VŠTE:BPE_PRM Personální management - Informace o předmětu
BPE_PRM Personální management
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchléto 2021
- Rozsah
- 2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. et doc. PaedDr. Mgr. Zdeněk Caha, Ph.D., MBA, MSc. (přednášející)
doc. PhDr. Ing. Jan Urban, CSc. (přednášející)
Ing. Miluše Balková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Štěpánka Jenešová (cvičící)
Ing. Iva Klementová, Ph.D. (cvičící)
Ing. Lukáš Polanecký (cvičící) - Garance
- doc. et doc. PaedDr. Mgr. Zdeněk Caha, Ph.D., MBA, MSc.
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- BPE_PRM/E1: Ne 7. 3. 13:05–14:35 E1, 14:50–16:20 E1, So 20. 3. 13:05–14:35 B1, 14:50–16:20 B1, So 10. 4. 13:05–14:35 B1, 14:50–16:20 B1, Ne 9. 5. 13:05–14:35 B1, 14:50–16:20 B1, M. Balková, Z. Caha, J. Urban
BPE_PRM/P01: Pá 9:40–11:10 E1, Z. Caha, J. Urban
BPE_PRM/S01: Pá 11:25–12:55 E4, M. Balková
BPE_PRM/S02: Čt 8:00–9:30 N205, L. Polanecký
BPE_PRM/S03: Čt 14:50–16:20 D515, L. Polanecký
BPE_PRM/S04: Pá 16:30–18:00 E5, I. Klementová
BPE_PRM/S05: St 9:40–11:10 N205, L. Polanecký
BPE_PRM/S06: Pá 14:50–16:20 E5, I. Klementová
BPE_PRM/S09: Pá 11:25–12:55 E6, Š. Jenešová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Podniková ekonomika (program VŠTE, B_PE) (2)
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Cílem předmětu je seznámit se s teorií a praxí personálního řízení v organizacích, tj. s cíli a úkoly řízení lidských zdrojů, jeho hlavními nástroji i směry jeho vývoje. K hlavním obsahovým tématům kurzu patří úloha řízení lidských zdrojů v rámci celkového řízení organizace, manažerské dovednosti potřebné pro řízení lidských zdrojů, hlavní úlohy personalistů i liniových manažerů spojené s přijímáním a adaptací zaměstnanců, řízením a hodnocením jejich pracovního výkonu, motivací a tvorbou odměňování zaměstnanců a s jejich vzděláváním a rozvojem. K dalším tématům patří personální plánování v organizaci, vztah a spolupráce liniového a personálního řízení a tvorba a změny personální organizace (systemizace) podniku.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování předmětu student:
1.rozumí významu a hlavním úkolům řízení lidských zdrojů v organizaci i pracovně-právnímu rámci řízení lidských zdrojů,
2.ovládá základní manažerské kompetence pro řízení lidských zdrojů, kontroluje personální náklady a rozumí ukazatelům personálního controllingu,
3.rozumí zásadám tvorby personální organizace a jejích změn i zásadám personálního plánování organizace, vymezuje náplně pracovních míst, řídí proces přijímání a adaptaci pracovníků,
4.chápe zásady řízení a hodnocení pracovního výkonu zaměstnanců, rozumí principům motivace a odměňování pracovníků, spoluvytváří systém odměňování, jeho pevné i výkonové složky včetně zaměstnaneckých výhod,
5.rozumí požadavkům zaškolení i dalšího vzdělávání a rozvoje pracovníků, dokáže plánovat, organizovat i hodnotit podnikové vzdělávání. - Osnova
- Přednášky
- 1. Základní cíle, náplň a úkoly řízení lidských zdrojů v organizaci.
- 2. Pracovní trhy, poptávka po práci a nabídka práce, tržní mzda. Personální plánování, druhy personálních plánů.
- 3. Vymezení a náplň pracovních míst, personální systemizace podniku. Personální racionalizace a propouštění zaměstnanců. Fluktuace zaměstnanců.
- 4. Získávání a výběr pracovníků a jeho metody. Adaptace zaměstnanců a její metody.
- 5. Řízení a hodnocení pracovního výkonu. Pracovní motivace a její typy.
- 6. Pracovně-právní rámec zaměstnávání a řízení lidských zdrojů, kolektivní vztahy, kompetence pro oblast řízení lidí a lidských zdrojů.
- 7. Odměňování zaměstnanců, tvorba pevných mezd a mzdových stupnic. Metody a nástroje výkonového odměňování. Zaměstnanecké výhody.
- 8. Trénink a rozvoj pracovníků, jeho metody, organizace a hodnocení. Vzdělávání a rozvoj manažerů.
- 9. Komunikace v organizaci a na pracovišti, řešení komunikačních problémů. Pracovní týmy. Prevence a řešení konfliktů v organizaci. Pracovní spokojenost. Prevence personálních rizik.
- 10. Organizační kultura, její tvorba, nástroje tvorby a změny. Význam a nástroje leadershipu v organizaci.
- 11. Etické řízení organizace a lidských zdrojů.
- 12. Tvorba, hlavní typy a vlastnosti personální organizace.
- 13. Kontrola personálních nákladů a personální controlling.
- Semináře
- 1. Úkoly řízení lidských zdrojů v organizaci – příklady z praxe.
- 2. Pracovně-právní rámec zaměstnávání a řízení lidských zdrojů – příklady z praxe.
- 3. Získávání a výběr pracovníků – příklady z praxe a analýza konkrétního případu.
- 4. Přijímání a adaptace pracovníků – příklady z praxe a rozbor konkrétního příkladu.
- 5. Řízení a hodnocení pracovního výkonu – ilustrace u různých kategorií zaměstnanců.
- 6. Pracovní motivace a její typy – analýza motivačních nástrojů konkrétní firmy.
- 7. Tvorba pevných mezd a mzdových stupnic – rozbor systému odměňování vybrané firmy.
- 8. Cíle, metody a nástroje výkonového odměňování – ilustrace na příkladu analýzy konkrétní firmy.
- 9. Cíle a formy zaměstnaneckých výhod – ilustrace a komparace na příkladu několika firem.
- 10. Metody a organizace tréninku a rozvoje pracovníků a jeho hodnocení – analýza systému vzdělávaní vybraných firem, plánování a organizace rozvoje manažerů – srovnání několika firem.
- 11. Význam a slabiny komunikace na pracovišti – praktické ukázky a jejich rozbor.
- 12. Tvorba a význam pracovních týmů a jejich řízení – praktický nácvik tvorby týmu.
- 13. Zpracování případové studie z oblasti řízení lidských zdrojů na základě vlastní volby tématu a firmy.
- Literatura
- povinná literatura
- CAHA, Z. et al., 2017. Management lidských zdrojů. Lüdenscheid: Ram-Verlag. ISBN 978-3-942303-52-1.
- ARMSTRONG, M a S. TAYLOR, 2015. Řízení lidských zdrojů. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-05258-7.
- BALKOVÁ, M., LIŽBETINOVÁ, L., CAHA, Z., KMECOVÁ, I., 2020, Soubor praktických úkolů k předmětu Řízení lidských zdrojů. České Budějovice: Ústav podnikové strategie. ISBN 978-80-7468-175-2.
- ARMSTRONG, M. a S. TAYLOR, 2014. Armstrong's handbook of human resource management practice. 13th ed. Philadelphia: Kogan Page Ltd. ISBN 978-0-7494-6964-1.
- doporučená literatura
- SYED J. a R. KRAMAR, 2017. Human Resource Management. 2nd ed. London: Red Globe Press. ISBN 978-1137521620.
- CAHA, Z. a J. URBAN, 2017. A code of ethics as an organizational management tool and its use in the Czech Republic. Lüdenscheid: RAM Verlag. ISBN 978-3-942303-50-7.
- VÍTEK, J., 2012. Odpovědnost statutárních orgánů obchodních společností. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7357-862-6.
- ŠAJGLÍKOVÁ, H. a Ľ. BAJZÍKOVÁ, 2014. Organizácia a kultúra. Bratislava: Ofprint. ISBN 978-80-89037-26-1.
- CAHA, Z. a J. URBAN, 2017. Etické řízení organizace. Od etického kodexu k etickému řízení. Lüdenscheid: RAM-Verlag. ISBN 978-3- 942303-53-8.
- SEKNIČKA, P. a. PUTNOVÁ, 2016. Etika v podnikání a hodnoty trhu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5545-8.
- URBAN, J., 2014. Firemní kultura a identita. Praha: Ústav práva a právní vědy. ISBN 978-80-87974-05-6.
- URBAN, J., 2017. Motivace a odměňování pracovníků. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0227-3.
- URBAN, J., 2017. Psychologie řízení a vedení. Praha: Ústav práva a právní vědy. ISBN 978-80-87974-15-5.
- URBAN, J., 2013. Řízení lidí v organizaci: Personální rozměr managementu. 2. rozš. vyd. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80- 7357-925-8.
- URBAN, J., 2014. Případové studie z managementu lidských zdrojů. Praha: Ústav práva a právní vědy. ISBN 978-80-87974-03-2.
- Organizační formy výuky
- přednáška
seminář
tutoriál - Komplexní výukové metody
- frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
projektová výuka
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Dotazníkové šetření 4 4 Dílčí úkoly 10 18 Příprava na přednášky 26 Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 26 38 Příprava na závěrečný test 12 54 Účast na přednáškách 26 Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 26 16 Celkem: 130 130 - Metody hodnocení a jejich poměr
- Dílčí úkoly 15 %
Dotazníkové šetření 15 %
Závěrečný test přes odpovědník 70 % - Podmínky testu
- Průběžné hodnocení:
dílčí úkoly – 15 bodů (tj. 15 %)
dotazníkové šetření ve dvou firmách – 15 bodů (tj. 15 %)
Závěrečné hodnocení:
závěrečný test přes odpovědník – 70 bodů (tj. 70 %)
Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek. V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů, tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů, tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 – 0) + body z~průběžného hodnocení (30 – 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.
Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, splnit povinnou 70 % účast. Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován „F“.
- Informace učitele
- Přednášky proběhnou formou předem natočených videí uložených v IS ve složce „Manipulace se studijními materiály“ přítupných kdykoliv během semestru, kde budou k dispozici i pro studenty kombinované formy studia. Semináře budou probíhat prostřednictvím MS Teams v reálném čase dle stanoveného rozvrhu. Docházka na seminářích bude sledována.
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na seminářích povinná 70% účast. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (léto 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/leto2021/BPE_PRM