N_SAM Systémová analýza a modelování

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2022
Rozsah
2/4/0. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Jiří Čejka, Ph.D. (cvičící)
Ing. Martin Telecký, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Zdeněk Dušek, Ph.D.
Katedra informatiky a přírodních věd – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra informatiky a přírodních věd – Ústav technicko-technologický – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
N_SAM/G2: Ne 27. 2. 13:05–14:35 B4, 14:50–16:20 B4, 16:30–18:00 B4, Ne 6. 3. 8:00–9:30 B4, 9:40–11:10 B4, 11:25–12:55 B4, Ne 10. 4. 8:00–9:30 B5, 9:40–11:10 B5, 11:25–12:55 B5, So 21. 5. 8:00–9:30 B4, 9:40–11:10 B4, 11:25–12:55 B4, J. Čejka
N_SAM/P01: Po 9:40–11:10 A1, J. Čejka
N_SAM/S01: Po 13:05–14:35 D316, Po 14:50–16:20 D316, M. Telecký
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou pokročilejších optimalizačních metod, teorie her a modely hromadné obsluhy a metodách, které jsou uplatnitelné v logistice. Absolvent předmětu prokazuje pokročilé znalosti z těchto oblastí. Umí vyřešit praktické úlohy a logistické problémy související s uvedenými metodami.
Výstupy z učení
Absolvent předmětu prokazuje pokročilé znalosti z těchto oblastí. Umí vyřešit praktické úlohy a logistické problémy související s uvedenými metodami.
Osnova
  • 1. Teorie her (základní pojmy, čisté strategie) 2. Jednomaticové hry (smíšené strategie, grafická metoda) 3. Jednomaticové hry (smíšené strategie, simplexová metoda) 4. Dvoumaticové hry, systém s nepřenosnou výhrou 5. Dvoumaticové hry, systém s přenosnou výhrou 6. Model oligopolu 7. Teorie hromadné obsluhy (modely hromadné obsluhy) 8. Teorie hromadné obsluhy (optimalizace v modelech hromadné obsluhy) 9. Teorie zásob 10. Strukturální analýza (princip a model s.a.) 11. Strukturální analýza (distribuční a hodnotové rovnice) 12. DEA (CCR, BCC) 13. DEA (hodnocení efektivnosti)
Literatura
    povinná literatura
  • FAJMON, B. a J. KOLÁČEK, 2018. Pravděpodobnost, statistika a operační výzkum. [online]. [cit. 2018-05-06]. Dostupné z: http://www.rozhovor.cz/ma+fy/mpso.pdf.
  • DEMEL, J., 2018. Operační výzkum. [online]. [cit. 2018-05-06]. Dostupné z: https://kix.fsv.cvut.cz/~demel/ped/ov/ov110215.pdf.
  • ŠUBRT, T. a kol., 2015. Ekonomicko-matematické metody. 2 vyd. Plzeň: Aleš Čeněk. ISBN 978-80-7380-563-0.
    doporučená literatura
  • ZIMOLA, B., 2000. Operační výzkum. Zlín: Fame. ISBN 80-214-1664-5.
  • JABLONSKÝ, J., 2002. Operační výzkum, 3. vyd. Praha: Professional Publishing. ISBN 978-80-8694-644-3.
  • FRIEBELOVÁ, J. a J. KLICNAROVÁ, 2007. Rozhodovací modely pro ekonomy, 1. vydání. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. ISBN 978-80-7394-035-5.
  • FÁBRY, J., 2011. Matematické modelování. Praha: Professional Publishing, ISBN 978-80-7431-066-9.
  • RAIS K. a R. DOSKOČIL, 2006. Operační a systémová analýza I, Brno: Akademické nakladatelství CERM. ISBN 80-214-3280-2.
  • PLEVNÝ M. a M. ŽIŽKA, 2010. Modelování a optimalizace v manažerském rozhodování. Plzeň: Vydavatelství Západočeské Univerzity. ISBN 978-80-7043-933-3.
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
konzultace
Komplexní výukové metody
frontální výuka
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na průběžný test2626
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál2626
Příprava na závěrečný test5252
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi5278
Celkem:182182
Metody hodnocení a jejich poměr
test - průběžný 30 %
test - závěrečný 70 %
Podmínky testu
test - průběžný (30 b) test - závěrečný (70 b)
Informace učitele
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, povinná 70% účast.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, zima 2021, zima 2022, léto 2023, léto 2024.