VŠTE:NE_MIE Mikroekonomie pro magisterské - Informace o předmětu
NE_MIE Mikroekonomie pro magisterské studium
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchléto 2020
- Rozsah
- 2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Pavel Rousek, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Ing. Lukáš Polanecký
Studijní oddělení, CŽV, U3V – Prorektor pro studium – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Ústav znalectví a oceňování – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- NE_MIE/CCV: Ne 22. 3. 16:30–19:40 A1, Ne 17. 5. 8:00–9:30 A1, P. Rousek
- Předpoklady
- OBOR(CAP)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Předmět se soustředí na středně pokročilou analýzu rozhodování jednotlivých ekonomických subjektů na trzích hotových produktů a trzích vstupů.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování předmětu student:
- vysvětlí principy mikroekonomické teorie,
- uplatňuje nástroje mikroekonomické analýzy v rozhodovacích problémech při řízení podniku,
- chápe chování spotřebitele,
- rozumí formování poptávky na trhu výrobků a služeb,
- měří užitek spotřebitele,
- chápe chování firmy na trhu výrobků a služeb,
- rozumí formování nabídky na trhu výrobků a služeb,
- interpretuje produkční funkci,
- analyzuje náklady a příjmy firmy,
- rozhodne o výstupu firmy na trhu výrobků a služeb,
- chápe trh výrobních faktorů,
- analyzuje trh práce,
- analyzuje trh kapitálu,
- chápe rovnováhu, efektivnost,
- rozumí úloze státu,
- analyzuje rovnováhu a efektivnost na trhu. - Osnova
- Přednášky
- 1. Nástroje používané v mikroekonomii. Chování spotřebitele a formování poptávky.
- 2. Užitek, preference a optimum spotřebitele.
- 3. Poptávka.
- 4. Rozhodování spotřebitele v podmínkách rizika. Chování firmy a formování nabídky.
- 5. Volba technologie.
- 6. Náklady a příjmy firmy.
- 7. Volba výstupu dokonale konkurenční firmou, rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně.
- 8. Rozhodování firmy o výstupu a ceně v monopolistické konkurenci, optimální výstup firmy v podmínkách oligopolu. Trhy výrobních faktorů.
- 9. Specifika formování poptávky firem po práci a kapitálu.
- 10. Poptávka na dokonale a nedokonale konkurenční trhu práce.
- 11. Nabídka práce.
- 12. Trh kapitálu.
- 13. Rovnováha, efektivnost a úloha státu. Semináře
- 1. Základní metody a nástroje mikroekonomické analýzy.
- 2. Měření užitku, indiferenční křivky, linie rozpočtu, optimum spotřebitele, přebytek spotřebitele.
- 3. Poptávka, vliv změny ceny statku a důchodu na poptávku, elasticita.
- 4. Funkce užitku, optimální rozhodnutí v podmínkách rizika.
- 5. Produkční funkce, izokvanta, mezní míra substituce, křivka rostoucího výstupu.
- 6. Náklady a příjmy firmy (celkové, průměrné, mezní veličiny).
- 7. Volba výstupu dokonale konkurenční firmou, rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně.
- 8. Rozhodování firmy o výstupu a ceně v monopolistické konkurenci, optimální výstup firmy v podmínkách oligopolu.
- 9. Specifika formování poptávky firem po práci a kapitálu.
- 10. Poptávka na dokonale a nedokonale konkurenčním trhu práce.
- 11. Nabídka práce.
- 12. Trh kapitálu, spotřební rozhodování, investiční rozhodování.
- 13. Rovnováha, efektivnost a úloha státu: všeobecná rovnováha, tržní selhání, mikroekonomická politika státu.
- Literatura
- povinná literatura
- HOŘEJŠÍ, B., J. SOUKUPOVÁ, L. HOŘEJŠÍ a J. SOUKUP, 2006. Mikroekonomie. 4. rozšíř. vyd. Praha: Management Press. ISBN 978-80- 7261-150-8
- HOLMAN, R., 2002. Mikroekonomie: středně pokročilý kurz. Praha: C. H. Beck. ISBN 80-7179-737-5.
- HOŘEJŠÍ, B., J. SOUKUPOVÁ, L. HOŘEJŠÍ a J. SOUKUP, 2010. Mikroekonomie. 5., aktualiz. vyd. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-218-5.
- doporučená literatura
- JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Příjmy, náklady, zisk, bod zvratu [online]. Interní pracovní materiál – Katedra ekonomiky EF JU v Českých Budějovicích. Dostupné z: http://www2.ef.jcu.cz/~jalina/sim/rev.pdf
- MANKIW, N. G., 1999. Zásady ekonomie. Praha: Grada. ISBN 978-80- 7169-891-3.
- LIPOVSKÁ, H., 2017. Moderní ekonomie; Jednoduše o všem, co byste měli vědět. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-9608-1.
- FIALOVÁ, H. a J. FIALOVÝ, 2011. Ekonomie pro studenty. Praha: Fiala Partners s.r.o., Vydavatelství A plus. ISBN 978-80-903804-6-2.
- UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ. Chování spotřebitele a formování poptávky [online]. [cit. 2017-12-02]. Dostupné z: http://slideplayer.cz/slide/2515435/
- JINDRA, V. Katedra ekonomie. Univerzita Hradec Králové [online]. [cit. 2017-12-02] Dostupné z: https://edu.uhk.cz/~jindrvo1/files/miek2/texty
- KEŘKOVSKÝ, M. a J. LUŇÁČEK, 2012. Úvod do mikroekonomie - s využitím prvků distančního studia. Praha: C. H. Beck. ISBN 978-80-7179- 365-6
- JUREČKA, V. et al., 2013. Mikroekonomie. Praha: Grada. ISBN 978-80- 247-4385-1.
- FIALOVÁ, H., 2016. Studijní materiály pro makro a mikroekonomiku [online]. [cit. 2017-12-02]. Dostupné z: http://docplayer.cz/2192335-Docing-helena-fialova-csc-katedra-ekonomiky-manazerstvi-a- humanitnichcvut-v-praze-fel.html.
- Organizační formy výuky
- přednáška
seminář - Komplexní výukové metody
- frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Průběžný test 2 2 Příprava na průběžný test 26 26 Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 22 32 Příprava na závěrečný test 26 52 Závěrečný test 2 2 Účast na přednáškách 26 Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 26 16 Celkem: 130 130 - Metody hodnocení a jejich poměr
- esej 70 %
Elaborát 30 % - Podmínky testu
- Zpracování eseje na max. 100 bodů, zpracování elaborátu na max. 30 bodů/bonusové body (3 úkoly po deseti bodech - souvisí s~tématy 1- 6 dle osnovy). Pozn. vyučující zadává elaborát v~7. výukovém týdnu, studenti PREZENČNÍHO STUDIA odevzdávají vypracované elaboráty v~10. týdnu výuky; studenti KOMBINOVANÉHO STUDIA odevzdávají vypracované elaboráty ve 13. týdnu výuky. Studenti tak mohou získat max. 100 bodů ze závěrečného testu a max. 30 bodů bonusových za elaborát. Studenti odevzdávají elaborát elektronicky do odevzdávárny v~IS.
- Informace učitele
- http://www.mpo.cz
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na seminářích povinná 70% účast.
Účast na přednáškách je povinná. Pokud se student na přednášku nedostaví je povinen se vyučujícímu omluvit a doložit svou nepřítomnost omluvenkou (např. lékařskou zprávou apod.) nejpozději následující den, kdy absence vznikla. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (léto 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/leto2020/NE_MIE