OCN Obchodní činnost

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2018
Rozsah
2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Petra Martíšková, Ph.D. (přednášející)
Ing. Petra Martíšková, Ph.D. (cvičící)
Ing. Marie Slabá, Ph.D. (cvičící)
Ing. Roman Švec, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Roman Švec, Ph.D.
Katedra cestovního ruchu a marketingu – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
OCN/A4: So 24. 2. 13:05–14:35 E1, 14:50–16:20 E1, 16:30–18:00 E1, Ne 25. 3. 8:00–9:30 E1, 9:40–11:10 E1, 11:25–12:55 E1, P. Martíšková
OCN/P01: Čt 8:00–9:30 E1, P. Martíšková
OCN/S01: Čt 11:25–12:55 E6, P. Martíšková
OCN/S02: Čt 13:05–14:35 E6, P. Martíšková
OCN/S03: Pá 8:00–9:30 E5, P. Martíšková
OCN/S04: Pá 9:40–11:10 E5, P. Martíšková
Předpoklady
MAX_KOMBINOVANYCH ( 200 ) && MAX_PREZENCNICH ( 200 )
---
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 400 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/400, pouze zareg.: 0/400
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je poskytnout základní znalosti o obchodním podnikání, jeho významu, činnostech a vývojových tendencích a vytvořit teoretické předpoklady pro studium aplikovaných navazujících předmětů. Student se seznámí se základními poznatky z oblasti obchodních činností na národním a mezinárodním trhu, kooperačních tendencí a udržitelného rozvoje v obchodním podnikání. Student bude seznámen s problematikou Fair Trade a fairtradových produktů. Po úspěšném absolvování předmětu bude schopen analyzovat vývojové a globalizační tendence v obchodě, jejich vliv na spotřebitele i obchodní podniky.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
rozumět základním pojmům v oblasti obchodních činností; chápat význam velkoobchodu a maloobchodu; orientovat se v problematice obchodního sortimentu a třídění zboží; vysvětlit principy mezinárodního obchodu, včetně zahraničně-obchodní politiky; vysvětlit podstatu elektronického obchodu; orientovat se v oblasti udržitelného rozvoje v obchodě.
Osnova
  • 1) Obchod, základní pojmy, členění obchodu a jeho funkce, historický vývoj obchodu
  • 2) Obchodní kategorie, obchodní sortiment, třídění zboží a jeho identifikace
  • 3) Postavení velkoobchodu, význam, provozní jednotky, nákupní velkoobchodní centrály
  • 4) Maloobchod, maloobchodní síť a její členění, druhy maloobchodních činností
  • 5) Typologie maloobchodních jednotek, kooperace a kooperační sdružení v obchodní činnosti
  • 6) Retailing, vývojové tendence v maloobchodě, nákupní centra, řízení provozu obchodního centra
  • 7) Logistika v mezinárodním a tuzemském obchodě
  • 8) Mezinárodní obchod, podstata, význam, základní operace a techniky obchodování na zahraničních trzích
  • 9) Zahraničně-obchodní politika, světový obchod, vnější obchodní vztahy ČR
  • 10) Ekonomická integrace a obchod, EU - vnitřní a vnější obchod, kupní smlouva v mezinárodním obchodě
  • 11) Elektronický obchod
  • 12) Vývoj Fair Trade a jeho současné pojetí
  • 13) Společenská odpovědnost a trvale udržitelný rozvoj v obchodě
Literatura
    povinná literatura
  • ŠTĚRBOVÁ, Ludmila. Mezinárodní obchod ve světové krizi 21. století. Praha: Grada, 2013. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-4694-4.
  • • HES, Aleš. Obchodní nauka. Česká zemědělská univerzita, Provozně ekonomická fakulta, 2014. 311 s. ISBN 978-80-2132-408-4. (kapitola 2)
  • MULAČOVÁ, Věra, Petr MULAČ, Petra BEDNÁŘOVÁ, Lukáš KUČERA, Vendula SIMOTOVÁ a Marie SLABÁ. Obchodní podnikání ve 21. století. 1. vyd. Praha: Grada Publishing. 520 s. Finanční řízení. ISBN 978-80-247-4780-4. 2013. info
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
konzultace
Komplexní výukové metody
frontální výuka
projektová výuka
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na přednášky6 
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál720
Příprava na závěrečný test3970
Seminární práce3931
Účast na přednáškách19 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi209
Celkem:130130
Metody hodnocení a jejich poměr
test - závěrečný 70 %
prezentace 5 %
seminární práce 15 %
aktivní účast na seminářích a přednáškách, plnění průběžně zadávaných úkolů, účast na marketingových výzkumech a dotazníkových šetřeních na seminářích 10 %
Podmínky testu
A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 - 0.
Informace učitele
Docházka na předmět je tzv. nesledovaná (to znamená, že přítomnost studentů je zaznamenávána do papírového prezenčního archu). Studenti mohou mít max. 4 absence za semestr. • Studenti zpracovávají seminární práci na zadané téma a konzultují průběh zpracování této práce výhradně s cvičícím své seminární skupiny. Seminární práce je odevzdána písemně v elektronické formě pouze prostřednictvím odevzdávárny IS VŠTE v MS Word, a to do data, které určí vyučující. Stejně tak je odevzdána prezentace v MS PowerPoint. Seminární práce je prezentována a obhájena před kolektivem studentů dle závazného harmonogramu odevzdání a prezentací seminárních prací určených vyučujícím. • Pro úspěšné zakončení předmětu je nutné dosáhnout 70% celkového hodnocení. • Celková klasifikace předmětu, tj. body za test (70 - 0) + body z průběžného hodnocení (30 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 - 0. • Pokud student nesplní docházku, nebude mu uděleno průběžné hodnocení a též mu nebude umožněno skládat zkoušku.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2019, zima 2019, léto 2020, léto 2021.