INO_s Řízení inovací

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2023
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Ing. Radka Vaníčková, Ph.D., MBA (cvičící)
Garance
Ing. Radka Vaníčková, Ph.D., MBA
Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra managementu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
INO_s/E2: Ne 12. 3. 14:50–16:20 B1, 16:30–18:00 B1, So 22. 4. 8:00–9:30 B1, 9:40–11:10 B1, R. Vaníčková
INO_s/P01: Po 9:40–11:10 E1, R. Vaníčková
Předpoklady
OBOR ( BPEp ) || OBOR ( BPEk ) || OBOR ( RLZp ) || OBOR ( RLZk )
Nejsou vyžadovány.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s inovacemi, typy a druhy inovací, novým pojetím inovačního procesu a inovačními metodami a jejich používáním v praxi. Předmět se zaměřuje na řízení tvůrčích projektů, kreativitu a tvořivost v inovačním procesu, kde lidský faktor sehrává důležitou roli. Cílem předmětu je přispět ke schopnosti studentů utvářet si představu o inovačních strategiích, inovačním myšlení a tvořivosti, které vedou k rozvoji inovačních a podnikatelských kompetencí.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu student:
1. zná a vysvětlí pojem inovace, rozumí novému pojetí inovačního procesu
2. umí objasnit podstatu inovačního podnikání, pravidla efektivní inovace, cíle inovačního procesu a posoudit bariéry/problémy v inovačních procesech
3. rozumí principům strategického a operativního řízení inovací
4. umí analyzovat a zhodnotit kritéria inovačních projektů, implementovat inovační modely do podnikové praxe
5. aplikuje poznatky z vědecko-výzkumné činnosti do reálného prostředí subjektů
Osnova
  • Přednášky:
  • 1. Inovace, typy a druhy inovací. Význam inovačních aktivit v podnikání. Inovační podnikání jako projev kreativního a podnikatelského myšlení podniku.
  • 2. Pravidla pro efektivní inovace.
  • 3. Nové pojetí inovačního procesu. Fáze a cíle inovačního procesu. Základní hodnotové kategorie inovačního procesu.
  • 4. Inovace a konkurenceschopnost. Inovační podnikání. Ochrana duševního a průmyslového vlastnictví.
  • 5. Strategie a inovační proces.
  • 6. Lidský faktor v procesu inovací. Manažer a jeho role při zabezpečování rozvoje inovačního podnikání.
  • 7. Inovace a kreativita.
  • 8. Inovace výrobků, služeb a procesů. Inovace podnikatelského systému.
  • 9. Inovační bariéry. Příklady inovací a jak se z nich poučit.
  • 10. Inovační infrastruktura v České republice. Inovační potenciál českých malých a středních podniků.
  • 11. Tvůrčí aktivity v inovačním procesu. Obsah, podoby a metody tvůrčích aktivit v podniku.
  • 12. Řízení tvůrčích projektů. Individuální a týmová tvořivost. Rozvoj tvořivosti.
  • 13. Inovační metody, jejich popis a použití.
Literatura
    povinná literatura
  • BLOKDYK, G., 2020. Innovation Management Initiatives a Complete Guide – 2020 Edition. [s. l.]: 5starcooks. ISBN 0655907629.
  • NOVÁK, A., 2017. Inovace je rozhodnutí: kompletní návod, jak dělat inovace nejen v byznysu. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0333-1.
  • VEBER J. et al., 2017. Management inovací. Praha: Management Press, Albatros Media a.s. ISBN 978-80-726-1424-0.
  • OWEN, M., 2020. Enterprise Architecture and Innovation Management. [s. l.]: Blurb. ISBN 1714247759.
    doporučená literatura
  • MÜLLER, K., 2017. Inovace - vědění - instituce: k výzvám současné doby. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum. ISBN 978-80-246- 3669-6.
  • BLOKDYK, G., 2020. Innovation Leadership a Complete Guide – 2020 Edition. [s. l.]: 5starcooks. ISBN 186731777X.
  • PETERKOVÁ, J., 2018. Využití konceptů inovací v průmyslovém podniku. Ostrava: Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava. ISBN 978- 80-248-4072-7.
  • PROKOP, V. a J. STEJSKAL, 2018. Role veřejného a soukromého sektoru v inovačním prostředí. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7598-131-8.
  • ESCOFFIER, L., A. LA VOPA and P. SPESER, 2016. Open Innovation Essentials for Small and Medium Enterprises. [s. l.]: Business Expert Press. ISBN 1631572423.
Organizační formy výuky
přednáška
tutoriál
Komplexní výukové metody
skupinová výuka - kooperace
brainstorming
kritické myšlení
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Průběžné hodnocení812
Příprava na přednášky22 
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 36
Příprava na závěrečný test2222
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 8
Celkem:7878
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 70 %
Aplikace teoretických znalostí 30 %
Podmínky testu
Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů, tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů, tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 – 0) + body z~průběžného hodnocení (30 – 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.

Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, splnit povinnou 70% účast. Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován „-“.

Informace učitele
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na seminářích povinná 70% účast.
Studenti s individuálním studijním plánem (ISP) budou vykonávat z předmětu Řízení inovací pouze 100 bodový závěrečný test ve zkouškovém období. Studenti mají povinnost ihned po schválení individuálního studijního plánu (ISP) kontaktovat vyučujícího předmětu Řízení inovací (email:vanickova@mail.vstecb.cz). V případě, že tak student neučiní, nebude na jeho ISP brán zřetel.

Kombinovaná výuka probíhá formou výukových bloků, kde jsou studenti v přímém kontaktu s vyučujícím. V přímém kontaktu s vyučujícím jsou studenti nejen v rámci blokové výuky, ale i v konzultačních hodinách vypsaných na IS VŠTE. Komunikaci se studentem umožňuje elektronická pošta včetně informačního portálu systému vysoké školy (intranet).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2022, zima 2023, léto 2024, zima 2024.