VŠTE:NE_HSS Hospodářská a sociální statist - Informace o předmětu
NE_HSS Hospodářská a sociální statistika
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicíchléto 2020
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. Jiří Čejka, Ph.D. (cvičící)
Dr. Luděk Jirkovský (cvičící)
doc. Ing. Vojtěch Stehel, MBA, PhD. (cvičící) - Garance
- doc. RNDr. Jaroslav Stuchlý, CSc.
Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Dodavatelské pracoviště: Katedra řízení lidských zdrojů – Ústav podnikové strategie – Rektor – Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- NE_HSS/NE1: So 22. 2. 11:25–12:55 B1, 13:05–14:35 B1, Ne 22. 3. 9:40–11:10 B1, 11:25–12:55 B1, L. Jirkovský
NE_HSS/S01: St 14:50–16:20 D616, L. Jirkovský, V. Stehel - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Podniková ekonomika - Ekonom výroby (program VŠTE, N_PE) (2)
- Cíle předmětu opírající se o výstupy z učení
- Cílem předmětu je vysvětlit studentům způsob vzniku statistických informací, praktické studie v ekonomické oblasti (zejména informační zdroje) a jejich vzájemnou závislost. Dále se student naučí interpretovat získaná data, porovnávat je v čase a prostoru a zkoumat možnosti interpretace datových kombinací.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování předmětu student:
vyhledá z veřejných i neveřejných zdrojů požadované statistické informace,
rozumí statistickým ukazatelům,
posuzuje vypovídací hodnotu statistických informací a ukazatelů,
interpretuje statistické ukazatele ve vztahu k ekonomickým jevům,
vybere vhodné statistické ukazatele pro ekonomické analýzy,
aplikuje přiměřené statistické metody při vlastní analytické činnosti. - Osnova
- Semináře
- 1. Základní statistické pojmy, statistický soubor, statistický charakter, statistický ukazatel.
- 2. Indexy – základní, řetězce, tempo růstu.
- 3. Jednotlivé indexy – jednoduché, složené.
- 4. Souhrnné indexy a rozdíly.
- 5. Časové řady indikátorů a jejich komponent. Funkce Trend.
- 6. Práce a mzdy.
- 7. Produktivita práce.
- 8. Závislost spotřeby na příjmu.
- 9. Cenové průzkumy, cenové indexy, měření inflace.
- 10. Měření vývoje HDP v průběhu času, národní účetní systém.
- 11. Výstavba ekonomických agregátů, indexy objemu a cen, mezinárodní srovnání.
- 12. Stanovení počtu a struktury populace, ukazatele pohybu obyvatel, doplňkové ukazatele.
- 13. Měření sociálního rozvoje, statistiky bydlení, vzdělávání, zdraví, statistické údaje o pohlaví.
- Literatura
- povinná literatura
- HINDLS, R., 2016. Statistika pro ekonomy. 8. vyd. Praha: Professional Publishing. ISBN 978-80-8694-643-6.
- FISCHER, J. a M. ZELENÝ, 2007. Příklady ze sociálněhospodářské statistiky. 2. přeprac. vyd. Praha: Oeconomica. ISBN 978-80-245-1170-2.
- MACEK, J. et al., 2008. Ekonomická a sociální statistika. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni. ISBN 978-80-7043-642-4.
- doporučená literatura
- STUCHLÝ, J., 2015. Statistické analýzy dat: vysokoškolská učebnice. České Budějovice: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích. ISBN 978-80-7468-087-8.
- LANGHAMROVÁ, J. a E. KAČEROVÁ, 2008. Demografie, materiály ke cvičením. Praha: Oeconomica. ISBN 978-80-245-1389-8.
- HRONOVÁ, S. a R. HINDLS, 2001. Národní účetnictví v příkladech. Praha: VŠE. ISBN 80-245-0140-6.
- MAREK, L., 2015. Statistika v příkladech - druhé vydání. Praha: Kamil Mařík - Professional Publishing. ISBN 978-80-7431-153-6. MORAVOVÁ, J., 1998. Základy sociální statistiky. Praha: VŠE. ISBN 80-7079-370-8.
- JÍLEK, J. a J. MORAVOVÁ, 2007. Ekonomické a sociální indikátory: od statistiky k poznatkům. Praha: Futura. ISBN 978-80-86844-29-9.
- JÍLEK, J. et al., 2005. Nástin sociálněhospodářské statistiky. 2. přeprac. vyd. Praha: Oeconomica. ISBN 80-245-0840-0.
- Organizační formy výuky
- seminář
- Komplexní výukové metody
- frontální výuka
skupinová výuka - kooperace
projektová výuka
brainstorming
kritické myšlení
samostatná práce – individuální nebo individualizovaná činnost
výuka podporovaná multimediálními technologiemi
- Studijní zátěž
Aktivita Počet hodin za semestr Prezenční forma Kombinovaná forma Příprava na průběžný test 7 17 Příprava na seminář, cvičení, tutoriál 6 10 Příprava na závěrečný test 11 15 Účast na semináři/cvičeních/tutoriálu/exkurzi 26 8 Účast na testech (průběžném a závěrečném) 2 2 Celkem: 52 52 - Metody hodnocení a jejich poměr
- test - průběžný 30 %
test - závěrečný 70 %
seminární práce 100 % - Podmínky testu
- Pro úspěšné splnění předmětu je nutné v~součtu dosáhnout z~průběžného a závěrečného hodnocení minimálně 70 % za níže stanovených podmínek.
V~průběžném hodnocení lze získat 30 bodů tj. 30 %. V~závěrečném hodnocení lze celkem získat 70 bodů tj. 70 %. Celková klasifikace předmětu, tj. body za závěrečné hodnocení (70 - 0) + body z~průběžného hodnocení (30 - 0): A 100 – 90, B 89,99 – 84, C 83,99 – 77, D 76,99 – 73, E 72,99 – 70, FX 69,99 – 30, F 29,99 – 0.
Student prezenční formy studia je povinen na kontaktní výuce, tj. vše kromě přednášek, splnit povinnou 70% účast. Pokud účast nebude splněná, bude student automaticky klasifikován „F“. Studenti kombinované formy musejí vypracovat seminární práci dle zadání vyučujícího.
- Informace učitele
- Účast na výuce ve všech formách řeší samostatná vnitřní norma VŠTE (Evidence docházky studentů na VŠTE). Pro studenty prezenční formy studia je na seminářích a cvičeních povinná 70% účast.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (léto 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.vstecb.cz/predmet/vste/leto2020/NE_HSS