VŠTE:NE_MIE Mikroekonomie pro magisterské - Informace o předmětu
NE_MIE Mikroekonomie pro magisterské studium
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchzima 2021
- Rozsah
- 2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Pavel Rousek, Ph.D. (cvičící)
prof. Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D., dr. h.c. (cvičící) - Garance
- prof. Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D., dr. h.c.
Ústav znalectví a oceňování – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Ústav znalectví a oceňování – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- NE_MIE/NE3: So 9. 10. 8:00–9:30 B3, 9:40–11:10 B3, 11:25–12:55 B3, Ne 31. 10. 11:25–12:55 B3, 13:05–14:35 B3, Ne 21. 11. 8:00–9:30 B3, 9:40–11:10 B3, 11:25–12:55 B3, P. Rousek
NE_MIE/P01: Út 8:00–9:30 B3, M. Vochozka
NE_MIE/S01: Pá 11:25–12:55 N205, P. Rousek
NE_MIE/S02: St 13:05–14:35 N007, P. Rousek
NE_MIE/S03: Pá 13:05–14:35 N205, P. Rousek - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Předmět se soustředí na středně pokročilou analýzu rozhodování jednotlivých ekonomických subjektů na trzích hotových produktů a trzích vstupů.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování předmětu student:
- vysvětlí principy mikroekonomické teorie,
- uplatňuje nástroje mikroekonomické analýzy v rozhodovacích problémech při řízení podniku,
- chápe chování spotřebitele,
- rozumí formování poptávky na trhu výrobků a služeb,
- měří užitek spotřebitele,
- chápe chování firmy na trhu výrobků a služeb,
- rozumí formování nabídky na trhu výrobků a služeb,
- interpretuje produkční funkci,
- analyzuje náklady a příjmy firmy,
- rozhodne o výstupu firmy na trhu výrobků a služeb,
- chápe trh výrobních faktorů,
- analyzuje trh práce,
- analyzuje trh kapitálu,
- chápe rovnováhu, efektivnost,
- rozumí úloze státu,
- analyzuje rovnováhu a efektivnost na trhu. - Osnova
- Přednášky
- 1. Nástroje používané v mikroekonomii. Chování spotřebitele a formování poptávky.
- 2. Užitek, preference a optimum spotřebitele.
- 3. Poptávka.
- 4. Rozhodování spotřebitele v podmínkách rizika. Chování firmy a formování nabídky.
- 5. Volba technologie.
- 6. Náklady a příjmy firmy.
- 7. Volba výstupu dokonale konkurenční firmou, rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně.
- 8. Rozhodování firmy o výstupu a ceně v monopolistické konkurenci, optimální výstup firmy v podmínkách oligopolu. Trhy výrobních faktorů.
- 9. Specifika formování poptávky firem po práci a kapitálu.
- 10. Poptávka na dokonale a nedokonale konkurenční trhu práce.
- 11. Nabídka práce.
- 12. Trh kapitálu.
- 13. Rovnováha, efektivnost a úloha státu. Semináře
- 1. Základní metody a nástroje mikroekonomické analýzy.
- 2. Měření užitku, indiferenční křivky, linie rozpočtu, optimum spotřebitele, přebytek spotřebitele.
- 3. Poptávka, vliv změny ceny statku a důchodu na poptávku, elasticita.
- 4. Funkce užitku, optimální rozhodnutí v podmínkách rizika.
- 5. Produkční funkce, izokvanta, mezní míra substituce, křivka rostoucího výstupu.
- 6. Náklady a příjmy firmy (celkové, průměrné, mezní veličiny).
- 7. Volba výstupu dokonale konkurenční firmou, rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně.
- 8. Rozhodování firmy o výstupu a ceně v monopolistické konkurenci, optimální výstup firmy v podmínkách oligopolu.
- 9. Specifika formování poptávky firem po práci a kapitálu.
- 10. Poptávka na dokonale a nedokonale konkurenčním trhu práce.
- 11. Nabídka práce.
- 12. Trh kapitálu, spotřební rozhodování, investiční rozhodování.
- 13. Rovnováha, efektivnost a úloha státu: všeobecná rovnováha, tržní selhání, mikroekonomická politika státu.
- Literatura
- povinná literatura
- HOŘEJŠÍ, B., J. SOUKUPOVÁ, L. HOŘEJŠÍ a J. SOUKUP, 2010. Mikroekonomie. 5., aktualiz. vyd. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-218-5.
- HOLMAN, R., 2002. Mikroekonomie: středně pokročilý kurz. Praha: C. H. Beck. ISBN 80-7179-737-5.
- HOŘEJŠÍ, B., J. SOUKUPOVÁ, L. HOŘEJŠÍ a J. SOUKUP, 2006. Mikroekonomie. 4. rozšíř. vyd. Praha: Management Press. ISBN 978-80- 7261-150-8
- doporučená literatura
- UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ. Chování spotřebitele a formování poptávky [online]. [cit. 2017-12-02]. Dostupné z: http://slideplayer.cz/slide/2515435/
- LIPOVSKÁ, H., 2017. Moderní ekonomie; Jednoduše o všem, co byste měli vědět. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-9608-1.
- JUREČKA, V. et al., 2013. Mikroekonomie. Praha: Grada. ISBN 978-80- 247-4385-1.
- KEŘKOVSKÝ, M. a J. LUŇÁČEK, 2012. Úvod do mikroekonomie - s využitím prvků distančního studia. Praha: C. H. Beck. ISBN 978-80-7179- 365-6
- JINDRA, V. Katedra ekonomie. Univerzita Hradec Králové [online]. [cit. 2017-12-02] Dostupné z: https://edu.uhk.cz/~jindrvo1/files/miek2/texty
- FIALOVÁ, H., 2016. Studijní materiály pro makro a mikroekonomiku [online]. [cit. 2017-12-02]. Dostupné z: http://docplayer.cz/2192335-Docing-helena-fialova-csc-katedra-ekonomiky-manazerstvi-a- humanitnichcvut-v-praze-fel.html.
- JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Příjmy, náklady, zisk, bod zvratu [online]. Interní pracovní materiál – Katedra ekonomiky EF JU v Českých Budějovicích. Dostupné z: http://www2.ef.jcu.cz/~jalina/sim/rev.pdf
- MANKIW, N. G., 1999. Zásady ekonomie. Praha: Grada. ISBN 978-80- 7169-891-3.
- FIALOVÁ, H. a J. FIALOVÝ, 2011. Ekonomie pro studenty. Praha: Fiala Partners s.r.o., Vydavatelství A plus. ISBN 978-80-903804-6-2.
- Organizační formy výuky
- přednáška
seminář - Komplexní výukové metody
- frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Esej/Příprava na závěrečný test 26 52 Průběžný test 2 2 Příprava na průběžný test 26 26 Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 22 32 Závěrečný test 2 2 Účast na přednáškách 26 Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 26 16 Celkem: 130 130 - Metody hodnocení a jejich poměr
- test - průběžný 30 %
test - závěrečný 70 %
esej 70 % - Podmínky testu
- Pro úspěšné splnění předmětu je nutné dosáhnout 70% za níže stanovených podmínek. Celková klasifikace předmětu, tj. body za test (100-0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 - 0.
- Informace učitele
- http://www.mpo.cz
http://www.ekonomie-management.cz/ (je vědecký open access časopis, který publikuje vysoce kvalitní originální výzkumné ekonomické statě a vědecké studie založené na teoretické a empirické analýze) Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na seminářích povinná 70% účast. Metody hodnocení: průběžné hodnocení formou průběžného testu (30 bodů) + závěrečné hodnocení formou závěrečného testu nebo eseje (70 bodů).
!Účast na přednáškách je povinná!Pokud se student na přednášku nedostaví je povinen se vyučujícímu omluvit a doložit svou nepřítomnost omluvenkou (např. lékařskou zprávou apod.) nejpozději následující den, kdy absence vznikla. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (zima 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/zima2021/NE_MIE