FAM Facility management

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2023
Rozsah
0/3/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Ing. Jan Lojda, CSc., MBA (cvičící)
Garance
doc. Ing. Jan Lojda, CSc., MBA
Katedra stavebnictví – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra stavebnictví – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FAM/PS1: So 29. 4. 8:00–9:30 D515, 9:40–11:10 D515, 11:25–12:55 D515, 13:05–14:35 D515, So 27. 5. 14:50–16:20 B4, 16:30–18:00 B4, J. Lojda
FAM/S01: Čt 11:25–12:55 E4, Čt 13:05–13:50 E4, J. Lojda
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je získání základních informací a poznatků o poskytování služeb a řízení procesů a činností při správě a provozu budov. Zvládnutí systému předprojektového, projektového a provozního hodnocení budov umožní studentům navrhovat budovy a řízení provozu v budovách s cílem snižování celkových nákladů na životní cyklus budovy a zvýšení kvality jejich používání.
Výstupy z učení
Student je po absolvování předmětu schopen zvládnout systém předprojektového, projektového a provozního hodnocení budov.
Osnova
  • 1. Facility management, pojmy, obsah a uplatnění, legislativa ČSN EN 15221 2. Integrace činností, zabezpečení a rozvoj služeb, zvýšení efektivity 3. Prostor a infrastruktura, prostorové služby, pracoviště, technická infrastruktura, údržba 4. Lidé a organizace, zdraví, bezpečnost a ochrana, zaměření na uživatele objektů 5. Výpočtová a komunikační technologie – ICT, logistika 6. Kvalita služeb, strategická úroveň, taktická úroveň a provozní úroveň 7. Dohoda o úrovni služeb – SLA (Service level agreement) 8. Klíčové výkonnostní identifikátory – KPIs (Key performance indicators) 9. Rizika, monitorování a kontrola procesů dodávky služeb 10. Systémy hodnocení a certifikace udržitelnosti budov, certifikát kvality budovy 11. Hodnotící kritéria, environmentální, sociální, ekonomika a management 12. Základní principy multikriteriálního hodnocení, lineární bilanční model GEMIS 13. Environmentální kritéria, LCA – hodnocení životního cyklu staveb
Literatura
    povinná literatura
  • • KUDA, F., BERÁNKOVÁ, E., 2016. Facility management v technické správě a údržbě budov. Professional Publishing, 266 s. ISBN 978-80-7431-114-7.
  • VYSKOČIL, V., KUDA, F., 2015. Management podpurných procesu – Facility management. Management Press, 492 s. ISBN 978-80-7431-046-1.
    doporučená literatura
  • ČSN EN 15 221-1 až 6 „Facility management – Část 1 až 6“
Organizační formy výuky
seminář
konzultace
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kompetice
skupinová výuka - kooperace
brainstorming
partnerská výuka
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál1326
Příprava na závěrečný test1313
Semestrální práce a prezentace2626
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi2613
Celkem:7878
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 70 %
Semestrální práce a prezentace 30 %
Podmínky testu
Seminární práce včetně prezentace (30 %) Závěrečný test (70 %)
Informace učitele
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, povinná 70% účast.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, léto 2022, léto 2024.