NE_MIE Mikroekonomie pro magisterské studium

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2020
Rozsah
2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Pavel Rousek, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Lukáš Polanecký
Centrum celoživotního vzdělávání – Útvar ředitele pro administraci studia a celoživotní vzdělávání – Prorektor pro studium – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Ústav znalectví a oceňování – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NE_MIE/CCV: Ne 22. 3. 16:30–19:40 A1, Ne 17. 5. 8:00–9:30 A1, P. Rousek
Předpoklady
OBOR ( CAP )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Předmět se soustředí na středně pokročilou analýzu rozhodování jednotlivých ekonomických subjektů na trzích hotových produktů a trzích vstupů.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu student:
- vysvětlí principy mikroekonomické teorie,
- uplatňuje nástroje mikroekonomické analýzy v rozhodovacích problémech při řízení podniku,
- chápe chování spotřebitele,
- rozumí formování poptávky na trhu výrobků a služeb,
- měří užitek spotřebitele,
- chápe chování firmy na trhu výrobků a služeb,
- rozumí formování nabídky na trhu výrobků a služeb,
- interpretuje produkční funkci,
- analyzuje náklady a příjmy firmy,
- rozhodne o výstupu firmy na trhu výrobků a služeb,
- chápe trh výrobních faktorů,
- analyzuje trh práce,
- analyzuje trh kapitálu,
- chápe rovnováhu, efektivnost,
- rozumí úloze státu,
- analyzuje rovnováhu a efektivnost na trhu.
Osnova
  • Přednášky
  • 1. Nástroje používané v mikroekonomii. Chování spotřebitele a formování poptávky.
  • 2. Užitek, preference a optimum spotřebitele.
  • 3. Poptávka.
  • 4. Rozhodování spotřebitele v podmínkách rizika. Chování firmy a formování nabídky.
  • 5. Volba technologie.
  • 6. Náklady a příjmy firmy.
  • 7. Volba výstupu dokonale konkurenční firmou, rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně.
  • 8. Rozhodování firmy o výstupu a ceně v monopolistické konkurenci, optimální výstup firmy v podmínkách oligopolu. Trhy výrobních faktorů.
  • 9. Specifika formování poptávky firem po práci a kapitálu.
  • 10. Poptávka na dokonale a nedokonale konkurenční trhu práce.
  • 11. Nabídka práce.
  • 12. Trh kapitálu.
  • 13. Rovnováha, efektivnost a úloha státu.

    Semináře
  • 1. Základní metody a nástroje mikroekonomické analýzy.
  • 2. Měření užitku, indiferenční křivky, linie rozpočtu, optimum spotřebitele, přebytek spotřebitele.
  • 3. Poptávka, vliv změny ceny statku a důchodu na poptávku, elasticita.
  • 4. Funkce užitku, optimální rozhodnutí v podmínkách rizika.
  • 5. Produkční funkce, izokvanta, mezní míra substituce, křivka rostoucího výstupu.
  • 6. Náklady a příjmy firmy (celkové, průměrné, mezní veličiny).
  • 7. Volba výstupu dokonale konkurenční firmou, rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně.
  • 8. Rozhodování firmy o výstupu a ceně v monopolistické konkurenci, optimální výstup firmy v podmínkách oligopolu.
  • 9. Specifika formování poptávky firem po práci a kapitálu.
  • 10. Poptávka na dokonale a nedokonale konkurenčním trhu práce.
  • 11. Nabídka práce.
  • 12. Trh kapitálu, spotřební rozhodování, investiční rozhodování.
  • 13. Rovnováha, efektivnost a úloha státu: všeobecná rovnováha, tržní selhání, mikroekonomická politika státu.

Literatura
    povinná literatura
  • HOŘEJŠÍ, B., J. SOUKUPOVÁ, L. HOŘEJŠÍ a J. SOUKUP, 2006. Mikroekonomie. 4. rozšíř. vyd. Praha: Management Press. ISBN 978-80- 7261-150-8
  • HOLMAN, R., 2002. Mikroekonomie: středně pokročilý kurz. Praha: C. H. Beck. ISBN 80-7179-737-5.
  • HOŘEJŠÍ, B., J. SOUKUPOVÁ, L. HOŘEJŠÍ a J. SOUKUP, 2010. Mikroekonomie. 5., aktualiz. vyd. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-218-5.
    doporučená literatura
  • JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Příjmy, náklady, zisk, bod zvratu [online]. Interní pracovní materiál – Katedra ekonomiky EF JU v Českých Budějovicích. Dostupné z: http://www2.ef.jcu.cz/~jalina/sim/rev.pdf
  • MANKIW, N. G., 1999. Zásady ekonomie. Praha: Grada. ISBN 978-80- 7169-891-3.
  • LIPOVSKÁ, H., 2017. Moderní ekonomie; Jednoduše o všem, co byste měli vědět. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-9608-1.
  • FIALOVÁ, H. a J. FIALOVÝ, 2011. Ekonomie pro studenty. Praha: Fiala Partners s.r.o., Vydavatelství A plus. ISBN 978-80-903804-6-2.
  • UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ. Chování spotřebitele a formování poptávky [online]. [cit. 2017-12-02]. Dostupné z: http://slideplayer.cz/slide/2515435/
  • JINDRA, V. Katedra ekonomie. Univerzita Hradec Králové [online]. [cit. 2017-12-02] Dostupné z: https://edu.uhk.cz/~jindrvo1/files/miek2/texty
  • KEŘKOVSKÝ, M. a J. LUŇÁČEK, 2012. Úvod do mikroekonomie - s využitím prvků distančního studia. Praha: C. H. Beck. ISBN 978-80-7179- 365-6
  • JUREČKA, V. et al., 2013. Mikroekonomie. Praha: Grada. ISBN 978-80- 247-4385-1.
  • FIALOVÁ, H., 2016. Studijní materiály pro makro a mikroekonomiku [online]. [cit. 2017-12-02]. Dostupné z: http://docplayer.cz/2192335-Docing-helena-fialova-csc-katedra-ekonomiky-manazerstvi-a- humanitnichcvut-v-praze-fel.html.
Organizační formy výuky
přednáška
seminář
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Průběžný test22
Příprava na průběžný test2626
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál2232
Příprava na závěrečný test2652
Závěrečný test22
Účast na přednáškách26 
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi2616
Celkem:130130
Metody hodnocení a jejich poměr
esej 70 %
Elaborát 30 %
Podmínky testu
Zpracování eseje na max. 100 bodů, zpracování elaborátu na max. 30 bodů/bonusové body (3 úkoly po deseti bodech - souvisí s~tématy 1- 6 dle osnovy). Pozn. vyučující zadává elaborát v~7. výukovém týdnu, studenti PREZENČNÍHO STUDIA odevzdávají vypracované elaboráty v~10. týdnu výuky; studenti KOMBINOVANÉHO STUDIA odevzdávají vypracované elaboráty ve 13. týdnu výuky. Studenti tak mohou získat max. 100 bodů ze závěrečného testu a max. 30 bodů bonusových za elaborát. Studenti odevzdávají elaborát elektronicky do odevzdávárny v~IS.
Informace učitele
http://www.mpo.cz
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na seminářích povinná 70% účast.
Účast na přednáškách je povinná. Pokud se student na přednášku nedostaví je povinen se vyučujícímu omluvit a doložit svou nepřítomnost omluvenkou (např. lékařskou zprávou apod.) nejpozději následující den, kdy absence vznikla.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.