NE_HSS Hospodářská a sociální statistika

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
léto 2020
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Jiří Čejka, Ph.D. (cvičící)
Dr. Luděk Jirkovský (cvičící)
doc. Ing. Vojtěch Stehel, MBA, PhD. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Jaroslav Stuchlý, CSc.
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NE_HSS/NE1: So 22. 2. 11:25–12:55 B1, 13:05–14:35 B1, Ne 22. 3. 9:40–11:10 B1, 11:25–12:55 B1, L. Jirkovský
NE_HSS/S01: St 14:50–16:20 D616, L. Jirkovský, V. Stehel
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
Cílem předmětu je vysvětlit studentům způsob vzniku statistických informací, praktické studie v ekonomické oblasti (zejména informační zdroje) a jejich vzájemnou závislost. Dále se student naučí interpretovat získaná data, porovnávat je v čase a prostoru a zkoumat možnosti interpretace datových kombinací.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu student:
vyhledá z veřejných i neveřejných zdrojů požadované statistické informace,
rozumí statistickým ukazatelům,
posuzuje vypovídací hodnotu statistických informací a ukazatelů,
interpretuje statistické ukazatele ve vztahu k ekonomickým jevům,
vybere vhodné statistické ukazatele pro ekonomické analýzy,
aplikuje přiměřené statistické metody při vlastní analytické činnosti.
Osnova
  • Semináře
  • 1. Základní statistické pojmy, statistický soubor, statistický charakter, statistický ukazatel.
  • 2. Indexy – základní, řetězce, tempo růstu.
  • 3. Jednotlivé indexy – jednoduché, složené.
  • 4. Souhrnné indexy a rozdíly.
  • 5. Časové řady indikátorů a jejich komponent. Funkce Trend.
  • 6. Práce a mzdy.
  • 7. Produktivita práce.
  • 8. Závislost spotřeby na příjmu.
  • 9. Cenové průzkumy, cenové indexy, měření inflace.
  • 10. Měření vývoje HDP v průběhu času, národní účetní systém.
  • 11. Výstavba ekonomických agregátů, indexy objemu a cen, mezinárodní srovnání.
  • 12. Stanovení počtu a struktury populace, ukazatele pohybu obyvatel, doplňkové ukazatele.
  • 13. Měření sociálního rozvoje, statistiky bydlení, vzdělávání, zdraví, statistické údaje o pohlaví.
Literatura
    povinná literatura
  • HINDLS, R., 2016. Statistika pro ekonomy. 8. vyd. Praha: Professional Publishing. ISBN 978-80-8694-643-6.
  • FISCHER, J. a M. ZELENÝ, 2007. Příklady ze sociálněhospodářské statistiky. 2. přeprac. vyd. Praha: Oeconomica. ISBN 978-80-245-1170-2.
  • MACEK, J. et al., 2008. Ekonomická a sociální statistika. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni. ISBN 978-80-7043-642-4.
    doporučená literatura
  • STUCHLÝ, J., 2015. Statistické analýzy dat: vysokoškolská učebnice. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích. ISBN 978-80-7468-087-8.
  • LANGHAMROVÁ, J. a E. KAČEROVÁ, 2008. Demografie, materiály ke cvičením. Praha: Oeconomica. ISBN 978-80-245-1389-8.
  • HRONOVÁ, S. a R. HINDLS, 2001. Národní účetnictví v příkladech. Praha: VŠE. ISBN 80-245-0140-6.
  • MAREK, L., 2015. Statistika v příkladech - druhé vydání. Praha: Kamil Mařík - Professional Publishing. ISBN 978-80-7431-153-6. MORAVOVÁ, J., 1998. Základy sociální statistiky. Praha: VŠE. ISBN 80-7079-370-8.
  • JÍLEK, J. a J. MORAVOVÁ, 2007. Ekonomické a sociální indikátory: od statistiky k poznatkům. Praha: Futura. ISBN 978-80-86844-29-9.
  • JÍLEK, J. et al., 2005. Nástin sociálněhospodářské statistiky. 2. přeprac. vyd. Praha: Oeconomica. ISBN 80-245-0840-0.
Organizační formy výuky
seminář
Komplexní výukové metody
frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
projektová výuka
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
Studijní zátěž
AktivitaPočet hodin za semestr
Prezenční formaKombinovaná forma
Příprava na průběžný test717
Příprava na seminář, cvičení, tutoriál610
Příprava na závěrečný test1115
Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi268
Účast na testech (průběžném a závěrečném)22
Celkem:5252
Metody hodnocení a jejich poměr
test - průběžný 30 %
test - závěrečný 70 %
seminární práce 100 %
Podmínky testu
Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek.

V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 - 0) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.

Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, splnit povinnou 70% účast. Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován „F“. Studenti kombinované formy musejí vypracovat seminární práci dle zadání vyučujícího.

Informace učitele
Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na seminářích a cvičeních povinná 70% účast.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.