto 2025.