VŠTE:OCN Obchodní činnost - Informace o předmětu
OCN Obchodní činnost
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchléto 2020
- Rozsah
- 2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Radim Dušek, Ph.D. (přednášející)
Ing. et Ing. Nikola Sagapova, Ph.D. (cvičící)
Ing. Vendula Velková (cvičící)
Ing. Bc. Veronika Humlerová, Ph.D. (pomocník) - Garance
- Ing. Radim Dušek, Ph.D.
Katedra cestovního ruchu a marketingu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra cestovního ruchu a marketingu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- OCN/A6: Ne 5. 4. 13:05–14:35 B1, 14:50–16:20 B1, 16:30–18:00 B1, So 9. 5. 13:05–14:35 B1, 14:50–16:20 B1, 16:30–18:00 B1, N. Sagapova
OCN/P01: Po 11:25–12:55 B1, R. Dušek
OCN/S01: Čt 8:00–9:30 N007, N. Sagapova
OCN/S02: Čt 9:40–11:10 N007, N. Sagapova
OCN/S03: Pá 13:05–14:35 N004, V. Velková
OCN/S04: Pá 14:50–16:20 N004, V. Velková - Předpoklady
- Zájem o předmět.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Cílem předmětu je poskytnout základní znalosti o obchodním podnikání, jeho významu, činnostech a vývojových tendencích a vytvořit teoretické předpoklady pro studium aplikovaných navazujících předmětů. Student se seznámí se základními poznatky z oblasti obchodních činností na národním a mezinárodním trhu, kooperačních tendencí a udržitelného rozvoje v obchodním podnikání. Student bude seznámen s problematikou Fair Trade a fairtradových produktů. Po úspěšném absolvování předmětu bude schopen analyzovat vývojové a globalizační tendence v obchodě, jejich vliv na spotřebitele i obchodní podniky. Pozornost je věnována rovněž problematice mezinárodního obchodu a jeho významu.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
rozumět základním pojmům v oblasti obchodních činností; chápat význam velkoobchodu a maloobchodu; orientovat se v problematice obchodního sortimentu a třídění zboží; vysvětlit principy mezinárodního obchodu, včetně zahraničně-obchodní politiky; vysvětlit podstatu elektronického obchodu; orientovat se v oblasti udržitelného rozvoje v obchodě. - Osnova
- 1) Obchod, základní pojmy, členění obchodu a jeho funkce, historický vývoj obchodu
- 2) Obchodní kategorie, obchodní sortiment, třídění zboží a jeho identifikace
- 3) Postavení velkoobchodu, význam, provozní jednotky, nákupní velkoobchodní centrály
- 4) Maloobchod, maloobchodní síť a její členění, druhy maloobchodních činností
- 5) Typologie maloobchodních jednotek, kooperace a kooperační sdružení v obchodní činnosti
- 6) Retailing, vývojové tendence v maloobchodě, nákupní centra, řízení provozu obchodního centra
- 7) Logistika v mezinárodním a tuzemském obchodě
- 8) Mezinárodní obchod, podstata, význam, základní operace a techniky obchodování na zahraničních trzích
- 9) Zahraničně-obchodní politika, světový obchod, vnější obchodní vztahy ČR
- 10) Ekonomická integrace a obchod, EU - vnitřní a vnější obchod, kupní smlouva v mezinárodním obchodě
- 11) Elektronický obchod
- 12) Vývoj Fair Trade a jeho současné pojetí
- 13) Společenská odpovědnost a trvale udržitelný rozvoj v obchodě
- Literatura
- povinná literatura
- ŠTĚRBOVÁ, Ludmila. Mezinárodní obchod ve světové krizi 21. století. Praha: Grada, 2013. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-4694-4.
- HES, Aleš. Obchodní nauka. V Praze: Česká zemědělská univerzita, Provozně ekonomická fakulta, 2013. ISBN 978-80-213-2408-4.
- MULAČOVÁ, Věra, Petr MULAČ, Petra BEDNÁŘOVÁ, Lukáš KUČERA, Vendula SIMOTOVÁ a Marie SLABÁ. Obchodní podnikání ve 21. století. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2013, 520 s. Finanční řízení. ISBN 978-80-247-4780-4. info
- doporučená literatura
- OUBRECHTOVÁ, Marie a Lukáš KUČERA. Obchodní činnost. 1. vyd. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, 2015, 86 s. ISBN 978-80-7468-079-3. info
- CIMLER, Petr a Dana ZADRAŽILOVÁ. Retail management. Praha: Management Press, 2008, 305 s. ISBN 978-80-7261-167-6. info
- Organizační formy výuky
- přednáška
seminář
konzultace - Komplexní výukové metody
- frontální výuka
projektová výuka
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Příprava na přednášky 6 Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 22 52 Příprava na závěrečný test 20 36 Seminární práce 30 30 Účast na přednáškách 26 Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 26 12 Celkem: 130 130 - Metody hodnocení a jejich poměr
- test - závěrečný 70 %
prezentace 5 %
seminární práce 15 %
aktivní účast na seminářích a přednáškách, plnění průběžně zadávaných úkolů, účast na marketingových výzkumech a dotazníkových šetřeních na seminářích 10 % - Podmínky testu
- A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 - 0.
- Informace učitele
- Do výuky mohou být zapojeni experti z praxe.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (léto 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/leto2020/OCN